Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 23. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Více aktualit

Kříženec vlaku a tramvaje prokličkuje ulicemi Sheffieldu a na předměstí zrychlí

07.02.2014 | |

Sheffield uvede do provozu prvního křížence mezi vlakem a tramvají ve Velké Británii. Tento dopravní prostředek obslouží centrum města i předměstí bez nutnosti přesedání, a to díky speciálnímu designu kol, který je přizpůsobený jak pro časté zatáčky tak pro jízdu vyšší rychlostí.


 Od roku 2016 bude vlak jezdit osm mil po kolejích pro dálkové linky z Rotherham Parkgate do Sheffieldu, jako by to byl normální příměstský vlak. Na kraji města ale cestující nebudou muset přestoupit na místní dopravu, protože vlak bude dále pokračovat po městských tramvajových kolejích. Jedná se o pilotní projekt, na jehož základě bude určeno, kde dále v Británii by tyto vlaky mohly fungovat. Jako nápad to nevypadá zle: tento typ vlaku nejen že umožní dojíždějícím snadněji se dostat až do centra města, ale z každé železniční trati dělá potenciálně koleje pro lehkou městskou železnici. Údržba je levnější než u klasických vlaků a přepravci hybrid dodá větší flexibilitu.

Tvůrci museli při návrhu překonat několik obtíží plynoucích z kombinace dvou odlišných systémů. V první řadě se jednalo o vyřešení kompatibility systémů navigace a signalizace a bezpečnostních standardů, protože tramvajová síť i železnice používají odlišné. Dalším oříškem byla kola: zatímco vlaky jezdí po povrchu kolejí, tramvaje v městských ulicích, kde jsou koleje často zaneseny nepořádkem, jezdí jejich vnitřkem. U tramvají se také očekávají prudší zákruty na menším oblouku. Použití špatných kol tak může znamenat vykolejení, zvláště v zatáčkách. P

roto právě návrh těch správných kol byl tím hlavním: svěřen byl University of Huddersfield’s Institute of Railway Research a věnuje zvláštní pozornost jak opotřebovaným kolejím tak kolům.

Kombinace tramvaje a vlaku jsou používány od roku 1992 například v německém Karlsruhe - vlastně celé této metodě sloučení tramvajového a vlakového provozu na jedny koleje se přezdívá Karlsruhe model a v Německu byla od té doby uvedena do provozu celá řada podobných systémů. V Americe by mohly jako příklad sloužit River Line v New Jesrsey a O-Train v Otavě, tam ale neměly příliš velký úspěch. 

Více například na therailengineer.com 
Obrázek: Supertram