Aktuální vydání

Číslo 1/2021 vyšlo tiskem 20. 1. 2021. V elektronické verzi na webu 10. 2. 2021. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Univerzální bezdrátové nabíjení elektromobilů

Číslo 6/2020 vyšlo tiskem 14. 12. 2020. V elektronické verzi na webu 18. 12. 2020.

Veletrhy a výstavy
Ohlédnutí za dvacátým druhým ročníkem Designbloku
Soutěž časopisu Světlo na veletrhu FOR ARCH a FOR GARDEN 2020

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 48
Světelný design pro show Vivaldianno
Světlík – dílna se světlem a o světle pro děti

Je budoucnost britské veřejné dopravy v zelené energii?

26. 8. 2019 | Phys.org | www.phys.org

Jak velké jsou plány Velké Británie ohledně budoucnosti vlaků poháněných solární energií? Ukáže se napojení solární energie přímo na železniční síť jako udržitelná alternativa k pokrytí alespoň části elektrických potřeb? Veškerá pozornost nyní směřuje na pilotní program poblíž Aldershotu.

Řeč je o solární farmě s kapacitou 30 kW, jež by měla dodávat elektřinu vlakům jezdícím na jedné z nejvytíženějších tras „Wessex route“ procházející hned šesti regiony. Dosud bylo kolem tratě instalováno přibližně 100 solárních panelů, které dodávají elektřinu signalizačním zařízením a světlům. Jedná se o první solární farmu svého druhu, jež zásobuje drážní vybavení a vlaky ze samostatného obnovitelného zdroje vybudovaného přímo podél kolejí.

Obnovitelná energie pro železniční trať

Plán přijetí zelené energie společnosti Network Rail je ambiciózní: Dle slov Jilliana Ambrose z britského deníku The Guardian zahrnuje investici ve výši „několika miliard liber za elektrifikaci železniční sítě s cílem vytlačit vlaky poháněné benzínem“. Stuart Kistruck, ředitel operací na Wessex route, k celé věci uvedl: „V případě úspěchu tohoto projektu rozšíříme technologii napříč dalšími trasami.“ Podle odhadů společnosti Riding Sunbeams by mohla solární energie pokrýt alespoň 20 procent celkových elektrických potřeb sítě veřejné dopravy Merseyrail v Liverpoolu a 15 procent provozních linek v Kentu, Sussexu a Wessexu.

Celý článek na Phys.org

Image Credit: Jose Gabriel Ortega Castro/Unsplash

-jk-