Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2020 vyšlo tiskem 20. 1. 2020. V elektronické verzi na webu 12. 2. 2020. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nářadí, nástroje a pomůcky

Hlavní článek
Využití mHealth technologií pro automatizovaný sběr a přenos dat pacientů s diabetem

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 9. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 9. 1. 2020.

Činnost odborných organizací
Svetelnotechnická konferencia Vyšehradských krajín LUMEN V4 2020 – 1. oznámenie
23. mezinárodní konference SVĚTLO – LIGHT 2019
56. konference Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení v Plzni
Co je nového v CIE

Osvětlení interiérů
Halla osvětlila nové kanceláře Booking.com v centru Prahy

Aktuality

Česká komora architektů vyhlásila 5. ročník České ceny za architekturu Soutěžní přehlídka je otevřena architektonickým realizacím postaveným na území České…

FOR CITY 2020: Inovace pro města, obce i regiony Jaká inovativní řešení, která pomocí moderních technologií zvýší kvalitu života obyvatel…

Nový elektronický obchod Rosatomu usnadňuje povolování nových jaderných bloků Koncern Rosenergoatom (elektroenergetická divize ruské korporace pro atomovou energii…

Veletrh Light+Building slaví dvacáté narozeniny Přijeďte se podívat do Frankfurtu nad Mohanem. V areálu frankfurtského výstaviště se bude…

Více aktualit

Jsou solární silnice nesmysl?

19.06.2014 | |

Jedním z nejpopulárnějších virálních videjí poslední doby byly bezesporu Solar Roadways. Podle tohoto konceptu by měly být všechny silnice v USA tvořeny solárními panely s LED osvětlením. Je to reálné? Uživatel YouTube ThunderfOOt si to nemyslí a aby dokázal, že to není nejlepší nápad, vytvořil dlouhé video.

Jen pro rekapitulaci: Scott a Julie Brusawovi spustili na crowdfundingovém portále IndieGoGo kampaň s cílem vydělat milion dolarů na realizaci jejich projektu Solar Roadways. V jeho rámci by měly být asfaltové silnice nahrazeny vysoce odolnými do skla zalitými solárními panely s LED. Tyto silnice by si samy vyráběly energii pro svůj provoz - v noci by mohly svítit a byly by programovatelné, aby např. varovně blikaly nebo svítily na místech, kde dochází ke změně řazení pruhů. Přebytky energie by mohly dodávat do místní sítě. Je to nápad jako ze sci fi, ale do dneška se podařilo na jeho realizaci nashromáždit více než dvojnásobek požadované částky a jeho autoři jsou přesvědčeni, že může ungovat.

ThunderfOOt si myslí spíše opak. Ve svém více než 30 minutovém videu vysvětluje v jednotlivých bodech, proč jsou Solar Roadways nesmysl. Jeho hlavní argument míří na nápad použít sklo jako náhradu za asfalt. Říká, že ani nejodolnější sklo nemůže odolat souvislému náporu dvacetitunových náklaďáků, které do nich navíc budou neustále tlačit písek.

Další výhradou je, že na některé silnice kvůli silnému provozu jen zřídka dopadá denní světlo a byly by rpoto jen těžko energeticky soběstačné, natož aby jim zůstávaly přebytky energie, které by mohly odevzdávat do místní sítě. Dalšími důvody pak mohou být stromy nebo prostě jen špatné počasí. Například v takovém Seatlu by přestavba všech silnic na solární neměla valný pro místní síť valný efekt, protože po většinu roku je zde zataženo. Další úskalí vidí ThunderfOOt v nákladech na přestavbu byť jen malé části silnic na solární.

Solar Roadways však nejspíš nejsou jen nějakým výkřikem do tmy - Brusawovi na projektu pracují už po několik let. 2 miliony dolarů, které nápad vydělal na IndieGoGo možná na první pohled vypadají poněkud přemrštěně, ale s ohledem na 5 let věnovaných výzkumu a veškerý materiál vložený do vybudování pokusného polygonu vypadá částka celkem rozumně - soudí alespoň Christopher DeMorro z cleantechnica.com.

Původní článek na Cleantechnica.com 
Obrázek: Solar Roadways