Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 11. 5. 2017. V elektronické verzi na webu od 2. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Ochrana před bleskem a přepětím;
23. ELO SYS 2017

Hlavní článek
Vibrace točivých strojů s magnetickými ložisky

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

ČEZ zřizuje novou divizi jaderná energetika. Povede ji Bohdan Zronek Vedení Skupiny ČEZ rozhodlo o vzniku nové divize jaderná energetika s platností od 1.…

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Více aktualit

Na řeku Clyde vyplul druhý hybridní trajekt

27.06.2013 | |

Supermoderní trajekt, druhý svého typu s hybridním pohonem, byl 18. června 2013 spuštěn na řeku Clyde ve Fergussonově loděnici v Glasgowském přístavu. Stavba byla financována z dotace skotské vlády. Hybridní trajekt pojmenovaný MV LOCHINVAR a jeho starší „sourozenec“ MV HALLAIG jsou jedinými na světě provozovanými plavidly schopnými převážet v režimu roll on/roll off i automobily, která pro svůj pohon využívají hybridní systém kombinující dieselový motor a elektřinu – v tomto případě buď z dieselového agregátu nebo z lithium iontových baterií. Každý trajekt pojme až 150 cestujících a 23 automobilů nebo 2 nákladní vozidla, jejich cestovní rychlost je devět uzlů a malý dieselový motor v jejich podpalubí dodává napětí 400 V, kterým jsou pak poháněny elektrické motory u lodních šroubů. 2 sady lithium iontových baterií s celkovou kapacitou 700 kWh jsou pak druhým zdrojem energie, pomáhajícím šetřit palivo a snížit emise CO2 nejméně o 20 %. Baterie se dobíjejí přes noc z běžné sítě. Plavidla ušetří 19 – 24 procent energie oproti konvenčnímu dieselovému pohonu a mají nižší emise CO2, oxidů síry a dusíku. Počítá se s nasazením na trasách na řece Clyde a na Hebridském souostroví, provozuje je bude společnost CalMac.

Více informací naleznete ZDE

foto: CMAL