Aktuální vydání

Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Japonská vize městské dopravy pro chodce má podobu nafukovacího e-kola

13. 5. 2020 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Trendem moderní přepravy ve velkých městech jsou sdílená kola či skútry, které však představují nebezpečí pro ostatní chodce a účastníky silničního provozu. Možné řešení tohoto problému nyní přichází z Japonska v podobě prototypu nafukovacího e-kola z dílny Tokijské univerzity.

Poimo (z anglického POrtable and Inflatable MObility čili Přenosná a nafukovací mobilita) lze ve složeném stavu jednoduše přenášet v batohu na zádech. V případě potřeby e-kolo rychle nafouknete pomocí malé pumpy a získáte tak pohodlný a skutečně bezpečný městský dopravní prostředek, který po příjezdu do destinace jednoduše vyfouknete a schováte zpět do batohu. Tělo tohoto moderního elektrokola je vyrobeno z termoplastického polyuretanu (TPU) a v případě potřeby ho lze jednoduše přizpůsobit. Výzkumníci experimentují také s dalšími tvary, například mobilní pohovkou, ideální pro relaxaci na pláži nebo koupališti.

Při použití optimálního provozního tlaku mezi 40 až 50 kPa nafouknete Piomo během jedné minuty. Posledním krokem je připojení nezbytných komponent, tedy kol, elektromotoru, baterie a bezdrátového ovladače zabudovaného do řídítek. Celková váha se všemi komponenty dosahuje 5,5 kg, z čehož nafukovací část váží pouze 2,3 kg.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: University of Tokyo

-jk-