Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem 5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Více aktualit

Na řeku Clyde vyplul druhý hybridní trajekt

27.06.2013 | |

Supermoderní trajekt, druhý svého typu s hybridním pohonem, byl 18. června 2013 spuštěn na řeku Clyde ve Fergussonově loděnici v Glasgowském přístavu. Stavba byla financována z dotace skotské vlády. Hybridní trajekt pojmenovaný MV LOCHINVAR a jeho starší „sourozenec“ MV HALLAIG jsou jedinými na světě provozovanými plavidly schopnými převážet v režimu roll on/roll off i automobily, která pro svůj pohon využívají hybridní systém kombinující dieselový motor a elektřinu – v tomto případě buď z dieselového agregátu nebo z lithium iontových baterií. Každý trajekt pojme až 150 cestujících a 23 automobilů nebo 2 nákladní vozidla, jejich cestovní rychlost je devět uzlů a malý dieselový motor v jejich podpalubí dodává napětí 400 V, kterým jsou pak poháněny elektrické motory u lodních šroubů. 2 sady lithium iontových baterií s celkovou kapacitou 700 kWh jsou pak druhým zdrojem energie, pomáhajícím šetřit palivo a snížit emise CO2 nejméně o 20 %. Baterie se dobíjejí přes noc z běžné sítě. Plavidla ušetří 19 – 24 procent energie oproti konvenčnímu dieselovému pohonu a mají nižší emise CO2, oxidů síry a dusíku. Počítá se s nasazením na trasách na řece Clyde a na Hebridském souostroví, provozuje je bude společnost CalMac.

Více informací naleznete ZDE

foto: CMAL