Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem 7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení

Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

 

Světelnětechnická zařízení

PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP

Posviťte si v práci na práci

Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Laserová světla od BMW jsou výkonnější a nabídnou přirozeně bílé světlo

05.11.2013 | |

IEEE Spectrum přineslo reportáž o laserových světlometech pro vozy BMW – tyto světlomety jsou až 1000 výkonnější než nejvýkonnější známá LED dioda, přitom oproti ní spotřebují jen 2/3 energie. Modré laserové světlo z malé diody projde vrstvou fosforu, který jeho část přemění na vlnovou délku ve žluté části spektra. Výsledný mix je bílý velmi koncentrovaný paprsek dávající vysoce kontrastní bíle světlo, které díky své teplotě mezi 5500 a 6000 K připomíná přirozené denní světlo, které nebude tolik unavovat oči řidičů.

V Evropě budou mít tato světla svou premiéru v roce 2014 ve sportovním plug-in hybridu BMW i8. Shuji Nakamura, který před lety vynalezl modrou LED diodu, z níž později vznikly prakticky všechny výkonné polovodičové světelné zdroje, je také vynálezcem modrého laseru a věří, že právě tento světelný zdroj se vbrzku dočká obecného rozšíření, takže LED které budí tolik očekávání vlastně ani nebudou mít v některých oblastech příležitost se rozšířit. Jednou z nich by mělo být právě osvětlení vozidel.

V novém BMW by měla být nainstalována tělesa, která budou obsahovat čtyři diody 4. laserové třídy. Světlo z nich projde již vzpomínanou vrstvou fosforu a z ní, již smíchané s částečně žlutým světlem bude prostřednictvím soustavy čoček dopadat na jízdní dráhu.

Vlastně se jedná o stejný způsob, jakým je vytvářeno bílé světlo v klasických LED diodách – ani u nich navíc není problém dostat se na kýžených 6000 K. Laser však vítězí v možnosti přesně zaměřit daným směrem a zasáhnout i vzdálený bod, což je přesně to, co je potřeba v automobilových světlometech.
A další srovnání: na pouhých 10 mikrometrech je aktivní plocha emitující světlo u laserového zdroje jednou stotisícinou plochy 1 čtverečního milimetru u klasické LED. Laser tak v sobě kombinuje vysokou svítivost klasické žárovky a životnost LED diody – která se u tohoto nového zdroje odhaduje asi na 30 000 hodin. Výkonnost samotné konverze elektřiny na světlo je u LED i laseru srovnatelná jako celek však laserové systémy opět vítězí, protože díky lepší zaměřitelnosti neztratí laserový paprsek více než 20 % svého světla zatímco u LED diod se takto může poztrácet nebo spíše rozptýlit až 80 %.

Foto: BMW

Podrobnosti čtěte ZDE