Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Více aktualit

Letadla na solární pohon

15.01.2013 | |

Portál Eureka seznamuje se dvěma nejvýraznějšími prototypy solárně poháněných letadel, která se za posledních pět let objevila v Evropě. První – Solar Impulse je pilotované, druhé Zephyr 7 je bezpilotní.

Solar Impulse byl vyvinut ve Švýcarsku letcem Bertrandem Picardem (první člověk, který bez přistání obletěl Zemi) a švýcarským podnikatelem André Borschbergem. Rozpětí letadla je 63,4 m. Letoun je pokryt 11 628 fotovoltaickými buňkami na celkové ploše více než 200 m2. Ty napájejí polymer-lithiové baterie, které pak dodávají energii čtyřem bezkartáčovým elektrickým motorům a systému, který kontroluje dobití systému a jiné provozní parametry.

Maximální výkon každého z motorů je 10 koní, dlouhodobě mohou motory dávat 8 koní, což je asi 6 kW. To odpovídá výkonu legendárního letadla bratří Wrightů. Solar Impulse váží 2 000 kg a má již za sebou i 19 hodinový přelet ze Španělska do Maroka.

Autoři Solar Impulse neočekávají, že by se jejich letoun stal součástí flotil větších aerolinek, přesto je dobrým příkladem udržitelného cestování. V roce 2015 by rádi se Solar Impulsem obletěli svět.

***

Zephyr 7 je ultralehké bezpilotní letadlo na solární energii, které vydrží samostatně létat v kuse až několik měsíců a nést přitom na palubě totéž vybavení jako družice ve vesmíru.

Zephyr může samostatně vzlétnout prakticky odkudkoliv a kdekoliv je schopen také rutinně kdekoliv přistát. Plánuje se nasazení Zephyru jako alternativy ke komunikačním i pozorovacím družicím a to jak v civilním tak ve vojenském sektoru.

Celý projekt Zephyr vzniknul tak, že Chris Keller, vedoucí konstruktér firmy QuintiQ chtěl vyzkoušet, zda může nepilotované letadlo dlouhodobě vydržet neřízené ve stratosféře, avšak zjistil, že vlastně není k dispozici technologie, která by umožňovala nepřetržitý let a zároveň kombinovala schopnost doplňovat energii se schopností udržovat výšku. Proto, aby mohl tyto testy provést, musel nejdříve sám technologii vyvinout.

Dlouhá cesta dovedla tým přes několik modelů až k Zephyru 7, který má při rozpětí křídel 22 m pouhých 40 kg. Protože je tělo letounu z karbonu, většina hmotnosti připadá na 3 kWh lithium sulfurové baterie. Přes den využívá Zephyr k získávání energie amorfní řadové solární panely, tenké jako list papíru. Ty dostatečně nabijí baterie, které pohánějí dva bezkartáčové motory, jimiž je letoun schopen se udržet ve vzduchu přes noc, přestože ztratí nějakých 20 000 stop výšky.

Letoun již vytvořil několik rekordů, z nichž největším byl let trvající 14 dní a 22 minut s výškou až 70 000 stop. Cílem je však dosáhnout až 3 měsíců nepřetržitého pobytu ve vzduchu. Konstruktéři z QuintiQu by rádi viděli Zephyr využívaný pro monitorování požárů, odhalování pirátů nebo průzkumy odlehlých částí země i oceánů.

Nástupci Solar Impulse a Zephyru se asi nestanou běžně používanými dopravními letadly, není ale vyloučeno, že solární energie bude dodávat velká množství palubní elektřiny. Také je jisté že spoustu družic bude možné nahradit nepilotovanými letouny, které se budou pohybovat ve stratosféře. Největším přínosem těchto letadel je však výrazný posun v materiálech, senzorech a solární technologii.

Celý článek zde:
http://www.eurekamagazine.co.uk/design-engineering-features/technology/solar-powered-aircraft-take-off/47319/


foto: Solar Impulse, eureka.co.uk