Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem 7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení

Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

 

Světelnětechnická zařízení

PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP

Posviťte si v práci na práci

Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Kříženec vlaku a tramvaje prokličkuje ulicemi Sheffieldu a na předměstí zrychlí

07.02.2014 | |

Sheffield uvede do provozu prvního křížence mezi vlakem a tramvají ve Velké Británii. Tento dopravní prostředek obslouží centrum města i předměstí bez nutnosti přesedání, a to díky speciálnímu designu kol, který je přizpůsobený jak pro časté zatáčky tak pro jízdu vyšší rychlostí.


 Od roku 2016 bude vlak jezdit osm mil po kolejích pro dálkové linky z Rotherham Parkgate do Sheffieldu, jako by to byl normální příměstský vlak. Na kraji města ale cestující nebudou muset přestoupit na místní dopravu, protože vlak bude dále pokračovat po městských tramvajových kolejích. Jedná se o pilotní projekt, na jehož základě bude určeno, kde dále v Británii by tyto vlaky mohly fungovat. Jako nápad to nevypadá zle: tento typ vlaku nejen že umožní dojíždějícím snadněji se dostat až do centra města, ale z každé železniční trati dělá potenciálně koleje pro lehkou městskou železnici. Údržba je levnější než u klasických vlaků a přepravci hybrid dodá větší flexibilitu.

Tvůrci museli při návrhu překonat několik obtíží plynoucích z kombinace dvou odlišných systémů. V první řadě se jednalo o vyřešení kompatibility systémů navigace a signalizace a bezpečnostních standardů, protože tramvajová síť i železnice používají odlišné. Dalším oříškem byla kola: zatímco vlaky jezdí po povrchu kolejí, tramvaje v městských ulicích, kde jsou koleje často zaneseny nepořádkem, jezdí jejich vnitřkem. U tramvají se také očekávají prudší zákruty na menším oblouku. Použití špatných kol tak může znamenat vykolejení, zvláště v zatáčkách. P

roto právě návrh těch správných kol byl tím hlavním: svěřen byl University of Huddersfield’s Institute of Railway Research a věnuje zvláštní pozornost jak opotřebovaným kolejím tak kolům.

Kombinace tramvaje a vlaku jsou používány od roku 1992 například v německém Karlsruhe - vlastně celé této metodě sloučení tramvajového a vlakového provozu na jedny koleje se přezdívá Karlsruhe model a v Německu byla od té doby uvedena do provozu celá řada podobných systémů. V Americe by mohly jako příklad sloužit River Line v New Jesrsey a O-Train v Otavě, tam ale neměly příliš velký úspěch. 

Více například na therailengineer.com 
Obrázek: Supertram