Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Více aktualit

Leží budoucnost dopravy v silnicích z umělé hmoty?

17.07.2015 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Holandská stavební společnost VolkerWessels navázala spolupráci s městem Rotterdam, aby vytvořila prototyp prefabrikované silnice z plastu. Pokud se osvědčí, půjde o odolnou silnici jednoduše sestavitelnou a šetrnější k životnímu prostředí, ve srovnání s asfaltovou silnicí.

Dá se říct, že koncept silnice z umělé hmoty společnosti VolkerWessels je opravdu ambiciózní. Společnost má v plánu vyzvedávat plastový odpad z moře a poté jej zpracovat do prefabrikovaných sekcí silnice. Součástí konstrukce budou také kanálky pro odvodnění. Strukturou a složením je umělá hmota ve srovnání s tradičním asfaltem trvanlivější a společnost Volker Wessels odhaduje, že životnost jejich plastové silnice bude třikrát vyšší než v případě silnice vyrobené tradičními postupy.

Mají plastové silnice budoucnost?

Každá plastová sekce může být vyrobena v továrně v dané lokalitě a následně dopravena na požadované místo. Každá sekce silnice do sebe přesně zapadá, čímž se zkracuje doba potřebná k sestavení a konstrukce je rovněž natolik lehká, že může být použita na nekvalitním podloží, aniž by bylo zapotřebí pokládat složité základy. Dutina uvnitř konstrukce se dá využít pro zadržení vody a rovněž k rozvodu potrubí a kabeláže.

Společnost se prozatím nezmínila o bezpečnosti své silnice a finanční náročnosti. Může být silnice vyrobená z umělé hmoty stejně bezpečná jako asfaltová silnice za nepříznivých podmínek, např. za deště? Pokud jde o cenu, náklady na výrobu silnice z umělé hmoty budou zcela jistě vyšší, ale vydrží-li třikrát déle než konvenční silnice, nabídne snažší údržbu, může být vyrobena mimo lokalitu a zároveň bude snažší ji usadit, pak je reálné, že z dlouhodobého hlediska jsou plastové silnice levnější. Jejich pořizovací cena bude stále vyšší, ale plánujete-li do budoucna, stojí plastová silnice za úvahu.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: Volker Wessels

-jk-