Aktuální vydání

Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Na řeku Clyde vyplul druhý hybridní trajekt

27. 6. 2013 | |

Supermoderní trajekt, druhý svého typu s hybridním pohonem, byl 18. června 2013 spuštěn na řeku Clyde ve Fergussonově loděnici v Glasgowském přístavu. Stavba byla financována z dotace skotské vlády. Hybridní trajekt pojmenovaný MV LOCHINVAR a jeho starší „sourozenec“ MV HALLAIG jsou jedinými na světě provozovanými plavidly schopnými převážet v režimu roll on/roll off i automobily, která pro svůj pohon využívají hybridní systém kombinující dieselový motor a elektřinu – v tomto případě buď z dieselového agregátu nebo z lithium iontových baterií. Každý trajekt pojme až 150 cestujících a 23 automobilů nebo 2 nákladní vozidla, jejich cestovní rychlost je devět uzlů a malý dieselový motor v jejich podpalubí dodává napětí 400 V, kterým jsou pak poháněny elektrické motory u lodních šroubů. 2 sady lithium iontových baterií s celkovou kapacitou 700 kWh jsou pak druhým zdrojem energie, pomáhajícím šetřit palivo a snížit emise CO2 nejméně o 20 %. Baterie se dobíjejí přes noc z běžné sítě. Plavidla ušetří 19 – 24 procent energie oproti konvenčnímu dieselovému pohonu a mají nižší emise CO2, oxidů síry a dusíku. Počítá se s nasazením na trasách na řece Clyde a na Hebridském souostroví, provozuje je bude společnost CalMac.

Více informací naleznete ZDE

foto: CMAL