Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2018 vyšlo tiskem 26. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Baterie a akumulátory; E-mobilita

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 1. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

„Světelný buben“ může změnit automobilový průmysl, architekturu i počítačové hry Tým vedený docentem Vlastimilem Havranem z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty…

FOR ARCH představil novinky ve stavebnictví a konfrontoval Programové prohlášení vlády Proběhl mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018, kdy se na ploše zhruba 40 000 metrů…

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na…

Více aktualit

Létací "motorka" již v roce 2017?

29.05.2014 | |

Aerofex, firma z Kalifornie, která v roce 2012 představila svůj koncept létající "motorky“ říká, že do roku 2017 bude reálně k dostání. 

Dvourotorové Aero-X bude létat rychlostí až 45 mil za hodinu a vznášet se bude moci až 3 metry (přesněji 10 stop) nad zemí. Aero-X bude pohánět 240koňový vodou chlazený motor.

Myšlenka stojící za Aero X je, že by každý, kdo dokáže řídit motorku, měl být schopen ovládat i tento dopravní prostředek. Aby to ale bylo možné, bylo třeba vyřešit řadu technických obtíží. Tou největší asi bylo odstranit tzv. reakční moment, což je fenomén, který se vyskytuje asi u všech zařízení poháněných rotorem, včetně helikoptér. V jeho důsledku dochází k tomu, že chce-li pilot letět dopředu, může nakonec docílit toho, že letoun poletí doprava. Zkušení piloti to dovedou kompenzovat, ale prostředek je v podstatě nepoužitelný pro nováčky. Řešení Aerofexu, jak se reakčního momentu zbavit, je obchodním tajemstvím, ale IEEE Spectrum přineslo zprávu, že pro zlepšení ovladatelnosti obsahují dolní části rotorů zvláštní kryty. Společnost zároveň vybavila létající "motorku“ malými gyroskopy a akcelerometry, podobnými těm, které se dávají do smartphonů, aby detekovaly vliv nárazových vzdušných proudů a ty kompenzovaly.

Výsledkem je létací kolo, které se ovládá jako motocykl: řidič uchopí řídítka a sklápí vozidlo, aby odbočil. Aero-X uveze dva lidi a na plnou nádrž dovede létat hodinu a patnáct minut. Stroj bude stát 85 tisíc dolarů a již nyní můžete složit 5 000 zálohy, abyste si jeden zarezervovali.

Pokud Aerofex úspěšně projde letovými testy a výrobními zkouškami, zůstane už jen jedna otázka: bude možné ho legálně používat? Výrobce tvrdí, že pro jeho řízení nebudete potřebovat pilotské oprávnění – Aerofex toto pravidlo obešel tím, že omezil maximální letovou výšku na 10 stop. Nikdo, kdo bude létající motorku užívat na svém pozemku, nebude mít problém. Pravděpodobně ale nebude jen tak možné létat s nimi v běžném provozu.

Více na aerofex.com, článek převzat z smartplanet.com