Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Číslo 4/2018 vyšlo tiskem 30. 7. 2018. V elektronické verzi na webu 31. 8. 2018.

Pro osvěžení paměti
Excentrická svítidla Reného Roubíčka z let 1965 až 1977
Základy fotometrie – 1. část
Velká postava české vědy pobělohorské doby: lékař, filozof, přírodovědec a fyzik Jan Marek Marci z Kronlandu

Účinky a užití optického záření
Světlo a cirkadiánní rytmy

Aktuality

ČEZ ESCO získala svou historicky největší zakázku v osvětlení ČEZ Energetické služby, dceřiná společnost ČEZ ESCO, dodá osvětlení pro 59 obchodů…

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Více aktualit

Ink-and-Ray umožní dodat plochému kreslenému filmu vzhled 3D animace

17.12.2015 | FEL ČVUT | www.fel.cvut.cz

Na katedře počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze vznikla unikátní metoda umožňující 3D rekonstrukce z ručních kreseb. Ta umožní dodat stávajícímu "plochému" kreslenému filmu třírozměrný vzhled.

Metoda Ink-and-Ray je výsledkem několikaletého výzkumu týmu doc. Daniela Sýkory. Jejím hlavním cílem bylo maximálně zjednodušit pracovní postup, který by umožnil rychlé dodání informace o hloubce do ručních kreseb. 

Metoda využívá faktu, že na rozdíl od počítačů je díky znalosti kontextu pro člověka 3D interpretace ručně kresleného obrázku velmi snadným úkolem. Postup navržený vědci z ČVUT umožní tuto klíčovou interpretaci počítači dodat jen pomocí několika málo jednoduchých anotací. 

Celý postup je založen na optickém klamu – basreliéfu, využívaném v sochařství. Ten zachovává pro člověka podstatné relativní vztahy v hloubce obrazu, ale nevyžaduje zachování proporcí ve směru rovnoběžném s pohledem diváka. Toto zjednodušení výrazným způsobem redukuje počet ručních zásahů, přičemž ale neovlivňuje kvalitu výsledného stínovaného obrazu. 

Proces je formulován jako sekvence několika optimalizačních úloh, pro jejichž řešení byl, mimo jiné, využit i algoritmus GridCut, který umí nalézt minimální řez v grafu nejrychleji na světě. Tento algoritmus rovněž vyvinul tým doc. Sýkory a byl patentován v USA. Díky němu lze dosáhnout rychlé odezvy a umožnit tak výtvarníkům dodávat hloubku do ručních kreseb interaktivně. 

Bližší Informace o metodě Ink-and-Ray jsou k dispozici na stránce: http://dcgi.fel.cvut.cz/home/sykorad/ink-and-ray 

Informace o algoritmu GridCut lze nalézt na stránce: http://www.gridcut.com/ 

Informace o výzkumu katedry počítačové grafiky a interakce jsou k dispozici na http://dcgi.fel.cvut.cz/publications 

Počítačové grafice se také věnuje epizoda Bytosti a aparáty televizního seriálu Jednou nohou v absolutnu. Ten vznikl ve spolupráci s Českou televizí: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10719318745-jednou-nohou-v-absolutnu/214562260550004-bytosti-a-aparaty/

Tiskové materiály FEL ČVUT