Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Na celém světě v současnosti běží více než 1300 demand-response programů

28. 5. 2013 | |

Programy výroby elektrické energie optimalizované s ohledem na aktuální poptávku (demand-response), jejichž cílem je zajistit stabilitu energetických sítí uplatněním nástrojů, bránícím tomu, aby poptávka nepřerostla nabídku elektrické energie, jsou ve Spojených Státech nabízeny zákazníkům po několik desítek let. V posledním desetiletí však výrobci a distributoři energie začali využívat nové technologie a postupy k tomu, aby řízení poptávky posunuli na další stupeň a nabídli skutečně sofistikované systémy. Podle poslední zprávy poradenské společnosti Navigant Research na světě běží 1350 takovýchto programů, 95 % z nich pak v Severní Americe.

„Demand-response vykazuje v severní Americe silný růst, ale vzrůstající nasazení jsme zaznamenali také v jiných regionech, zvláště v Evropě a tzv. Asia Pacific regionu“ říká Senior Research Analyst z Navigant Research, Mariane Hedin. Mnoho zemí v těchto oblastech vykazuje zvýšenou aktivitu v souvislosti s vytvářením podmínek pro nasazení demand-response systémů, nebo rozšiřováním stávajících.

Demand-response programy nabízejí příležitost k tomu, aby zákazníci spoluurčovali stav sítě tím, že omezí či přesunou svou spotřebu ze špiček do méně zátěžových částí dne, a to zejména v reakci na jednotkové ceny měnící se v závislosti na denní době, nebo jiné formě úprav ceny za odebranou energii. Demand-response programy používají provozovatelé sítí jako nástroje k vyrovnání nabídky a poptávky.

Programy mohou snížit cenu elektřiny na velkoobchodních trzích a tak následně snížit i ceny pro koncové odběratele.

Zapojení zákazníků do demand-response programů předpokládá nabídku sazeb v závislosti na čase jako např.: 

  • podle denní doby (time-of-use), 
  • s ohledem na špičky (critical peak pricing), 
  • dynamické ceny (real time) 
  • zpětné odměny za omezení spotřeby v určité denní době (critical peak rebates).

Také zahrnuje programy přímé kontroly zátěže, které dovolují distributorům zapínat a vypínat klimatizační jednotky a ohřívače vody výměnou za finanční kompenzaci jejich majitelů.

Podle cílů lze rozlišit 4 základní druhy demand-response spadá modelů: 

  • využití výrobních kapacit, 
  • řízení nákladů na energii, 
  • doprovodné služby 
  • obchodování s energiemi.

Využívání kapacity a řízení nákladů má největší zastoupení, pokud budeme posuzovat množství programů. Obchodování s energiemi a doprovodné služby reprezentuje jen 25 programů s celkovými investicemi méně než 1 % všech prostředků vynaložených na demand–response služby.

Celou zprávu naleznete ZDE

Tiskové materiály Navigant Research, doplněno informacemi z http://energy.gov/
Foto: Wikimedia Commons, autor: J JMesserly