Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Více aktualit

Leží budoucnost dopravy v silnicích z umělé hmoty?

17.07.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Holandská stavební společnost VolkerWessels navázala spolupráci s městem Rotterdam, aby vytvořila prototyp prefabrikované silnice z plastu. Pokud se osvědčí, půjde o odolnou silnici jednoduše sestavitelnou a šetrnější k životnímu prostředí, ve srovnání s asfaltovou silnicí.

Dá se říct, že koncept silnice z umělé hmoty společnosti VolkerWessels je opravdu ambiciózní. Společnost má v plánu vyzvedávat plastový odpad z moře a poté jej zpracovat do prefabrikovaných sekcí silnice. Součástí konstrukce budou také kanálky pro odvodnění. Strukturou a složením je umělá hmota ve srovnání s tradičním asfaltem trvanlivější a společnost Volker Wessels odhaduje, že životnost jejich plastové silnice bude třikrát vyšší než v případě silnice vyrobené tradičními postupy.

Mají plastové silnice budoucnost?

Každá plastová sekce může být vyrobena v továrně v dané lokalitě a následně dopravena na požadované místo. Každá sekce silnice do sebe přesně zapadá, čímž se zkracuje doba potřebná k sestavení a konstrukce je rovněž natolik lehká, že může být použita na nekvalitním podloží, aniž by bylo zapotřebí pokládat složité základy. Dutina uvnitř konstrukce se dá využít pro zadržení vody a rovněž k rozvodu potrubí a kabeláže.

Společnost se prozatím nezmínila o bezpečnosti své silnice a finanční náročnosti. Může být silnice vyrobená z umělé hmoty stejně bezpečná jako asfaltová silnice za nepříznivých podmínek, např. za deště? Pokud jde o cenu, náklady na výrobu silnice z umělé hmoty budou zcela jistě vyšší, ale vydrží-li třikrát déle než konvenční silnice, nabídne snažší údržbu, může být vyrobena mimo lokalitu a zároveň bude snažší ji usadit, pak je reálné, že z dlouhodobého hlediska jsou plastové silnice levnější. Jejich pořizovací cena bude stále vyšší, ale plánujete-li do budoucna, stojí plastová silnice za úvahu.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Volker Wessels

-jk-