Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

Více aktualit

Nové hořčíkové slitiny by mohly výrazně zvýšit energetickou účinnost automobilů

26.01.2018 | EPFL | actu.epfl.ch

Výzkumníci Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne (EPFL) vyvinuli nový model pro vytváření hořčíkových slitin, aby porozuměli tomu, jak docílit lepší ohebnosti kovů. Hořčík je nejlehčí kov na zemi, jeho nevýhodou je však nepoddajnost, nelze jej snadno tvarovat do použitelné formy. Výzkumníci doufají, že jejich model povede k objevu nových, poddajnějších slitin, které umožní výrobcům automobilů konstruovat energeticky úspornější vozidla.

Výroba lehčích strojů a vybavení je v hledáčku výrobců mnoha průmyslových oborů, od automobilek po letectví. Klíčem k novému materiálu se může stát právě hořčík, který je nejen čtyřikrát lehčí než ocel, ale je rovněž rozšířenější.

Slitiny hořčíku

Výzkumníci z EPFL nyní vyvinuli model, který předpovídá chování kovu při smíchání s dalšími elementy. Na základě získaných dat poté vědci vyhodnotí, který typ slitiny disponuje nejlepší deformační kapacitou a je tedy vhodný pro průmyslovou aplikaci. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v časopise Science.

Celý článek na EPFL

Image Credit: iStock

-jk-