Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Laserová světla od BMW jsou výkonnější a nabídnou přirozeně bílé světlo

5. 11. 2013 | |

IEEE Spectrum přineslo reportáž o laserových světlometech pro vozy BMW – tyto světlomety jsou až 1000 výkonnější než nejvýkonnější známá LED dioda, přitom oproti ní spotřebují jen 2/3 energie. Modré laserové světlo z malé diody projde vrstvou fosforu, který jeho část přemění na vlnovou délku ve žluté části spektra. Výsledný mix je bílý velmi koncentrovaný paprsek dávající vysoce kontrastní bíle světlo, které díky své teplotě mezi 5500 a 6000 K připomíná přirozené denní světlo, které nebude tolik unavovat oči řidičů.

V Evropě budou mít tato světla svou premiéru v roce 2014 ve sportovním plug-in hybridu BMW i8. Shuji Nakamura, který před lety vynalezl modrou LED diodu, z níž později vznikly prakticky všechny výkonné polovodičové světelné zdroje, je také vynálezcem modrého laseru a věří, že právě tento světelný zdroj se vbrzku dočká obecného rozšíření, takže LED které budí tolik očekávání vlastně ani nebudou mít v některých oblastech příležitost se rozšířit. Jednou z nich by mělo být právě osvětlení vozidel.

V novém BMW by měla být nainstalována tělesa, která budou obsahovat čtyři diody 4. laserové třídy. Světlo z nich projde již vzpomínanou vrstvou fosforu a z ní, již smíchané s částečně žlutým světlem bude prostřednictvím soustavy čoček dopadat na jízdní dráhu.

Vlastně se jedná o stejný způsob, jakým je vytvářeno bílé světlo v klasických LED diodách – ani u nich navíc není problém dostat se na kýžených 6000 K. Laser však vítězí v možnosti přesně zaměřit daným směrem a zasáhnout i vzdálený bod, což je přesně to, co je potřeba v automobilových světlometech.
A další srovnání: na pouhých 10 mikrometrech je aktivní plocha emitující světlo u laserového zdroje jednou stotisícinou plochy 1 čtverečního milimetru u klasické LED. Laser tak v sobě kombinuje vysokou svítivost klasické žárovky a životnost LED diody – která se u tohoto nového zdroje odhaduje asi na 30 000 hodin. Výkonnost samotné konverze elektřiny na světlo je u LED i laseru srovnatelná jako celek však laserové systémy opět vítězí, protože díky lepší zaměřitelnosti neztratí laserový paprsek více než 20 % svého světla zatímco u LED diod se takto může poztrácet nebo spíše rozptýlit až 80 %.

Foto: BMW

Podrobnosti čtěte ZDE