Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2018 vyšlo tiskem 18. 4. 2018. V elektronické verzi na webu od 15. 5. 2018. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC

Hlavní článek
Smart Cities (1. část)

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 16. 3. 2018. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Interiérová elita opět po roce v Letňanech

Svítidla a světelné přístroje
Nouzové osvětlení
Budoucnost průmyslového osvětlení se jmenuje INNOVA
Svítidlo GOLY – praktické svítidlo high bay“
McLED® – značka kvalitního LED osvětlení
Svítidlo VOLGA EU – naše volba pro Evropu

Aktuality

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

ABB řešení pro řízení výroby získalo Zlatý Amper 2018 Společnost ABB obdržela prestižní cenu Zlatý Amper 2018 za ABB Ability™ Manufacturing…

Více aktualit

Letadlo lze řídit pouze pomocí signálů z mozku

20.02.2015 | |

Piloti budou moci v budoucnu ovládat letadlo pouze příkazy, které vyšle jejich mozek. Vědci z Technické univerzity v Mnichově a TU v Berlíně nyní představili schopnost provedení letu skrze mozkové impulsy s ohromnou přesností.

Pilot má v tomto případě nasazenou bílou čepici, na které je připojeno velké množství kabelů a jeho pohled se zaměřuje na ranvej před ním. Všechny kontrolní páky se začínají pohybovat samovolně, jako by to bylo nějaké kouzlo. Letadlo se naklání a pohybuje směrem k ranveji. Pozice letadla je několikrát korigována, dokud se podvozek jemně nedotkne země. Po dobu celého manévru se pilot nedotýká kontrolek ani pedálů.

Toto není scéna ze sci-fi filmu, ale simulace testů technologie na pracovišti Institute for Flight System Dynamics na Technické univerzitě v Mnichově. Vědci pod vedením profesora Floriana Holzapfela zkoumají možnosti, jak může probíhat mozkem řízený let v rámci projektu „Brainflight”, sponzorovaného Evropskou unií.

„Dlouhodobým cílem projektu je umožnit létání většímu množství obyčejných lidí”, vysvětluje letecký inženýr Tim Fricke. „Mozkem řízený let se může stát jednodušším. Tato novinka umožní pilotům zabývat se jinými manuálními činnostmi v kokpitu a tím zvýšit bezpečnost letu.” Dodává Fricke.

Celá zpráva zde www.tum.de

Image credit: A. Heddergott/TU München

(pp)