Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Na Strojní fakultě VUT Brno umí využít energii z brzdění vozidla

13.10.2016 | VUT Brno | www.vutbr.cz

Co s energií, která přijde nazmar při brzdění vozidel? Na Fakultě strojního inženýrství ji umí využít třeba na další rozjezd. Energie se tak zbytečně nepřeměňuje v teplo a neopotřebovávají se brzdy, ale je účelně využitá na další činnost. Uspoří se tak až čtvrtina paliva.

Rekuperační modul | Autor: Igor Šefr

Vývoj rekuperačního modulu trval tři roky a věnoval se mu tým Josefa Nevrlého, který vedle experimentálního výzkumu využil také techniku matematického modelování a počítačové simulace. „Chtěli jsme přeměnit pohybovou energii, kterou jsme uspořili při brzdění těžkých užitkových vozidel s hydrostatickým pohonem, na další činnost. Námi vyvinutý modul se uplatní například v městských autobusech, kdy se energie využije na další rozjezd vozidla, nebo na zdvihání popelnic popelářskými auty, u silničních jeřábů a válců, posunovacích lokomotiv a dalších,“ vyjmenoval Josef Nevrlý. Stejným problémem se už dříve zabývaly jiné výzkumné týmy ze zahraničí, jejich pokusy však nebyly zdaleka tak úspěšné. Buď se jim nepodařilo uspořit žádné palivo, nebo se jeho spotřeba dokonce o něco málo zvýšila.

Zkoušky probíhaly na silničním válci | Autor: archiv Josefa Nevrlého

Zkoušky vědeckého týmu z VUT probíhaly v terénu na pneumatikovém válci, který je určený na finální úpravu živičných povrchů silnic. Testovalo se i na zmenšeném popelářském hydromobilu, na němž se vyvíjel systém, který umí energii zachytit a znovu využít. Modul je vyrobený ze standardně prodávaných součástí. Výjimku tvoří ventilový blok s elektronickým řízením, který musel být vyvinut na míru. „Je to kostka o hraně přibližně 25 cm, do které jsou zabudované elektricky ovládané servoventily, které v přesně stanoveném pořadí pouštějí či škrtí olej, tedy tlakovou kapalinu, která proudí v systému a umožňuje chod celého zařízení,“ vysvětlil Nevrlý.

Momentálně je modul připravený k sériové výrobě a je potřeba najít dostatečný počet zájemců, protože vývoj je finančně náročný a je rentabilní pro vozidla s častým brzděním a rozjezdem. Pohybuje se v řádech desítek až stovek tisíc korun podle toho, pro jaké vozidlo je vyvíjen a v jakém množství.

Tiskové materiály VUT Brno