Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Více aktualit

Létací "motorka" již v roce 2017?

29.05.2014 | |

Aerofex, firma z Kalifornie, která v roce 2012 představila svůj koncept létající "motorky“ říká, že do roku 2017 bude reálně k dostání. 

Dvourotorové Aero-X bude létat rychlostí až 45 mil za hodinu a vznášet se bude moci až 3 metry (přesněji 10 stop) nad zemí. Aero-X bude pohánět 240koňový vodou chlazený motor.

Myšlenka stojící za Aero X je, že by každý, kdo dokáže řídit motorku, měl být schopen ovládat i tento dopravní prostředek. Aby to ale bylo možné, bylo třeba vyřešit řadu technických obtíží. Tou největší asi bylo odstranit tzv. reakční moment, což je fenomén, který se vyskytuje asi u všech zařízení poháněných rotorem, včetně helikoptér. V jeho důsledku dochází k tomu, že chce-li pilot letět dopředu, může nakonec docílit toho, že letoun poletí doprava. Zkušení piloti to dovedou kompenzovat, ale prostředek je v podstatě nepoužitelný pro nováčky. Řešení Aerofexu, jak se reakčního momentu zbavit, je obchodním tajemstvím, ale IEEE Spectrum přineslo zprávu, že pro zlepšení ovladatelnosti obsahují dolní části rotorů zvláštní kryty. Společnost zároveň vybavila létající "motorku“ malými gyroskopy a akcelerometry, podobnými těm, které se dávají do smartphonů, aby detekovaly vliv nárazových vzdušných proudů a ty kompenzovaly.

Výsledkem je létací kolo, které se ovládá jako motocykl: řidič uchopí řídítka a sklápí vozidlo, aby odbočil. Aero-X uveze dva lidi a na plnou nádrž dovede létat hodinu a patnáct minut. Stroj bude stát 85 tisíc dolarů a již nyní můžete složit 5 000 zálohy, abyste si jeden zarezervovali.

Pokud Aerofex úspěšně projde letovými testy a výrobními zkouškami, zůstane už jen jedna otázka: bude možné ho legálně používat? Výrobce tvrdí, že pro jeho řízení nebudete potřebovat pilotské oprávnění – Aerofex toto pravidlo obešel tím, že omezil maximální letovou výšku na 10 stop. Nikdo, kdo bude létající motorku užívat na svém pozemku, nebude mít problém. Pravděpodobně ale nebude jen tak možné létat s nimi v běžném provozu.

Více na aerofex.com, článek převzat z smartplanet.com