Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem 7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení

Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

 

Světelnětechnická zařízení

PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP

Posviťte si v práci na práci

Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Nové materiály slibující výrazné úspory energie vyvinuli vědci v Austrálii

01.08.2014 | |

Vědci z univerzity v australském Adelaide vyvíjejí za použití nových magnetických materiálů revoluční elektromotory a generátory, od nichž očekávají významné úspory energie. Motory se stanou základním prvkem v konstrukci nově vyvíjených vysoce účinných čerpadel s širokou škálou využití.

„Ve vyspělém světě je více než 50 % vyrobené energie spotřebováno elektromotory, to představuje velký prostor pro úsporu energie . uvádí vedoucí výzkumu profesor Nesimi Ertugrul. Práce čerpadel v podstatě není vidět, ale je všudypřítomná. Fungují v plaveckých bazénech, automobilech, na lodích i v průmyslu. Vědci z University of Adelaide používají dva druhy magnetických materiálů. Prvním je kompozit s měkkými magnetickými vlastnostmi (SMC – Soft Magnetic Composite) druhý pak amorfní magnetický materiál (AMM –Amorphous Magnetic Material).

Dále Australané provádějí výzkum nového typu statoru. Ten byl úspěšně otestován na malých prototypech, a již zde vykazoval energetickou účinnost přesahující 90 %. Konvenční motory přitom dosahují hodnot mezi 60 a 70 %. „ Vyrábíme nové statory s využitím SMC materiálů, bez strojního zpracování a bez zbytečného odpadu. Zároveň jsme vylepšili měděné vodiče pro rotory a tím dále zvýšili výkon.“ Doplňuje Etrugrul.

...čtěte více

Foto: Guangzhou QIDA Material & Technology Co., Ltd