Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

Cenu Architekt roku 2019 získal český architekt Stanislav Fiala Ocenění za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech, cenu Architekt roku…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

Více aktualit

Jak postavit vesmírný výtah

31.08.2015 | Spectrum IEEE | spectrum.ieee.org

Myšlenka na vybudování vesmírného výtahu je stará již více než jedno století. Základní koncept je jednoduchý: vesmírná loď obíhající na geostacionární dráze vypustí úchytné lano na pohyblivou plošinu umístěnou na rovníku, pravděpodobně v západním Pacifiku.

Z důvodu protizávaží, které by dosahovalo vysoko do vesmíru, by bylo úchytné lano vesmírného výtahu gravitačně stabilní, aby umožnilo příslušnému zařízení vykonat dlouhý výstup na oběžnou dráhu.

Dokážeme postavit vesmírný výtah?

Výzkumníci z International Space Elevator Consortium (ISEC) věří, že tento systém by nakonec mohl být oním řešením, které sníží cenu za kilogram užitečného nákladu dopravovaného na oběžnou dráhu z 25.000 dolarů na méně než 300 dolarů. Klíčové slovo je v tomto případě ono „nakonec“. Stále totiž zbývá vyřešit mnoho technických potíží - od stavby dostatečně stabilní plovoucí plošiny, přes návrh bezpečného a rychlého zařízení, které by dopravilo materiál do vesmíru a nakonec je nutno zajistit výtah proti nárazům úlomků obíhajících oběžnou dráhu. Nejtěžším úkolem je v současné době překonání překážky v podobě nalezení dostatečně silného a odolného materiálu, který by posloužil k výrobě lana výtahu.

Podle nejnovějších návrhů by lano výtahu nemělo vypadat jako dnešní lana, která znáte, ale jako kabel tloušťky listu papíru o šířce 1 m a délce 100.000 km. I na základě tohoto návrhu je pro nás nepřekonatelným faktem, že kabel vyrobený z oceli, kevlaru, uhlíkových vláken či nejodolnějších nanotrubiček, které jsme nyní schopni vyrobit, se okamžitě roztrhá na kusy v důsledku napnutí při této délce.

Celý článek na Spectrum IEEE

Image Credit: ISEC

-jk-