Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Více aktualit

Jsou solární silnice nesmysl?

19.06.2014 | |

Jedním z nejpopulárnějších virálních videjí poslední doby byly bezesporu Solar Roadways. Podle tohoto konceptu by měly být všechny silnice v USA tvořeny solárními panely s LED osvětlením. Je to reálné? Uživatel YouTube ThunderfOOt si to nemyslí a aby dokázal, že to není nejlepší nápad, vytvořil dlouhé video.

Jen pro rekapitulaci: Scott a Julie Brusawovi spustili na crowdfundingovém portále IndieGoGo kampaň s cílem vydělat milion dolarů na realizaci jejich projektu Solar Roadways. V jeho rámci by měly být asfaltové silnice nahrazeny vysoce odolnými do skla zalitými solárními panely s LED. Tyto silnice by si samy vyráběly energii pro svůj provoz - v noci by mohly svítit a byly by programovatelné, aby např. varovně blikaly nebo svítily na místech, kde dochází ke změně řazení pruhů. Přebytky energie by mohly dodávat do místní sítě. Je to nápad jako ze sci fi, ale do dneška se podařilo na jeho realizaci nashromáždit více než dvojnásobek požadované částky a jeho autoři jsou přesvědčeni, že může ungovat.

ThunderfOOt si myslí spíše opak. Ve svém více než 30 minutovém videu vysvětluje v jednotlivých bodech, proč jsou Solar Roadways nesmysl. Jeho hlavní argument míří na nápad použít sklo jako náhradu za asfalt. Říká, že ani nejodolnější sklo nemůže odolat souvislému náporu dvacetitunových náklaďáků, které do nich navíc budou neustále tlačit písek.

Další výhradou je, že na některé silnice kvůli silnému provozu jen zřídka dopadá denní světlo a byly by rpoto jen těžko energeticky soběstačné, natož aby jim zůstávaly přebytky energie, které by mohly odevzdávat do místní sítě. Dalšími důvody pak mohou být stromy nebo prostě jen špatné počasí. Například v takovém Seatlu by přestavba všech silnic na solární neměla valný pro místní síť valný efekt, protože po většinu roku je zde zataženo. Další úskalí vidí ThunderfOOt v nákladech na přestavbu byť jen malé části silnic na solární.

Solar Roadways však nejspíš nejsou jen nějakým výkřikem do tmy - Brusawovi na projektu pracují už po několik let. 2 miliony dolarů, které nápad vydělal na IndieGoGo možná na první pohled vypadají poněkud přemrštěně, ale s ohledem na 5 let věnovaných výzkumu a veškerý materiál vložený do vybudování pokusného polygonu vypadá částka celkem rozumně - soudí alespoň Christopher DeMorro z cleantechnica.com.

Původní článek na Cleantechnica.com 
Obrázek: Solar Roadways