Aktuální vydání

Číslo 10/2021 vyšlo tiskem 1. 10. 2021. V elektronické verzi na webu 1. 11. 2021. 

Téma: Elektroenergetika; Kvalita elektřiny; Obnovitelné zdroje energie

Hlavní článek
Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Nová metoda zvyšuje hustotu energie v lithiové baterii

29. 10. 2016 | Columbia Engineering | engineering.columbia.edu

Yuan Yang, odborný asistent na univerzitě Columbia Engineering, vyvinul novou metodu, která zvyšuje kapacitu lithiových (Li-lon) bateriích.

Sestavil třívrstvou konstrukci, která je stabilní i po vystavení okolnímu vzduchu. Zvyšuje se tak životnost baterie a snižují se náklady na výrobu. Výsledky výzkumu, který může zvýšit hustotu energie lithiových baterií o 10 až 30 %, byly otištěny v časopise Nano Letters.

Navýšení kapacity lithiových baterií

Po vyrobení dochází během prvního nabití v lithiové baterii k přeměně části tekutého elektrolytu na tuhou fázi a potažení na negativní elektrodu baterie. Tento proces je nezvratný a snižuje kapacitu energie uložené v baterii. Jedná se o ztrátu přibližně 10 % pro nejmodernější negativní elektrody, ale toto číslo se může vyšplhat až na 20 až 30 % v případě dalších generací negativních elektrod s vyšší kapacitou, jako např. u křemíkových elektrod.

Pomocí Yangovy metody se podařilo snížit ztrátu kapacity dnešních grafitových elektrod z 8 % na 0,3 % a u křemíkových elektrod z 13 % na -15 %. A protože hustota energie neboli kapacita, lithiových baterií se za posledních 25 let každoročně zvyšuje o 5 až 7 %, výsledky tohoto výzkumu jsou příslibem možného řešení k navýšení kapacity lithiových baterií.

Celý článek na Columbia Engineering

Image Credit: Yuan Yang

-jk-