Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Ink-and-Ray umožní dodat plochému kreslenému filmu vzhled 3D animace

17.12.2015 | FEL ČVUT | www.fel.cvut.cz

Na katedře počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze vznikla unikátní metoda umožňující 3D rekonstrukce z ručních kreseb. Ta umožní dodat stávajícímu "plochému" kreslenému filmu třírozměrný vzhled.

Metoda Ink-and-Ray je výsledkem několikaletého výzkumu týmu doc. Daniela Sýkory. Jejím hlavním cílem bylo maximálně zjednodušit pracovní postup, který by umožnil rychlé dodání informace o hloubce do ručních kreseb. 

Metoda využívá faktu, že na rozdíl od počítačů je díky znalosti kontextu pro člověka 3D interpretace ručně kresleného obrázku velmi snadným úkolem. Postup navržený vědci z ČVUT umožní tuto klíčovou interpretaci počítači dodat jen pomocí několika málo jednoduchých anotací. 

Celý postup je založen na optickém klamu – basreliéfu, využívaném v sochařství. Ten zachovává pro člověka podstatné relativní vztahy v hloubce obrazu, ale nevyžaduje zachování proporcí ve směru rovnoběžném s pohledem diváka. Toto zjednodušení výrazným způsobem redukuje počet ručních zásahů, přičemž ale neovlivňuje kvalitu výsledného stínovaného obrazu. 

Proces je formulován jako sekvence několika optimalizačních úloh, pro jejichž řešení byl, mimo jiné, využit i algoritmus GridCut, který umí nalézt minimální řez v grafu nejrychleji na světě. Tento algoritmus rovněž vyvinul tým doc. Sýkory a byl patentován v USA. Díky němu lze dosáhnout rychlé odezvy a umožnit tak výtvarníkům dodávat hloubku do ručních kreseb interaktivně. 

Bližší Informace o metodě Ink-and-Ray jsou k dispozici na stránce: http://dcgi.fel.cvut.cz/home/sykorad/ink-and-ray 

Informace o algoritmu GridCut lze nalézt na stránce: http://www.gridcut.com/ 

Informace o výzkumu katedry počítačové grafiky a interakce jsou k dispozici na http://dcgi.fel.cvut.cz/publications 

Počítačové grafice se také věnuje epizoda Bytosti a aparáty televizního seriálu Jednou nohou v absolutnu. Ten vznikl ve spolupráci s Českou televizí: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10719318745-jednou-nohou-v-absolutnu/214562260550004-bytosti-a-aparaty/

Tiskové materiály FEL ČVUT