Aktuální vydání

Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Novela energetického zákona: Stop energetickým šmejdům

21. 2. 2020 | Energetický regulační úřad | www.eru.cz

14 259 spotřebitelský podání přijal v roce 2019 Energetický regulační úřad. Oproti předchozímu roku se jejich počet znovu zvýšil, téměř o 6 %. Důvody neustálé rostoucího počtu stížností a možná řešení proto ERÚ otevřel na dnešní konferenci Novela energetického zákona: Stop energetickým šmejdům. Nad jejím konáním převzali záštitu poslanci Patrik Nacher a Marian Jurečka.

Jako čím dál problematičtější se v energetice ukazují zprostředkovatelé, konkrétně energetické aukce. Stačí se podívat na data. Ještě v roce 2018 jim patřilo každé desáté spotřebitelské podání na ERÚ, loni už to bylo každé páté podání," komentuje statistiku Rostislav Krejcar, člen Rady ERÚ.

Podání* na ERÚ v roce 2019

14 259

Změna a zjištění dodavatele

38 %

Zprostředkovatelé, aukce, poradci

19,8 %

Fakturace, platební podmínky

14 %

Odstoupení, výpověď smlouvy

 6,1 %

Smluvní sankce

 6 %

* Podání může být stížností, ale i dotazem nebo žádostí o zjištění informace apod.

Skutečný podíl zprostředkovatelů na počtu podání přitom může být ještě vyšší. Za řadou problémů evidovaných v dalších skupinách, zejména pod Změnou a zjištěním dodavatele, totiž podle zkušeností ERÚ stál také zprostředkovatel.

„Potřeba je najít rychlé a účinné řešení, tedy upravit energetický zákon a činnost zprostředkovatelů podřídit přinejmenším stejným pravidlům, jaká platí pro dodavatele," vysvětluje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ, a dodává: „Spotřebitelé už potřebují naši reálnou pomoc."

„Účinná forma ochrany koncového zákazníka před energošmejdy je například licence k provozování obchodní činnosti v oblasti prodeje energetických komodit, která by se neudělovala automaticky, ale za splnění základních podmínek, jako je absolvování školení a přijetí profesní odpovědnosti, například i formou pojištění profesní odpovědnosti. Školení by mělo garantovat alespoň základní orientaci v energetice, obchodu a legislativě spjaté s činností energetického zprostředkovatele," říká Marian Jurečka, člen Hospodářského výboru Parlamentu ČR.

Zatímco dodavatelé energie musí mít pro svou činnost licenci a podléhají dozoru ERÚ, zprostředkovatelům stačí živnostenský list, smlouva nebo dohoda a dohled mají pouze obecný. Změnit by to měla novela energetického zákona, kterou připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu a která proto byla hlavním předmětem konference.

„Před několika lety jsme stejné téma řešili ve financích, když jsme potřebovali řešit činnost zprostředkovatelů spotřebitelských úvěrů a finančních poradců. V energetice jsou příčiny i důsledky rejdění zprostředkovatelů podobné. Neotálejme a použijme řešení, která už známe a která se v praxi osvědčila," navrhuje Patrik Nacher, předseda Podvýboru pro spotřebitele Hospodářského výboru Parlamentu ČR.

Tiskové materiály ERÚ