Aktuální vydání

Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Kabely v metru odolají ohni a ledu

17. 6. 2019 | LAPP Czech Republic s.r.o. | www.lappgroup.cz

Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci.

S 268 000 pasažéry za den je podzemní železniční systém T-bane druhým nejpopulárnějším způsobem dopravy v Oslu. Metro v Oslu je známé tím, že je jedním z nejmodernějších na světě. Vlaky jezdí na 6 linkách s celkovým počtem 101 stanic a sítí dlouhou 86 km.


Metro v Oslu, linka T-bane - životní tepna hlavního města Norska Oslo
Zdroj: Getty Images

Na technické vybavení vlaků a infrastrukturu klade provozovatel nejvyšší nároky - například v kabeláži usměrňovacích stanic, které převádějí střídavý proud z veřejné sítě na stejnosměrný proud pro pohony vlaků. "V případě nehody je životně důležité, aby se vlaky především dostaly z tunelu," říká Lars Nilsen, produktový manažer společnosti LAPP Norsko. "Zákazník požadoval naprosto spolehlivé řešení - a my jsme ho dodali."

Protipožární ochrana

Řešením, o kterém mluví Lars Nilsen, je výkonný kabel, dvojitě izolovaný a ohnivzdorný, který vydrží prakticky každé představitelné zatížení. V závislosti na zapojení může měděným vodičem s průřezem 400 mm2 proudit až 1270 ampérů. Protipožární ochranu tvoří obal se dvěma vrstvami slídové pásky. Dvě vrstvy, které izolují vodič, jsou propojeny. Díky tomu jsou vhodné pro široký rozsah teplot.

K zamezení úniku elektromagnetických impulzů ven je izolace pokryta ještě stínicí vrstvou s průřezem 30 mm2. Nad touto vrstvou je podobně zesítěný plášť ze speciálního polymeru EVA. Díky tomuto propracovanému opláštění je kabel 44 mm tlustý a váží neuvěřitelných 4 730 kg/km - skutečně těžká váha. Měděný vodič je dobře chráněn uvnitř a kabel nešíří oheň. Tím je zajištěno, že kabeláž zůstane funkční i v případě požáru. Vozidla metra mohou být stále napájena elektřinou a vyjet z tunelu.

Montáž kabelů LAPP do metra v Oslu
Montáž kabelů LAPP do metra v Oslu

Kromě toho kabel neobsahuje halogeny a zabraňuje úniku kouřových emisí. Nevytváří toxické plyny a je certifikován dle norem NES 02-713 a NFC 20-454. To je důležité v případě, že je kolej zablokována a vlak nemůže opustit tunel. Pokud by k tomu došlo, pasažéři by byli evakuováni z tunelu, aniž by vdechovali kouř nebo dráždivé výpary.

Ochrana proti hlodavcům

Jakmile je kabel uložen na místě, není zdaleka imunní proti dalšímu poškození. Krysám plastové pláště kabelů velmi chutnají, takže kabely musí být proti hlodavcům chráněny. Z tohoto důvodu se pod plášť vkládá ještě páska ze skleněných vláken, aby byl kabel chráněn před hlubším poškozením hlodavci.

Kvalita produktů LAPP nezůstala bez povšimnutí zákazníka. S provozovatelem Sporveien Oslo podepsala nedávno společnost LAPP Norsko druhou rámcovou smlouvu. Pro LAPP Norsko je to ocenění: „Musíme dělat svou práci opravdu dobře. Tím myslím také dodací lhůty. LAPP v Drammenu má vždy kabel na skladě. Koneckonců, T-bane je životní tepnou pro místní obyvatele Osla a je naší povinností postarat se, aby fungovala.“

Tiskové materiály LAPP

Pohyblivé ovládací panely

Vloženo: 13. 7. 2020

Protahovací systémy CANFOR

Vloženo: 10. 7. 2020