Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 13. 2. 2019. V elektronické verzi na webu 11. 3. 2019. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné, signalizační a speciální

Hlavní článek
Perspektivní topologie výkonových měničů
Smart Cities (7. část)

Číslo 1/2019 vyšlo tiskem 4. 2. 2019. V elektronické verzi na webu 5. 3. 2019.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE
Prolight + Sound 2019: pojďte s dobou
Světlo na veletrhu For Arch 2018

Veřejné osvětlení
Světla měst a obcí 2018 – setkání u kulatého stolu

Aktuality

50. konferencia elektrotechnikov Slovenska SEZ-KES Vás pozýva na jubilejnú 50. konferenciu elektrotechnikov Slovenska, ktorá sa…

Do přípravy Národní strategie umělé inteligence se zapojí široká veřejnost Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo konzultaci s odbornou veřejností, firmami i…

Ještě větší FOR PASIV a FOR WOOD 2019 Sedmý veletrh nízkoenergetických, pasivních a nulových staveb FOR PASIV, který proběhne v…

Novým děkanem FEL ČVUT v Praze byl zvolen prof. Petr Páta V pátek 25. ledna se na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze konalo 30. řádné zasedání…

Více aktualit

Létací "motorka" již v roce 2017?

29.05.2014 | |

Aerofex, firma z Kalifornie, která v roce 2012 představila svůj koncept létající "motorky“ říká, že do roku 2017 bude reálně k dostání. 

Dvourotorové Aero-X bude létat rychlostí až 45 mil za hodinu a vznášet se bude moci až 3 metry (přesněji 10 stop) nad zemí. Aero-X bude pohánět 240koňový vodou chlazený motor.

Myšlenka stojící za Aero X je, že by každý, kdo dokáže řídit motorku, měl být schopen ovládat i tento dopravní prostředek. Aby to ale bylo možné, bylo třeba vyřešit řadu technických obtíží. Tou největší asi bylo odstranit tzv. reakční moment, což je fenomén, který se vyskytuje asi u všech zařízení poháněných rotorem, včetně helikoptér. V jeho důsledku dochází k tomu, že chce-li pilot letět dopředu, může nakonec docílit toho, že letoun poletí doprava. Zkušení piloti to dovedou kompenzovat, ale prostředek je v podstatě nepoužitelný pro nováčky. Řešení Aerofexu, jak se reakčního momentu zbavit, je obchodním tajemstvím, ale IEEE Spectrum přineslo zprávu, že pro zlepšení ovladatelnosti obsahují dolní části rotorů zvláštní kryty. Společnost zároveň vybavila létající "motorku“ malými gyroskopy a akcelerometry, podobnými těm, které se dávají do smartphonů, aby detekovaly vliv nárazových vzdušných proudů a ty kompenzovaly.

Výsledkem je létací kolo, které se ovládá jako motocykl: řidič uchopí řídítka a sklápí vozidlo, aby odbočil. Aero-X uveze dva lidi a na plnou nádrž dovede létat hodinu a patnáct minut. Stroj bude stát 85 tisíc dolarů a již nyní můžete složit 5 000 zálohy, abyste si jeden zarezervovali.

Pokud Aerofex úspěšně projde letovými testy a výrobními zkouškami, zůstane už jen jedna otázka: bude možné ho legálně používat? Výrobce tvrdí, že pro jeho řízení nebudete potřebovat pilotské oprávnění – Aerofex toto pravidlo obešel tím, že omezil maximální letovou výšku na 10 stop. Nikdo, kdo bude létající motorku užívat na svém pozemku, nebude mít problém. Pravděpodobně ale nebude jen tak možné létat s nimi v běžném provozu.

Více na aerofex.com, článek převzat z smartplanet.com