Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Leží budoucnost dopravy v silnicích z umělé hmoty?

17.07.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Holandská stavební společnost VolkerWessels navázala spolupráci s městem Rotterdam, aby vytvořila prototyp prefabrikované silnice z plastu. Pokud se osvědčí, půjde o odolnou silnici jednoduše sestavitelnou a šetrnější k životnímu prostředí, ve srovnání s asfaltovou silnicí.

Dá se říct, že koncept silnice z umělé hmoty společnosti VolkerWessels je opravdu ambiciózní. Společnost má v plánu vyzvedávat plastový odpad z moře a poté jej zpracovat do prefabrikovaných sekcí silnice. Součástí konstrukce budou také kanálky pro odvodnění. Strukturou a složením je umělá hmota ve srovnání s tradičním asfaltem trvanlivější a společnost Volker Wessels odhaduje, že životnost jejich plastové silnice bude třikrát vyšší než v případě silnice vyrobené tradičními postupy.

Mají plastové silnice budoucnost?

Každá plastová sekce může být vyrobena v továrně v dané lokalitě a následně dopravena na požadované místo. Každá sekce silnice do sebe přesně zapadá, čímž se zkracuje doba potřebná k sestavení a konstrukce je rovněž natolik lehká, že může být použita na nekvalitním podloží, aniž by bylo zapotřebí pokládat složité základy. Dutina uvnitř konstrukce se dá využít pro zadržení vody a rovněž k rozvodu potrubí a kabeláže.

Společnost se prozatím nezmínila o bezpečnosti své silnice a finanční náročnosti. Může být silnice vyrobená z umělé hmoty stejně bezpečná jako asfaltová silnice za nepříznivých podmínek, např. za deště? Pokud jde o cenu, náklady na výrobu silnice z umělé hmoty budou zcela jistě vyšší, ale vydrží-li třikrát déle než konvenční silnice, nabídne snažší údržbu, může být vyrobena mimo lokalitu a zároveň bude snažší ji usadit, pak je reálné, že z dlouhodobého hlediska jsou plastové silnice levnější. Jejich pořizovací cena bude stále vyšší, ale plánujete-li do budoucna, stojí plastová silnice za úvahu.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Volker Wessels

-jk-