Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem 2. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 28. 6. 2021. 

Téma: Elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; E-mobilita

Hlavní článek
Řešení vysoké hlučnosti vývodových transformátorů v elektrárně Ledvice

Číslo 3/2021 vyšlo tiskem
18. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 19. 7. 2021.

Osvětlení interiérů
Osvětlení nového ateliéru Ronyho Plesla
Realizace osvětlení INGE aneb dobrých zpráv není nikdy dost

Měření a výpočty
Měřič UV záření VOLTCRAFT UV-500

Neurovědci vytvořili 3D mapu myšího mozku ve vysokém rozlišení

8. 5. 2020 | Allen Institute for Brain Science | alleninstitute.org

Po třech letech intenzivního shromažďování dat a pečlivého zakreslování je dílo kartografů dokonáno. Složitý terén se všemi vrcholy, údolími a hranicemi má na délku pouhý 1 cm a váží méně než fazole: mozek laboratorní myši. Řeč je o výzkumu vědeckých pracovníků z neziskové organizace Allen Institute for Brain Science, třetí iteraci 3D atlasu myšího mozku ve vysokém rozlišení.

Nový model má dle slov tvůrců posloužit jako referenční bod pro komunitu neurovědců. Myši jsou dnes běžně využívány pro vědecké účely, protože jejich mozky obsahují cca 100 milionů buněk rozesetých napříč stovkami různých oblastí. Kromě toho jsou jejich mozky těm lidským v mnohém podobné. S narůstajícím objemem dat však roste potřeba podrobné prostorové mapy myšího mozku, stejně jako schopnost doplňovat získávaná data do jednotného 3D prostoru za účelem jejich porovnání a určení vzájemného vztahu.

Celý proces by se dal přirovnat k GPS. Namísto ručního hledání konkrétního místa na mapě na základě okolního prostředí vám přesnou lokaci jednoduše prozradí pohled na GPS (v našem případě pohled do atlasu myšího mozku). A protože data získaná výzkumnou obcí obsahují tisíce či miliony různých informací, je nesmírně důležité určit společné souřadnice a vymezit odpovídající orientační body mozku. Dle vyjádření výzkumníků budou novější verze atlasu s velkou pravděpodobností namísto manuální úpravy komplexního souboru dat využívat strojové učení či jinou formu automatizace.

Celý článek na Allen Institute for Brain Science

Image Credit: Allen Institute for Brain Science

-jk-