Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Nový elektrický motor poháněný pedály

15. 9. 2021 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

V ulicích Berlína a dalších německých měst mohou kolemjdoucí čím dál častěji spatřit elektrické kolo s nákladovým prostorem, které doručuje zásilky v řádu několika minut. Příležitosti proniknout na tento trh se chopil německý výrobce Schaeffler a představil generátor, který je srdcem konceptu nového typu hnacího ústrojí, jemuž chybí jedna součást, tak typická pro klasické kolo. Nemá totiž řetěz.

Společnost Schaeffler spojila síly s německým výrobcem pohonných a řídících jednotek Heinzmann, aby vyvinula hnací ústrojí postrádající řetěz. Výsledkem spolupráce je prototyp pohonu představený na výstavě Eurobike, který je zabudován do elektrokola od Bayk. Výrobní modely by mohly spatřit světlo světa již v prvním čtvrtletí příštího roku.

Kolo bez řetězu

Nový bezřetězový pohon fyzicky separuje dva kinetické systémy: otočné pedály a hnací koleso na kole. Tyto systémy jsou vzájemně propojeny kontrolérem neboli elektronickým mozkem, který přesměrovává energii do baterie nebo motoru ve středovém náboji kola. Současně posílá odporový signál pedálu, aby měl řidič kola pocit, že ovládá běžné kolo. Namísto pohybu však šlapání produkuje elektrický proud.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Schaeffler

-jk-