Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Číslo 4/2018 vyšlo tiskem 30. 7. 2018. V elektronické verzi na webu 31. 8. 2018.

Pro osvěžení paměti
Excentrická svítidla Reného Roubíčka z let 1965 až 1977
Základy fotometrie – 1. část
Velká postava české vědy pobělohorské doby: lékař, filozof, přírodovědec a fyzik Jan Marek Marci z Kronlandu

Účinky a užití optického záření
Světlo a cirkadiánní rytmy

Aktuality

Úspěch studentské formule týmu eForce FEE Prague Formula Studentská formule týmu eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze…

ČEZ ESCO získala svou historicky největší zakázku v osvětlení ČEZ Energetické služby, dceřiná společnost ČEZ ESCO, dodá osvětlení pro 59 obchodů…

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Více aktualit

Laserová světla od BMW jsou výkonnější a nabídnou přirozeně bílé světlo

05.11.2013 | |

IEEE Spectrum přineslo reportáž o laserových světlometech pro vozy BMW – tyto světlomety jsou až 1000 výkonnější než nejvýkonnější známá LED dioda, přitom oproti ní spotřebují jen 2/3 energie. Modré laserové světlo z malé diody projde vrstvou fosforu, který jeho část přemění na vlnovou délku ve žluté části spektra. Výsledný mix je bílý velmi koncentrovaný paprsek dávající vysoce kontrastní bíle světlo, které díky své teplotě mezi 5500 a 6000 K připomíná přirozené denní světlo, které nebude tolik unavovat oči řidičů.

V Evropě budou mít tato světla svou premiéru v roce 2014 ve sportovním plug-in hybridu BMW i8. Shuji Nakamura, který před lety vynalezl modrou LED diodu, z níž později vznikly prakticky všechny výkonné polovodičové světelné zdroje, je také vynálezcem modrého laseru a věří, že právě tento světelný zdroj se vbrzku dočká obecného rozšíření, takže LED které budí tolik očekávání vlastně ani nebudou mít v některých oblastech příležitost se rozšířit. Jednou z nich by mělo být právě osvětlení vozidel.

V novém BMW by měla být nainstalována tělesa, která budou obsahovat čtyři diody 4. laserové třídy. Světlo z nich projde již vzpomínanou vrstvou fosforu a z ní, již smíchané s částečně žlutým světlem bude prostřednictvím soustavy čoček dopadat na jízdní dráhu.

Vlastně se jedná o stejný způsob, jakým je vytvářeno bílé světlo v klasických LED diodách – ani u nich navíc není problém dostat se na kýžených 6000 K. Laser však vítězí v možnosti přesně zaměřit daným směrem a zasáhnout i vzdálený bod, což je přesně to, co je potřeba v automobilových světlometech.
A další srovnání: na pouhých 10 mikrometrech je aktivní plocha emitující světlo u laserového zdroje jednou stotisícinou plochy 1 čtverečního milimetru u klasické LED. Laser tak v sobě kombinuje vysokou svítivost klasické žárovky a životnost LED diody – která se u tohoto nového zdroje odhaduje asi na 30 000 hodin. Výkonnost samotné konverze elektřiny na světlo je u LED i laseru srovnatelná jako celek však laserové systémy opět vítězí, protože díky lepší zaměřitelnosti neztratí laserový paprsek více než 20 % svého světla zatímco u LED diod se takto může poztrácet nebo spíše rozptýlit až 80 %.

Foto: BMW

Podrobnosti čtěte ZDE