Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem 7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení

Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

 

Světelnětechnická zařízení

PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP

Posviťte si v práci na práci

Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Jak postavit vesmírný výtah

31.08.2015 | Spectrum IEEE | spectrum.ieee.org

Myšlenka na vybudování vesmírného výtahu je stará již více než jedno století. Základní koncept je jednoduchý: vesmírná loď obíhající na geostacionární dráze vypustí úchytné lano na pohyblivou plošinu umístěnou na rovníku, pravděpodobně v západním Pacifiku.

Z důvodu protizávaží, které by dosahovalo vysoko do vesmíru, by bylo úchytné lano vesmírného výtahu gravitačně stabilní, aby umožnilo příslušnému zařízení vykonat dlouhý výstup na oběžnou dráhu.

Dokážeme postavit vesmírný výtah?

Výzkumníci z International Space Elevator Consortium (ISEC) věří, že tento systém by nakonec mohl být oním řešením, které sníží cenu za kilogram užitečného nákladu dopravovaného na oběžnou dráhu z 25.000 dolarů na méně než 300 dolarů. Klíčové slovo je v tomto případě ono „nakonec“. Stále totiž zbývá vyřešit mnoho technických potíží - od stavby dostatečně stabilní plovoucí plošiny, přes návrh bezpečného a rychlého zařízení, které by dopravilo materiál do vesmíru a nakonec je nutno zajistit výtah proti nárazům úlomků obíhajících oběžnou dráhu. Nejtěžším úkolem je v současné době překonání překážky v podobě nalezení dostatečně silného a odolného materiálu, který by posloužil k výrobě lana výtahu.

Podle nejnovějších návrhů by lano výtahu nemělo vypadat jako dnešní lana, která znáte, ale jako kabel tloušťky listu papíru o šířce 1 m a délce 100.000 km. I na základě tohoto návrhu je pro nás nepřekonatelným faktem, že kabel vyrobený z oceli, kevlaru, uhlíkových vláken či nejodolnějších nanotrubiček, které jsme nyní schopni vyrobit, se okamžitě roztrhá na kusy v důsledku napnutí při této délce.

Celý článek na Spectrum IEEE

Image Credit: ISEC

-jk-