Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 15. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Viceprezidentem asociace ENTSO-E zvolen člen představenstva ČEPS, a.s., Zbyněk Boldiš Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., byl zvolen do funkce viceprezidenta…

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Více aktualit

Jsou solární silnice nesmysl?

19.06.2014 | |

Jedním z nejpopulárnějších virálních videjí poslední doby byly bezesporu Solar Roadways. Podle tohoto konceptu by měly být všechny silnice v USA tvořeny solárními panely s LED osvětlením. Je to reálné? Uživatel YouTube ThunderfOOt si to nemyslí a aby dokázal, že to není nejlepší nápad, vytvořil dlouhé video.

Jen pro rekapitulaci: Scott a Julie Brusawovi spustili na crowdfundingovém portále IndieGoGo kampaň s cílem vydělat milion dolarů na realizaci jejich projektu Solar Roadways. V jeho rámci by měly být asfaltové silnice nahrazeny vysoce odolnými do skla zalitými solárními panely s LED. Tyto silnice by si samy vyráběly energii pro svůj provoz - v noci by mohly svítit a byly by programovatelné, aby např. varovně blikaly nebo svítily na místech, kde dochází ke změně řazení pruhů. Přebytky energie by mohly dodávat do místní sítě. Je to nápad jako ze sci fi, ale do dneška se podařilo na jeho realizaci nashromáždit více než dvojnásobek požadované částky a jeho autoři jsou přesvědčeni, že může ungovat.

ThunderfOOt si myslí spíše opak. Ve svém více než 30 minutovém videu vysvětluje v jednotlivých bodech, proč jsou Solar Roadways nesmysl. Jeho hlavní argument míří na nápad použít sklo jako náhradu za asfalt. Říká, že ani nejodolnější sklo nemůže odolat souvislému náporu dvacetitunových náklaďáků, které do nich navíc budou neustále tlačit písek.

Další výhradou je, že na některé silnice kvůli silnému provozu jen zřídka dopadá denní světlo a byly by rpoto jen těžko energeticky soběstačné, natož aby jim zůstávaly přebytky energie, které by mohly odevzdávat do místní sítě. Dalšími důvody pak mohou být stromy nebo prostě jen špatné počasí. Například v takovém Seatlu by přestavba všech silnic na solární neměla valný pro místní síť valný efekt, protože po většinu roku je zde zataženo. Další úskalí vidí ThunderfOOt v nákladech na přestavbu byť jen malé části silnic na solární.

Solar Roadways však nejspíš nejsou jen nějakým výkřikem do tmy - Brusawovi na projektu pracují už po několik let. 2 miliony dolarů, které nápad vydělal na IndieGoGo možná na první pohled vypadají poněkud přemrštěně, ale s ohledem na 5 let věnovaných výzkumu a veškerý materiál vložený do vybudování pokusného polygonu vypadá částka celkem rozumně - soudí alespoň Christopher DeMorro z cleantechnica.com.

Původní článek na Cleantechnica.com 
Obrázek: Solar Roadways