Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

Více aktualit

Nová membránová technologie si klade za cíl dostat vodíkové palivové články do širšího povědomí

28.08.2017 | Worcester Polytechnic Institute | www.wpi.edu

Separační membrány jsou klíčem k levnější produkci vodíkového paliva. Výzkumníci z Worcester Polytechnic Institute nyní v rámci své průkopnické studie dokázali, že kromě vyšší odolnosti a nižší ceny vykazují membrány z kapalného kovu vyšší účinnost při oddělování vodíku v porovnání s membránami z paladia.

Zatímco automobily poháněné vodíkovými palivovými články nabízí velké výhody oproti svým elektrickým protějškům (včetně delšího dojezdu, snížení negativních dopadů na životní prostředí a doplnění paliva v rámci minut namísto hodin), u zákazníků se nesetkaly s velkým zájmem. Překážkou bránící rozšíření vodíkových čerpacích stanic jsou vyšší náklady a složitost produkce a následná nákladná distribuce a skladování vodíku.

Membránová technologie

Vodík je následně oddělen od ostatních plynů pomocí složitého vícestupňového chemického procesu. Ke snížení nákladů a usnadnění produkce, stejně jako k oddělení vodíku, lze však použít membrány. Většina dnešních separačních membrán využívá paladium, což je vzácný kov s neobvykle vysokou rozpustností a magnetickou vodivostí. Znamená to, že se vodík jednoduše rozpouští a pohybuje se kovem a zároveň dochází k vyloučení ostatních plynů. Paladium je však při ceně kolem 900 dolarů za unci velmi drahé a zároveň křehké.

Z těchto důvodů chemičtí inženýři dlouho hledali vhodnou alternativu za paladium. Podařilo se to až inženýrům z Worcester Polytechnic Institute. Jak se ukázalo, tekuté kovy jsou ideálním kandidátem k použití v separačních membránách.

Celý článek na Worcester Polytechnic Institute

Image Credit: Worcester Polytechnic Institute

-jk-