Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 16. 5. 2018. V elektronické verzi na webu od 6. 6. 2018. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím;EPS, EZS; ELO SYS 2018

Hlavní článek
Energy router a jeho úloha v inteligentní síti
Smart Cities (2. část – 1. díl)

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 16. 3. 2018. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Interiérová elita opět po roce v Letňanech

Svítidla a světelné přístroje
Nouzové osvětlení
Budoucnost průmyslového osvětlení se jmenuje INNOVA
Svítidlo GOLY – praktické svítidlo high bay“
McLED® – značka kvalitního LED osvětlení
Svítidlo VOLGA EU – naše volba pro Evropu

Aktuality

Mezinárodní strojírenský veletrh oslaví šedesátku s novým vizuálem Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka,…

ČEPS, a.s., hospodařila vloni se ziskem přes 2,8 miliardy Akciová společnost ČEPS vykázala za rok 2017 zisk 2,897 miliardy před zdaněním. K nárůstu…

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

Více aktualit

Leží budoucnost dopravy v silnicích z umělé hmoty?

17.07.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Holandská stavební společnost VolkerWessels navázala spolupráci s městem Rotterdam, aby vytvořila prototyp prefabrikované silnice z plastu. Pokud se osvědčí, půjde o odolnou silnici jednoduše sestavitelnou a šetrnější k životnímu prostředí, ve srovnání s asfaltovou silnicí.

Dá se říct, že koncept silnice z umělé hmoty společnosti VolkerWessels je opravdu ambiciózní. Společnost má v plánu vyzvedávat plastový odpad z moře a poté jej zpracovat do prefabrikovaných sekcí silnice. Součástí konstrukce budou také kanálky pro odvodnění. Strukturou a složením je umělá hmota ve srovnání s tradičním asfaltem trvanlivější a společnost Volker Wessels odhaduje, že životnost jejich plastové silnice bude třikrát vyšší než v případě silnice vyrobené tradičními postupy.

Mají plastové silnice budoucnost?

Každá plastová sekce může být vyrobena v továrně v dané lokalitě a následně dopravena na požadované místo. Každá sekce silnice do sebe přesně zapadá, čímž se zkracuje doba potřebná k sestavení a konstrukce je rovněž natolik lehká, že může být použita na nekvalitním podloží, aniž by bylo zapotřebí pokládat složité základy. Dutina uvnitř konstrukce se dá využít pro zadržení vody a rovněž k rozvodu potrubí a kabeláže.

Společnost se prozatím nezmínila o bezpečnosti své silnice a finanční náročnosti. Může být silnice vyrobená z umělé hmoty stejně bezpečná jako asfaltová silnice za nepříznivých podmínek, např. za deště? Pokud jde o cenu, náklady na výrobu silnice z umělé hmoty budou zcela jistě vyšší, ale vydrží-li třikrát déle než konvenční silnice, nabídne snažší údržbu, může být vyrobena mimo lokalitu a zároveň bude snažší ji usadit, pak je reálné, že z dlouhodobého hlediska jsou plastové silnice levnější. Jejich pořizovací cena bude stále vyšší, ale plánujete-li do budoucna, stojí plastová silnice za úvahu.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Volker Wessels

-jk-