Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Více aktualit

Letadlo lze řídit pouze pomocí signálů z mozku

20.02.2015 | |

Piloti budou moci v budoucnu ovládat letadlo pouze příkazy, které vyšle jejich mozek. Vědci z Technické univerzity v Mnichově a TU v Berlíně nyní představili schopnost provedení letu skrze mozkové impulsy s ohromnou přesností.

Pilot má v tomto případě nasazenou bílou čepici, na které je připojeno velké množství kabelů a jeho pohled se zaměřuje na ranvej před ním. Všechny kontrolní páky se začínají pohybovat samovolně, jako by to bylo nějaké kouzlo. Letadlo se naklání a pohybuje směrem k ranveji. Pozice letadla je několikrát korigována, dokud se podvozek jemně nedotkne země. Po dobu celého manévru se pilot nedotýká kontrolek ani pedálů.

Toto není scéna ze sci-fi filmu, ale simulace testů technologie na pracovišti Institute for Flight System Dynamics na Technické univerzitě v Mnichově. Vědci pod vedením profesora Floriana Holzapfela zkoumají možnosti, jak může probíhat mozkem řízený let v rámci projektu „Brainflight”, sponzorovaného Evropskou unií.

„Dlouhodobým cílem projektu je umožnit létání většímu množství obyčejných lidí”, vysvětluje letecký inženýr Tim Fricke. „Mozkem řízený let se může stát jednodušším. Tato novinka umožní pilotům zabývat se jinými manuálními činnostmi v kokpitu a tím zvýšit bezpečnost letu.” Dodává Fricke.

Celá zpráva zde www.tum.de

Image credit: A. Heddergott/TU München

(pp)