Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Nizozemská společnost uvede v roce 2018 na trh první létající auto

19.06.2017 | Phys.org | www.phys.org

Po několika letech testování je společnost PAL-V připravena vypálit rybník svým konkurentům. Jako první na světě, alespoň dle svých slov, představila tříkolový dopravní prostředek na principu vírníku pro dvě osoby s certifikací na silnice i létání.

Společnost PAL-V (z anglického Personal Air and Land Vehicle) se sídlem v nizozemské Raamsdonksveeru plánuje doručit svá létající auta prvním zákazníkům na konci roku 2018. Šťastný majitel dopravního prostředku bude k jeho provozu potřebovat jak řidičský průkaz, tak pilotní licenci. Majitel vírníku se může pohodlně dopravit na letiště, odkud může rovnou vzlétnout a po přistání se s vírníkem přesunout dál.

Létající auto

PAL-V používá běžný bezolovnatý benzín pro dva motory o výkonu sto koní a dokáže létat rychlostí 400 - 500 km/h ve výšce 3500 metrů. Na silnici vírník dosahuje rychlosti okolo 170 km/h.  Jedinou nevýhodou by snad mohla být cena. Verze PAL-V Liberty se bude prodávat za cenu 499 000 EUR a novější model PAL-V Liberty Sport se bude pyšnit cenovkou 290 000 EUR.

Celý článek na Phys.org

Image Credit: PAL-V

-jk-