Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě; Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Číslo 1/2018 vyšlo tiskem 5. 2. 2018. V elektronické verzi na webu bude 5. 3. 2018.

Architekturní a scénické osvětlení
Mexické světlo

Světelný design v kostce Část 34
Světelnětechnická dokumentace – část 2
Schémata pro scénické osvětlení

Svítidla a světelné přístroje
LED svítidla NITEKO – zaručená životnost a teple bílé světlo nejen pro veřejné osvětlení

Aktuality

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Na Strojní fakultě VUT Brno umí využít energii z brzdění vozidla

13.10.2016 | VUT Brno | www.vutbr.cz

Co s energií, která přijde nazmar při brzdění vozidel? Na Fakultě strojního inženýrství ji umí využít třeba na další rozjezd. Energie se tak zbytečně nepřeměňuje v teplo a neopotřebovávají se brzdy, ale je účelně využitá na další činnost. Uspoří se tak až čtvrtina paliva.

Rekuperační modul | Autor: Igor Šefr

Vývoj rekuperačního modulu trval tři roky a věnoval se mu tým Josefa Nevrlého, který vedle experimentálního výzkumu využil také techniku matematického modelování a počítačové simulace. „Chtěli jsme přeměnit pohybovou energii, kterou jsme uspořili při brzdění těžkých užitkových vozidel s hydrostatickým pohonem, na další činnost. Námi vyvinutý modul se uplatní například v městských autobusech, kdy se energie využije na další rozjezd vozidla, nebo na zdvihání popelnic popelářskými auty, u silničních jeřábů a válců, posunovacích lokomotiv a dalších,“ vyjmenoval Josef Nevrlý. Stejným problémem se už dříve zabývaly jiné výzkumné týmy ze zahraničí, jejich pokusy však nebyly zdaleka tak úspěšné. Buď se jim nepodařilo uspořit žádné palivo, nebo se jeho spotřeba dokonce o něco málo zvýšila.

Zkoušky probíhaly na silničním válci | Autor: archiv Josefa Nevrlého

Zkoušky vědeckého týmu z VUT probíhaly v terénu na pneumatikovém válci, který je určený na finální úpravu živičných povrchů silnic. Testovalo se i na zmenšeném popelářském hydromobilu, na němž se vyvíjel systém, který umí energii zachytit a znovu využít. Modul je vyrobený ze standardně prodávaných součástí. Výjimku tvoří ventilový blok s elektronickým řízením, který musel být vyvinut na míru. „Je to kostka o hraně přibližně 25 cm, do které jsou zabudované elektricky ovládané servoventily, které v přesně stanoveném pořadí pouštějí či škrtí olej, tedy tlakovou kapalinu, která proudí v systému a umožňuje chod celého zařízení,“ vysvětlil Nevrlý.

Momentálně je modul připravený k sériové výrobě a je potřeba najít dostatečný počet zájemců, protože vývoj je finančně náročný a je rentabilní pro vozidla s častým brzděním a rozjezdem. Pohybuje se v řádech desítek až stovek tisíc korun podle toho, pro jaké vozidlo je vyvíjen a v jakém množství.

Tiskové materiály VUT Brno