Aktuální vydání

Číslo 10/2021 vyšlo tiskem 1. 10. 2021. V elektronické verzi na webu 1. 11. 2021. 

Téma: Elektroenergetika; Kvalita elektřiny; Obnovitelné zdroje energie

Hlavní článek
Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Nové přísady slibují vyšší výkon elektromobilů při nízkých teplotách

28. 6. 2019 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Jednou z nevýhod elektrických automobilů je jejich náchylnost k extrémním teplotám, které mohou snížit účinnost roztoku elektrolytu, jež vede ionty mezi anodou a katodou v lithium-iontové baterii. Nová studie ukazuje, že účinnost lithium-iontových baterií při vystavení extrémním teplotám lze navýšit pomocí různých přísad.

Klíčovou přísadou většiny těchto roztoků elektrolytů je etylenkarbonát, který pomáhá vytvářet ochrannou vrstvu zabraňující dalšímu rozkladu komponent v elektrolytu při interakci s anodou. Etylenkarbonát má nicméně vysokou teplotu tání, což omezuje jeho výkon při nízkých teplotách.

Nové přísady pro elektromobily

Výzkumníci z Pacific Northwest National Laboratory v Richlandu ve Washingtonu otestovali účinky pěti různých přísad pro elektrolyty na výkon lithium-iontových baterií v rozmezí od -40 do 60 °C. Podařilo se jim identifikovat optimální kombinaci tří přísad, jež přidali k předchozímu roztoku elektrolytu. Nová směs vytvořila vysoce vodivou, jednotnou a robustní ochrannou vrstvu na anodě i katodě. Při teplotě -40 °C dosáhly baterie obsahující tuto směs 67 procentního výkonu při vybíjení v porovnání s pokojovou teplotou.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Shutterstock

-jk-