Aktuální vydání

Číslo 2/2021 vyšlo tiskem 10. 2. 2021. V elektronické verzi na webu 8. 3. 2021. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro inteligentní sítě; Internet věcí

Hlavní článek
Technologie Internetu věcí v prostředí chytrého měření

Číslo 1/2021 vyšlo tiskem 12. 2. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Interiér roku 2020 – kanceláře v době home office
PROLICHT CZECH splnil představy architekta o osvětlení rezidence Obecní dvůr na Starém Městě pražském

Svítidla a světelné přístroje
Covid 19 – jsou vůbec v této době nějaké novinky u výrobců svítidel?
Osvětlovací systémy společnosti STEINEL 

Koncept hybridního elektrického letadla

18. 1. 2021 | MIT | www.mit.edu

Dopravní letadla se pohybují v letové výšce 9 000 až 13 000 metrů a vypouštějí proud oxidů dusíku do atmosféry, kde mohou jemné částice chemikálie setrvávat a přispívat k tvorbě ozónu. Oxidy dusíku jsou hlavním zdrojem znečištění ovzduší a bylo dokázáno, že přispívají k výskytu astmatu, respiračních onemocnění a poruch oběhového systému. Předchozí výzkum ukázal, že tvorba těchto chemikálií v souvislosti s leteckou dopravou má každý rok na svědomí až 16 000 předčasných úmrtí.

Inženýři z Massachusettského technologického institutu (MIT) nyní navrhli koncept letadlového pohonu, který by mohl podle prvních odhadů eliminovat 90 % emisí oxidů dusíku a snížit počet souvisejících předčasných úmrtí až o 92 %.

Hybridní elektrické letadlo

Nový hybridní elektrický design využívá standardní spalovací turbínu, která je však namísto proudového motoru umístěna v nákladním prostoru. Plynová turbína pohání generátor a vytváří elektřinu, která následně dodává energii propulzním prvkům nebo vrtulím umístěným pod křídly letadla. Emise tvořené plynovou turbínou prochází systémem pro kontrolu emisí, jakým jsou vybaveny například dnešní automobily – zde jsou odčerpány a výfukové plyny jsou vypuštěny do atmosféry.

Celý článek na MIT

Image Credit: MIT

-jk-