Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem 7. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 7. 3. 2017.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE 2017 

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 28
Osvětlení spiegeltentu a jeho specifika

Aktuality

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Více aktualit

Letadlo lze řídit pouze pomocí signálů z mozku

20.02.2015 | |

Piloti budou moci v budoucnu ovládat letadlo pouze příkazy, které vyšle jejich mozek. Vědci z Technické univerzity v Mnichově a TU v Berlíně nyní představili schopnost provedení letu skrze mozkové impulsy s ohromnou přesností.

Pilot má v tomto případě nasazenou bílou čepici, na které je připojeno velké množství kabelů a jeho pohled se zaměřuje na ranvej před ním. Všechny kontrolní páky se začínají pohybovat samovolně, jako by to bylo nějaké kouzlo. Letadlo se naklání a pohybuje směrem k ranveji. Pozice letadla je několikrát korigována, dokud se podvozek jemně nedotkne země. Po dobu celého manévru se pilot nedotýká kontrolek ani pedálů.

Toto není scéna ze sci-fi filmu, ale simulace testů technologie na pracovišti Institute for Flight System Dynamics na Technické univerzitě v Mnichově. Vědci pod vedením profesora Floriana Holzapfela zkoumají možnosti, jak může probíhat mozkem řízený let v rámci projektu „Brainflight”, sponzorovaného Evropskou unií.

„Dlouhodobým cílem projektu je umožnit létání většímu množství obyčejných lidí”, vysvětluje letecký inženýr Tim Fricke. „Mozkem řízený let se může stát jednodušším. Tato novinka umožní pilotům zabývat se jinými manuálními činnostmi v kokpitu a tím zvýšit bezpečnost letu.” Dodává Fricke.

Celá zpráva zde www.tum.de

Image credit: A. Heddergott/TU München

(pp)