Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Osram přebírá společnost Ring Automotive Po schválení převzetí společnosti Ring Automotive společností Osram britským Úřadem pro…

Více aktualit

Modernizovaná a rozšířená rozvodna Chodov: Spolehlivější dodávky elektřiny pro Prahu a okolí

23.01.2019 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Transformovna přenosové soustavy na pražském Chodově je důležitým prvkem české elektrizační soustavy. V uplynulých dvou letech prošla modernizací a její technologie byla rozšířena tak, aby pokryla očekáváný nárůst spotřeby elektřiny.

Rozvodna přenosové soustavy v Praze - Chodově zásobuje elektřinou značnou část Prahy. Rekonstrukce rozvodny v Praze na Chodově si vyžádala cca 300 miliónů korun a celá byla realizována v rámci svého původního areálu.

„Rekonstrukce rozvodny Chodov byla nezbytná nejen pro funkční a bezpečný provoz přenosové soustavy, ale především pro zajištění spolehlivého napájení hlavního města a přilehlé oblasti středních Čech. Zároveň byla rozvodna rozšířena tak, aby v budoucnu pokryla rostoucí požadavky na spotřebu elektřiny,“ říká Svatopluk Vnouček, místopředseda představenstva společnosti ČEPS.

Samotná výstavba byla zahájena v říjnu 2016. Kromě modernizace technologie se rozvodna dočkala i úprav stavebních objektů. Byla provedena kompletní rekonstrukce haly zapouzdřené rozvodny, vystavěl se nový portál hlavní ocelové konstrukce a přeložila se část vnitřní komunikace.

„Náročný projekt byl úzce koordinován mezi společností ČEPS a distribučními společnostmi Pražské energetiky a Skupiny ČEZ. Rekonstrukce rozvodny Chodov totiž byla prováděna tak, aby její realizaci odběratelé elektřiny nijak nepocítili, dodávky elektřiny pro Prahu a okolí byly po celou dobu zachovány ve standardním rozsahu,“ dodává Stanislav Votruba, člen představenstva ČEPS.

Rozvodna Chodov byla uvedena do provozu v roce 1997. Vzhledem k omezenému prostoru pro výstavbu využívá technologii tzv. zapouzdřené rozvodny GIS (gas-insulated switchgear). Zapouzdřené rozvodny se používají hlavně tam, kde jsou kladeny velké nároky na minimalizaci rozměrů rozvodny, typicky v hustě osídlených oblastech, v prostředích s náročnými povětrnostními podmínkami apod. Vodiče jsou zde izolovány speciálním inertním plynem, který má mnohonásobně lepší izolační vlastnosti než vzduch. V České republice v přenosové soustavě na napěťové hladině 400 kV je provozována ještě zapouzdřená rozvodna v Chotějovicích v severních Čechách.

Samotná Praha a její okolí spotřebovává stále více elektřiny, proto je v plánu i výstavba další zcela nové rozvodny na severu města v Praze - Čimicích, která bude také v provedení GIS. Rozvodna, která přinese další zvýšení stability napájení pražské aglomerace, má plánovaný termín dokončení a připojení do soustavy v roce 2025.

Tiskové materiály ČEPS