Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem 7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem 5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Více aktualit

Jak postavit vesmírný výtah

31.08.2015 | Spectrum IEEE | spectrum.ieee.org

Myšlenka na vybudování vesmírného výtahu je stará již více než jedno století. Základní koncept je jednoduchý: vesmírná loď obíhající na geostacionární dráze vypustí úchytné lano na pohyblivou plošinu umístěnou na rovníku, pravděpodobně v západním Pacifiku.

Z důvodu protizávaží, které by dosahovalo vysoko do vesmíru, by bylo úchytné lano vesmírného výtahu gravitačně stabilní, aby umožnilo příslušnému zařízení vykonat dlouhý výstup na oběžnou dráhu.

Dokážeme postavit vesmírný výtah?

Výzkumníci z International Space Elevator Consortium (ISEC) věří, že tento systém by nakonec mohl být oním řešením, které sníží cenu za kilogram užitečného nákladu dopravovaného na oběžnou dráhu z 25.000 dolarů na méně než 300 dolarů. Klíčové slovo je v tomto případě ono „nakonec“. Stále totiž zbývá vyřešit mnoho technických potíží - od stavby dostatečně stabilní plovoucí plošiny, přes návrh bezpečného a rychlého zařízení, které by dopravilo materiál do vesmíru a nakonec je nutno zajistit výtah proti nárazům úlomků obíhajících oběžnou dráhu. Nejtěžším úkolem je v současné době překonání překážky v podobě nalezení dostatečně silného a odolného materiálu, který by posloužil k výrobě lana výtahu.

Podle nejnovějších návrhů by lano výtahu nemělo vypadat jako dnešní lana, která znáte, ale jako kabel tloušťky listu papíru o šířce 1 m a délce 100.000 km. I na základě tohoto návrhu je pro nás nepřekonatelným faktem, že kabel vyrobený z oceli, kevlaru, uhlíkových vláken či nejodolnějších nanotrubiček, které jsme nyní schopni vyrobit, se okamžitě roztrhá na kusy v důsledku napnutí při této délce.

Celý článek na Spectrum IEEE

Image Credit: ISEC

-jk-