Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 23. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Více aktualit

Létací "motorka" již v roce 2017?

29.05.2014 | |

Aerofex, firma z Kalifornie, která v roce 2012 představila svůj koncept létající "motorky“ říká, že do roku 2017 bude reálně k dostání. 

Dvourotorové Aero-X bude létat rychlostí až 45 mil za hodinu a vznášet se bude moci až 3 metry (přesněji 10 stop) nad zemí. Aero-X bude pohánět 240koňový vodou chlazený motor.

Myšlenka stojící za Aero X je, že by každý, kdo dokáže řídit motorku, měl být schopen ovládat i tento dopravní prostředek. Aby to ale bylo možné, bylo třeba vyřešit řadu technických obtíží. Tou největší asi bylo odstranit tzv. reakční moment, což je fenomén, který se vyskytuje asi u všech zařízení poháněných rotorem, včetně helikoptér. V jeho důsledku dochází k tomu, že chce-li pilot letět dopředu, může nakonec docílit toho, že letoun poletí doprava. Zkušení piloti to dovedou kompenzovat, ale prostředek je v podstatě nepoužitelný pro nováčky. Řešení Aerofexu, jak se reakčního momentu zbavit, je obchodním tajemstvím, ale IEEE Spectrum přineslo zprávu, že pro zlepšení ovladatelnosti obsahují dolní části rotorů zvláštní kryty. Společnost zároveň vybavila létající "motorku“ malými gyroskopy a akcelerometry, podobnými těm, které se dávají do smartphonů, aby detekovaly vliv nárazových vzdušných proudů a ty kompenzovaly.

Výsledkem je létací kolo, které se ovládá jako motocykl: řidič uchopí řídítka a sklápí vozidlo, aby odbočil. Aero-X uveze dva lidi a na plnou nádrž dovede létat hodinu a patnáct minut. Stroj bude stát 85 tisíc dolarů a již nyní můžete složit 5 000 zálohy, abyste si jeden zarezervovali.

Pokud Aerofex úspěšně projde letovými testy a výrobními zkouškami, zůstane už jen jedna otázka: bude možné ho legálně používat? Výrobce tvrdí, že pro jeho řízení nebudete potřebovat pilotské oprávnění – Aerofex toto pravidlo obešel tím, že omezil maximální letovou výšku na 10 stop. Nikdo, kdo bude létající motorku užívat na svém pozemku, nebude mít problém. Pravděpodobně ale nebude jen tak možné létat s nimi v běžném provozu.

Více na aerofex.com, článek převzat z smartplanet.com