Aktuální vydání

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 13. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Trendy v elektrotechnice a souvisejících oborech

Hlavní článek
Využití měniče frekvence pro experimentální zařízení

Číslo 2/2020 vyšlo tiskem 6. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Trh, obchod, podnikání
BOOBA v novém showroomu, který předčil veškerá očekávání
Rozhovor s předsedou představenstva Technologií hlavního města Prahy

Denní světlo
Diagram zastínění pro 21. březen
Moderní metody získávání dat pro zpracování světelnětechnických posudků

Nové přísady slibují vyšší výkon elektromobilů při nízkých teplotách

28. 6. 2019 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Jednou z nevýhod elektrických automobilů je jejich náchylnost k extrémním teplotám, které mohou snížit účinnost roztoku elektrolytu, jež vede ionty mezi anodou a katodou v lithium-iontové baterii. Nová studie ukazuje, že účinnost lithium-iontových baterií při vystavení extrémním teplotám lze navýšit pomocí různých přísad.

Klíčovou přísadou většiny těchto roztoků elektrolytů je etylenkarbonát, který pomáhá vytvářet ochrannou vrstvu zabraňující dalšímu rozkladu komponent v elektrolytu při interakci s anodou. Etylenkarbonát má nicméně vysokou teplotu tání, což omezuje jeho výkon při nízkých teplotách.

Nové přísady pro elektromobily

Výzkumníci z Pacific Northwest National Laboratory v Richlandu ve Washingtonu otestovali účinky pěti různých přísad pro elektrolyty na výkon lithium-iontových baterií v rozmezí od -40 do 60 °C. Podařilo se jim identifikovat optimální kombinaci tří přísad, jež přidali k předchozímu roztoku elektrolytu. Nová směs vytvořila vysoce vodivou, jednotnou a robustní ochrannou vrstvu na anodě i katodě. Při teplotě -40 °C dosáhly baterie obsahující tuto směs 67 procentního výkonu při vybíjení v porovnání s pokojovou teplotou.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Shutterstock

-jk-