Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Osram přebírá společnost Ring Automotive Po schválení převzetí společnosti Ring Automotive společností Osram britským Úřadem pro…

Více aktualit

Nová membránová technologie si klade za cíl dostat vodíkové palivové články do širšího povědomí

28.08.2017 | Worcester Polytechnic Institute | www.wpi.edu

Separační membrány jsou klíčem k levnější produkci vodíkového paliva. Výzkumníci z Worcester Polytechnic Institute nyní v rámci své průkopnické studie dokázali, že kromě vyšší odolnosti a nižší ceny vykazují membrány z kapalného kovu vyšší účinnost při oddělování vodíku v porovnání s membránami z paladia.

Zatímco automobily poháněné vodíkovými palivovými články nabízí velké výhody oproti svým elektrickým protějškům (včetně delšího dojezdu, snížení negativních dopadů na životní prostředí a doplnění paliva v rámci minut namísto hodin), u zákazníků se nesetkaly s velkým zájmem. Překážkou bránící rozšíření vodíkových čerpacích stanic jsou vyšší náklady a složitost produkce a následná nákladná distribuce a skladování vodíku.

Membránová technologie

Vodík je následně oddělen od ostatních plynů pomocí složitého vícestupňového chemického procesu. Ke snížení nákladů a usnadnění produkce, stejně jako k oddělení vodíku, lze však použít membrány. Většina dnešních separačních membrán využívá paladium, což je vzácný kov s neobvykle vysokou rozpustností a magnetickou vodivostí. Znamená to, že se vodík jednoduše rozpouští a pohybuje se kovem a zároveň dochází k vyloučení ostatních plynů. Paladium je však při ceně kolem 900 dolarů za unci velmi drahé a zároveň křehké.

Z těchto důvodů chemičtí inženýři dlouho hledali vhodnou alternativu za paladium. Podařilo se to až inženýrům z Worcester Polytechnic Institute. Jak se ukázalo, tekuté kovy jsou ideálním kandidátem k použití v separačních membránách.

Celý článek na Worcester Polytechnic Institute

Image Credit: Worcester Polytechnic Institute

-jk-