Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem 2. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 28. 6. 2021. 

Téma: Elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; E-mobilita

Hlavní článek
Řešení vysoké hlučnosti vývodových transformátorů v elektrárně Ledvice

Číslo 3/2021 vyšlo tiskem
18. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 19. 7. 2021.

Osvětlení interiérů
Osvětlení nového ateliéru Ronyho Plesla
Realizace osvětlení INGE aneb dobrých zpráv není nikdy dost

Měření a výpočty
Měřič UV záření VOLTCRAFT UV-500

Nová generace motorů NORD IE5+

27. 1. 2021 | Rostislav Ott | NORD – Poháněcí technika s. r. o | www.nord.com

Nové synchronní motory NORD IE5 + s permanentními magnety jsou extrémně energeticky účinné a jsou vhodné pro náročné dopravní aplikace. Motory mají kompaktní tvar s hladkým povrchem a díky tomu jsou také ideální volbou pro potravinářství a další obory s hygienickými nároky na pohony.

Nové synchronní motory NORD IE5 + s permanentními magnety jsou extrémně energeticky účinné a jsou vhodné pro náročné dopravní aplikace. Motory mají kompaktní tvar s hladkým povrchem a díky tomu jsou také ideální volbou pro potravinářství a další obory s hygienickými nároky na pohony.

V posledních letech jsme svědky překotného vývoje v oblasti technologie asynchronních motorů: motory IE1 a IE2 jsou postupně nahrazovány motory IE3. Tento proces bude dokončen v červnu 2021, kdy přestane platit řada výjimek a motory IE3 bude nutné používat prakticky vždy. Motory IE1, IE2 i IE3 mají vzrůstající účinnost, která je docílena lepšími materiály i technologií, prakticky se ale jedná o tradiční asynchronní motor s kotvou nakrátko. Vyšší standardy účinnosti IE4, IE5 a v budoucnu jistě i další již nejsou docílitelné s tradičním asynchronním motorem, nastupuje tedy technologie synchronního motoru s permanentními magnety (PMSM). Tyto motory jsou požadovány zejména tam, kde je denní využití motorů velké a uživatelé požadují nízké provozní náklady – tedy nízkou spotřebu energie.

Obr. 1. Nové motory IE5 lze kombinovat se širokou nabídkou převodovek NORD
Obr. 1. Nové motory IE5 lze kombinovat se širokou nabídkou převodovek NORD

Stávající generace motorů NORD IE3 a IE4 již nabízí velkou účinnost, ale nová technologie IE5 + posouvá tento krok dále a přináší ještě vyšší účinnost při nízkých rychlostech a částečném zatížení, což vede k dalšímu snížení provozních nákladů. Motory IE5+ jsou extrémně univerzální a lze je použít pro širokou škálu aplikací, včetně potravin, nápojů a intralogistiky, kdy se často pracuje s částečným zatížením nebo sníženou rychlostí.

Motory NORD IE5 + jsou nyní k dispozici v osové velikosti 71, kdy v jedné fyzické velikosti jsou dodávány výkony 0,35 až 1,1 kW. Krouticí momenty při jmenovitých otáčkách 2 100 ot/min jsou 1,6 až 4,8 Nm. Motory lze kombinovat se všemi typy převodovek NORD. Toto řešení nabízí výrazné snížení velikosti a hmotnosti ve srovnání s motory IE3 a IE4. Motor IE5+ je nutné provozovat s měničem frekvence, na výběr je kterýkoliv typ z měničů NORD, jak decentrálních, tak rozváděčových.

Pro aplikace, kde se požaduje snadná omyvatelnost a odolnost proti chemikáliím, poskytují hliníkové převodovky IE5 + s patentovanou povrchovou úpravou nsd tupH několik výhod oproti tradičním pohonům z nerezové oceli, zejména pro jejich velikost a hmotnost ve srovnání s nerezovými motory s podobnou účinností. Motory NORD IE5 + jsou vyrobeny z pevné hliníkové slitiny a jsou při srovnatelném výkonu mnohem lehčí. Maximální krytí je IP69K.

 
Obr. 2. Srovnání účinnosti moderního IE3 motoru (vlevo) s novým motorem IE5 (vpravo); jestliže motor není zatížen na jmenovité parametry, účinnost IE3 motoru dramaticky klesá, zatímco u IE5 motoru zůstává téměř konstantní

Ve vývoji jsou další dvě velikosti motorů IE5+, jedna pro výkony pod 250 W a druhá pro velikosti nad 1,5 kW.

Motory IE5+:
– synchronní motor s permanentním magnetem (PMSM),
– rozsah výkonu od 0,25 do 1,1 kW v jedné velikosti,
– jmenovitý moment 1,6 až 4,8 Nm,
– s přírubami IEC B14, IEC B5, NEMA C a pro přímou montáž na všechny převodovky NORD,
– rozsah otáček od 0 až 2 100 ot/min,
– volitelně s povrchovou úpravou nsd tupH a třídou krytí IP69K,
– snímač otáček integrovaný do motoru jako standard; volitelná integrovaná mechanická brzda,
– určeno pro provoz s měničem frekvence,
– velká účinnost i při částečném zatížení. 



NORD – Poháněcí technika, s. r. o.
Tel.: +420 495 580 310
E-mail: rostislav.ott@nord.com
www.nord.com