Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Více aktualit

Letadlo lze řídit pouze pomocí signálů z mozku

20.02.2015 | |

Piloti budou moci v budoucnu ovládat letadlo pouze příkazy, které vyšle jejich mozek. Vědci z Technické univerzity v Mnichově a TU v Berlíně nyní představili schopnost provedení letu skrze mozkové impulsy s ohromnou přesností.

Pilot má v tomto případě nasazenou bílou čepici, na které je připojeno velké množství kabelů a jeho pohled se zaměřuje na ranvej před ním. Všechny kontrolní páky se začínají pohybovat samovolně, jako by to bylo nějaké kouzlo. Letadlo se naklání a pohybuje směrem k ranveji. Pozice letadla je několikrát korigována, dokud se podvozek jemně nedotkne země. Po dobu celého manévru se pilot nedotýká kontrolek ani pedálů.

Toto není scéna ze sci-fi filmu, ale simulace testů technologie na pracovišti Institute for Flight System Dynamics na Technické univerzitě v Mnichově. Vědci pod vedením profesora Floriana Holzapfela zkoumají možnosti, jak může probíhat mozkem řízený let v rámci projektu „Brainflight”, sponzorovaného Evropskou unií.

„Dlouhodobým cílem projektu je umožnit létání většímu množství obyčejných lidí”, vysvětluje letecký inženýr Tim Fricke. „Mozkem řízený let se může stát jednodušším. Tato novinka umožní pilotům zabývat se jinými manuálními činnostmi v kokpitu a tím zvýšit bezpečnost letu.” Dodává Fricke.

Celá zpráva zde www.tum.de

Image credit: A. Heddergott/TU München

(pp)