Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem 2. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 28. 6. 2021. 

Téma: Elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; E-mobilita

Hlavní článek
Řešení vysoké hlučnosti vývodových transformátorů v elektrárně Ledvice

Číslo 3/2021 vyšlo tiskem
18. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 19. 7. 2021.

Osvětlení interiérů
Osvětlení nového ateliéru Ronyho Plesla
Realizace osvětlení INGE aneb dobrých zpráv není nikdy dost

Měření a výpočty
Měřič UV záření VOLTCRAFT UV-500

Nová generace automobilu Toyota Mirai na vodíkový pohon

30. 11. 2020 | Engadget | www.engadget.com

Toyota je jednou z mála automobilek, které se kromě elektromobilů zaměřují také na rozvoj automobilů na vodíkový pohon. První verzi sedanu Mirai si koupilo přes 10 000 zákazníků, prodej byl však omezen nejen kvůli nedostatečné síti plnících stanic. Nyní Toyota představila druhou generaci svého vodíkového modelu.

Nový Mirai již svým vzhledem nepřipomíná Prius, ale spíše Lexus LS – z velké části proto, že je postaven na stejné platformě. Tato změna znamená nejen posun k luxusnějšímu designu, ale také využití pohonu zadních kola namísto dosavadního pohonu přední nápravy. Nová platforma zajišťuje mimo jiné také prostornější interiér pro pět pasažérů a mnoho moderních vymožeností. Co se palivových článků týče, jejich počet se snížil z 370 na 330, narostla však jejich objemová výkonová hustota.

Mirai druhé generace

A protože změn doznala také lithium-iontová baterie (nyní je menší, lehčí a výkonnější), inženýři mohli lépe uspořádat vodíkové nádrže. Výsledkem jsou hned tři vodíkové nádrže v porovnání se dvěma u předchozí generace. Pomalu se tedy dostáváme k dojezdu na jedno natankování, který je dle prohlášení Toyoty až o 30 % vyšší, tedy 650 kilometrů. Nový Mirai je momentálně testován vybranými japonskými novináři a dosavadní ohlasy jsou více než pozitivní.

Celý článek na Engadget

Image Credit: Toyota

-jk-