Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

Jak postavit vesmírný výtah

31.08.2015 | Spectrum IEEE | spectrum.ieee.org

Myšlenka na vybudování vesmírného výtahu je stará již více než jedno století. Základní koncept je jednoduchý: vesmírná loď obíhající na geostacionární dráze vypustí úchytné lano na pohyblivou plošinu umístěnou na rovníku, pravděpodobně v západním Pacifiku.

Z důvodu protizávaží, které by dosahovalo vysoko do vesmíru, by bylo úchytné lano vesmírného výtahu gravitačně stabilní, aby umožnilo příslušnému zařízení vykonat dlouhý výstup na oběžnou dráhu.

Dokážeme postavit vesmírný výtah?

Výzkumníci z International Space Elevator Consortium (ISEC) věří, že tento systém by nakonec mohl být oním řešením, které sníží cenu za kilogram užitečného nákladu dopravovaného na oběžnou dráhu z 25.000 dolarů na méně než 300 dolarů. Klíčové slovo je v tomto případě ono „nakonec“. Stále totiž zbývá vyřešit mnoho technických potíží - od stavby dostatečně stabilní plovoucí plošiny, přes návrh bezpečného a rychlého zařízení, které by dopravilo materiál do vesmíru a nakonec je nutno zajistit výtah proti nárazům úlomků obíhajících oběžnou dráhu. Nejtěžším úkolem je v současné době překonání překážky v podobě nalezení dostatečně silného a odolného materiálu, který by posloužil k výrobě lana výtahu.

Podle nejnovějších návrhů by lano výtahu nemělo vypadat jako dnešní lana, která znáte, ale jako kabel tloušťky listu papíru o šířce 1 m a délce 100.000 km. I na základě tohoto návrhu je pro nás nepřekonatelným faktem, že kabel vyrobený z oceli, kevlaru, uhlíkových vláken či nejodolnějších nanotrubiček, které jsme nyní schopni vyrobit, se okamžitě roztrhá na kusy v důsledku napnutí při této délce.

Celý článek na Spectrum IEEE

Image Credit: ISEC

-jk-