Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2018 vyšlo tiskem 5. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 5. 1. 2019. 

Téma: Měření a měřicí přístroje; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Termovízne merania v energetike
Smart Cities (5. část)

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 3. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2019.

Svítidla a světelné přístroje
Modulární světlomety Siteco
Dekorativní svítidlo PRESBETON H-E-X z ucelené řady městského mobiliáře
LED svítidla ESALITE – revoluce v oblasti průmyslového osvětlení

Denní světlo
O mediánové osvětlenosti denním světlem
Odborný seminář Denní světlo v praxi

Aktuality

Zavedení družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost Technologii dnes otestovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve…

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 se bude konat souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 14. Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 nabídne vše, co lze ze dřeva vyrobit, moderní technologie,…

Více aktualit

Kříženec vlaku a tramvaje prokličkuje ulicemi Sheffieldu a na předměstí zrychlí

07.02.2014 | |

Sheffield uvede do provozu prvního křížence mezi vlakem a tramvají ve Velké Británii. Tento dopravní prostředek obslouží centrum města i předměstí bez nutnosti přesedání, a to díky speciálnímu designu kol, který je přizpůsobený jak pro časté zatáčky tak pro jízdu vyšší rychlostí.


 Od roku 2016 bude vlak jezdit osm mil po kolejích pro dálkové linky z Rotherham Parkgate do Sheffieldu, jako by to byl normální příměstský vlak. Na kraji města ale cestující nebudou muset přestoupit na místní dopravu, protože vlak bude dále pokračovat po městských tramvajových kolejích. Jedná se o pilotní projekt, na jehož základě bude určeno, kde dále v Británii by tyto vlaky mohly fungovat. Jako nápad to nevypadá zle: tento typ vlaku nejen že umožní dojíždějícím snadněji se dostat až do centra města, ale z každé železniční trati dělá potenciálně koleje pro lehkou městskou železnici. Údržba je levnější než u klasických vlaků a přepravci hybrid dodá větší flexibilitu.

Tvůrci museli při návrhu překonat několik obtíží plynoucích z kombinace dvou odlišných systémů. V první řadě se jednalo o vyřešení kompatibility systémů navigace a signalizace a bezpečnostních standardů, protože tramvajová síť i železnice používají odlišné. Dalším oříškem byla kola: zatímco vlaky jezdí po povrchu kolejí, tramvaje v městských ulicích, kde jsou koleje často zaneseny nepořádkem, jezdí jejich vnitřkem. U tramvají se také očekávají prudší zákruty na menším oblouku. Použití špatných kol tak může znamenat vykolejení, zvláště v zatáčkách. P

roto právě návrh těch správných kol byl tím hlavním: svěřen byl University of Huddersfield’s Institute of Railway Research a věnuje zvláštní pozornost jak opotřebovaným kolejím tak kolům.

Kombinace tramvaje a vlaku jsou používány od roku 1992 například v německém Karlsruhe - vlastně celé této metodě sloučení tramvajového a vlakového provozu na jedny koleje se přezdívá Karlsruhe model a v Německu byla od té doby uvedena do provozu celá řada podobných systémů. V Americe by mohly jako příklad sloužit River Line v New Jesrsey a O-Train v Otavě, tam ale neměly příliš velký úspěch. 

Více například na therailengineer.com 
Obrázek: Supertram