Aktuální vydání

Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Na soutoku Labe s Vltavou budou ve službách města jezdit dvě e-auta Hyundai IONIQ

12. 5. 2020 | ČEZ, a. s | www.cez.cz

Mělník – Již více než 3,5 tisíce elektromobilů jezdí po silnicích v České republice. Stávají se tak běžnou součástí provozu, přičemž jejich služeb plně využívají i samosprávy měst a obcí. Zatím posledním příkladem elektrifikace vozového parku je Mělník, kde zaměstnanci městského úřadu nyní mohou při svých služebních cestách využívat hned dva elektromobily Hyundai IONIQ. Tříletý pronájem vozů zajistila na základě vítězství ve výběrovém řízení města společnost ČEZ ESCO. Ta v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje.

„Používání dopravních prostředků na elektrický pohon se díky postupnému technologickému vývoji, klesajícím nákladům na pořízení a stále rozšiřované síti dobíjecích stanic stává stále dostupnější alternativou ke klasickým vozidlům. Vidíme v tomto trendu posun k vyšší kvalitě života obyvatel a samospráva by proto logicky měla jít ostatním subjektům příkladem. Podpora zavádění alternativních pohonů ve veřejné i individuální dopravě je celoevropským trendem a my tuto cestou rádi pomůžeme jejich dalšímu rozvoji,“ uvedl při předávání vozů Ctirad Mikeš, starosta města Mělník.


Obr. 1. David Martinek, manažer pro vnější vztahy ČEZ ESCO (vlevo) předává klíčky od jednoho elektromobilu Hyundai IONIQ starostovi Mělníka Ctiradu Mikešovi. 

„Velice oceňujeme, že město Mělník jde v propagaci elektromobility příkladem i dalším subjektům z oblasti státní správy a samosprávy, které jsou typickými uživateli této formy čisté dopravy. Věříme, že právě v regionech je dostatek prostoru pro silnější využití elektrických vozidel. Zapůjčené elektromobily bude mít samozřejmě neomezený přístup k celé síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ, kterých ke dnešnímu dni provozujeme už více než 200, z toho přes 140 rychlodobíjecích, po celé České republice,“ říká David Martinek, manažer pro vnější vztahy ČEZ ESCO.

Obr. 2. Starosta Mělníka Ctirad Mikeš si prohlíží interiér elektromobilu. Přihlíží David Martinek, manažer pro vnější vztahy ČEZ ESCO.

Zapůjčené elektromobily Hyundai IONIQ disponují dojezdem na jedno dobití cca 280 km a maximální rychlostí 165 km/h. Celková kapacita lithium-iontové baterie je 28 kWh, spotřeba energie na sto ujetých km činí 11,5 kWh. „Naši zaměstnanci elektrická auta využijí pro cesty za služebními povinnostmi zejména po městě, ale i v širším okolí, včetně Prahy,“ uzavírá starosta Mikeš.

Ota Schnepp,
mluvčí Skupiny ČEZ pro severozápadní a střední Čechy

 

Více o elektromobilitě ČEZ aneb nové dobíjecí stanice rostou v celém regionu

Společnost ČEZ ESCO ze Skupiny ČEZ souběžně v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.

V České republice je aktuálně registrováno více než 3500 elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, loni 789 elektromobilů a jen za letošní první tři měsíce roku 866 e-aut. Březen 2020 byl s 266 novými registracemi suverénním historickým rekordmanem. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

V lokalitách celého středočeského regionu (mimo Prahu) úspěšně funguje 30 veřejných dobíjecích stanic ČEZ, z toho 24 rychlodobíjecích. Stanice umožňující rychlé dobití jsou řidičům e-aut k dispozici v Berouně, Kolíně, Mladé Boleslavi, Kladně a dalších lokalitách. V přípravě jsou v dohledné době některé další stanice. Aktuální mapa lokalit s dobíjecími stanicemi a komplexní set informací je k dispozici na www.elektromobilita.cz.

Díky dvojici grantů z evropského programu CEF buduje ČEZ postupně více než 100 veřejných rychlodobíjecích stanic na hlavních tazích napříč Českou republikou. Souběžně jsou veřejné dobíjecí stanice stavěny i z vlastních prostředků Skupiny ČEZ. Objem elektřiny odebrané v síti veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ v průběhu 1. čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl o více než 54 %, na téměř 600 tisíc kWh. Odběrovou křivku směrem vzhůru táhly i v prvním letošním kvartále především rychlodobíjecí stanice schopné díky svému výkonu 50kW doplnit většinu kapacity baterií za cca 20-25 minut.