Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

ČEZ ESCO získala svou historicky největší zakázku v osvětlení ČEZ Energetické služby, dceřiná společnost ČEZ ESCO, dodá osvětlení pro 59 obchodů…

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Více aktualit

Na řeku Clyde vyplul druhý hybridní trajekt

27.06.2013 | |

Supermoderní trajekt, druhý svého typu s hybridním pohonem, byl 18. června 2013 spuštěn na řeku Clyde ve Fergussonově loděnici v Glasgowském přístavu. Stavba byla financována z dotace skotské vlády. Hybridní trajekt pojmenovaný MV LOCHINVAR a jeho starší „sourozenec“ MV HALLAIG jsou jedinými na světě provozovanými plavidly schopnými převážet v režimu roll on/roll off i automobily, která pro svůj pohon využívají hybridní systém kombinující dieselový motor a elektřinu – v tomto případě buď z dieselového agregátu nebo z lithium iontových baterií. Každý trajekt pojme až 150 cestujících a 23 automobilů nebo 2 nákladní vozidla, jejich cestovní rychlost je devět uzlů a malý dieselový motor v jejich podpalubí dodává napětí 400 V, kterým jsou pak poháněny elektrické motory u lodních šroubů. 2 sady lithium iontových baterií s celkovou kapacitou 700 kWh jsou pak druhým zdrojem energie, pomáhajícím šetřit palivo a snížit emise CO2 nejméně o 20 %. Baterie se dobíjejí přes noc z běžné sítě. Plavidla ušetří 19 – 24 procent energie oproti konvenčnímu dieselovému pohonu a mají nižší emise CO2, oxidů síry a dusíku. Počítá se s nasazením na trasách na řece Clyde a na Hebridském souostroví, provozuje je bude společnost CalMac.

Více informací naleznete ZDE

foto: CMAL