Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 9. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 9. 1. 2020.

Činnost odborných organizací
Svetelnotechnická konferencia Vyšehradských krajín LUMEN V4 2020 – 1. oznámenie
23. mezinárodní konference SVĚTLO – LIGHT 2019
56. konference Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení v Plzni
Co je nového v CIE

Osvětlení interiérů
Halla osvětlila nové kanceláře Booking.com v centru Prahy

Aktuality

Česká komora architektů vyhlásila 5. ročník České ceny za architekturu Soutěžní přehlídka je otevřena architektonickým realizacím postaveným na území České…

FOR CITY 2020: Inovace pro města, obce i regiony Jaká inovativní řešení, která pomocí moderních technologií zvýší kvalitu života obyvatel…

Nový elektronický obchod Rosatomu usnadňuje povolování nových jaderných bloků Koncern Rosenergoatom (elektroenergetická divize ruské korporace pro atomovou energii…

Veletrh Light+Building slaví dvacáté narozeniny Přijeďte se podívat do Frankfurtu nad Mohanem. V areálu frankfurtského výstaviště se bude…

Více aktualit

Leží budoucnost dopravy v silnicích z umělé hmoty?

17.07.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Holandská stavební společnost VolkerWessels navázala spolupráci s městem Rotterdam, aby vytvořila prototyp prefabrikované silnice z plastu. Pokud se osvědčí, půjde o odolnou silnici jednoduše sestavitelnou a šetrnější k životnímu prostředí, ve srovnání s asfaltovou silnicí.

Dá se říct, že koncept silnice z umělé hmoty společnosti VolkerWessels je opravdu ambiciózní. Společnost má v plánu vyzvedávat plastový odpad z moře a poté jej zpracovat do prefabrikovaných sekcí silnice. Součástí konstrukce budou také kanálky pro odvodnění. Strukturou a složením je umělá hmota ve srovnání s tradičním asfaltem trvanlivější a společnost Volker Wessels odhaduje, že životnost jejich plastové silnice bude třikrát vyšší než v případě silnice vyrobené tradičními postupy.

Mají plastové silnice budoucnost?

Každá plastová sekce může být vyrobena v továrně v dané lokalitě a následně dopravena na požadované místo. Každá sekce silnice do sebe přesně zapadá, čímž se zkracuje doba potřebná k sestavení a konstrukce je rovněž natolik lehká, že může být použita na nekvalitním podloží, aniž by bylo zapotřebí pokládat složité základy. Dutina uvnitř konstrukce se dá využít pro zadržení vody a rovněž k rozvodu potrubí a kabeláže.

Společnost se prozatím nezmínila o bezpečnosti své silnice a finanční náročnosti. Může být silnice vyrobená z umělé hmoty stejně bezpečná jako asfaltová silnice za nepříznivých podmínek, např. za deště? Pokud jde o cenu, náklady na výrobu silnice z umělé hmoty budou zcela jistě vyšší, ale vydrží-li třikrát déle než konvenční silnice, nabídne snažší údržbu, může být vyrobena mimo lokalitu a zároveň bude snažší ji usadit, pak je reálné, že z dlouhodobého hlediska jsou plastové silnice levnější. Jejich pořizovací cena bude stále vyšší, ale plánujete-li do budoucna, stojí plastová silnice za úvahu.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Volker Wessels

-jk-