Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Více aktualit

Jak postavit vesmírný výtah

31.08.2015 | Spectrum IEEE | spectrum.ieee.org

Myšlenka na vybudování vesmírného výtahu je stará již více než jedno století. Základní koncept je jednoduchý: vesmírná loď obíhající na geostacionární dráze vypustí úchytné lano na pohyblivou plošinu umístěnou na rovníku, pravděpodobně v západním Pacifiku.

Z důvodu protizávaží, které by dosahovalo vysoko do vesmíru, by bylo úchytné lano vesmírného výtahu gravitačně stabilní, aby umožnilo příslušnému zařízení vykonat dlouhý výstup na oběžnou dráhu.

Dokážeme postavit vesmírný výtah?

Výzkumníci z International Space Elevator Consortium (ISEC) věří, že tento systém by nakonec mohl být oním řešením, které sníží cenu za kilogram užitečného nákladu dopravovaného na oběžnou dráhu z 25.000 dolarů na méně než 300 dolarů. Klíčové slovo je v tomto případě ono „nakonec“. Stále totiž zbývá vyřešit mnoho technických potíží - od stavby dostatečně stabilní plovoucí plošiny, přes návrh bezpečného a rychlého zařízení, které by dopravilo materiál do vesmíru a nakonec je nutno zajistit výtah proti nárazům úlomků obíhajících oběžnou dráhu. Nejtěžším úkolem je v současné době překonání překážky v podobě nalezení dostatečně silného a odolného materiálu, který by posloužil k výrobě lana výtahu.

Podle nejnovějších návrhů by lano výtahu nemělo vypadat jako dnešní lana, která znáte, ale jako kabel tloušťky listu papíru o šířce 1 m a délce 100.000 km. I na základě tohoto návrhu je pro nás nepřekonatelným faktem, že kabel vyrobený z oceli, kevlaru, uhlíkových vláken či nejodolnějších nanotrubiček, které jsme nyní schopni vyrobit, se okamžitě roztrhá na kusy v důsledku napnutí při této délce.

Celý článek na Spectrum IEEE

Image Credit: ISEC

-jk-