Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem 5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Více aktualit

Létací "motorka" již v roce 2017?

29.05.2014 | |

Aerofex, firma z Kalifornie, která v roce 2012 představila svůj koncept létající "motorky“ říká, že do roku 2017 bude reálně k dostání. 

Dvourotorové Aero-X bude létat rychlostí až 45 mil za hodinu a vznášet se bude moci až 3 metry (přesněji 10 stop) nad zemí. Aero-X bude pohánět 240koňový vodou chlazený motor.

Myšlenka stojící za Aero X je, že by každý, kdo dokáže řídit motorku, měl být schopen ovládat i tento dopravní prostředek. Aby to ale bylo možné, bylo třeba vyřešit řadu technických obtíží. Tou největší asi bylo odstranit tzv. reakční moment, což je fenomén, který se vyskytuje asi u všech zařízení poháněných rotorem, včetně helikoptér. V jeho důsledku dochází k tomu, že chce-li pilot letět dopředu, může nakonec docílit toho, že letoun poletí doprava. Zkušení piloti to dovedou kompenzovat, ale prostředek je v podstatě nepoužitelný pro nováčky. Řešení Aerofexu, jak se reakčního momentu zbavit, je obchodním tajemstvím, ale IEEE Spectrum přineslo zprávu, že pro zlepšení ovladatelnosti obsahují dolní části rotorů zvláštní kryty. Společnost zároveň vybavila létající "motorku“ malými gyroskopy a akcelerometry, podobnými těm, které se dávají do smartphonů, aby detekovaly vliv nárazových vzdušných proudů a ty kompenzovaly.

Výsledkem je létací kolo, které se ovládá jako motocykl: řidič uchopí řídítka a sklápí vozidlo, aby odbočil. Aero-X uveze dva lidi a na plnou nádrž dovede létat hodinu a patnáct minut. Stroj bude stát 85 tisíc dolarů a již nyní můžete složit 5 000 zálohy, abyste si jeden zarezervovali.

Pokud Aerofex úspěšně projde letovými testy a výrobními zkouškami, zůstane už jen jedna otázka: bude možné ho legálně používat? Výrobce tvrdí, že pro jeho řízení nebudete potřebovat pilotské oprávnění – Aerofex toto pravidlo obešel tím, že omezil maximální letovou výšku na 10 stop. Nikdo, kdo bude létající motorku užívat na svém pozemku, nebude mít problém. Pravděpodobně ale nebude jen tak možné létat s nimi v běžném provozu.

Více na aerofex.com, článek převzat z smartplanet.com