Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2018 vyšlo tiskem 5. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 5. 1. 2019. 

Téma: Měření a měřicí přístroje; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Termovízne merania v energetike
Smart Cities (5. část)

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 3. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2019.

Svítidla a světelné přístroje
Modulární světlomety Siteco
Dekorativní svítidlo PRESBETON H-E-X z ucelené řady městského mobiliáře
LED svítidla ESALITE – revoluce v oblasti průmyslového osvětlení

Denní světlo
O mediánové osvětlenosti denním světlem
Odborný seminář Denní světlo v praxi

Aktuality

Elektromobil nabitý za 30 minut Společnost ABB jako celosvětový lídr v oblasti e-mobility pro hromadnou i osobní přepravu…

Zavedení družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost Technologii dnes otestovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve…

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Více aktualit

Infračervená dotyková obrazovka (nejen) pro lidová vozítka

30.12.2014 | |

Dotyková mánie vládne světu. Letmý styk jako synonymum pokroku přinesly do českých domácností v 70. letech televizory Tesla, vybavené místo klasických tlačítek dotykovými senzory. O čtvrtstoletí později už každý věděl, k čemu na notebooku slouží touchpad. Dotyková plocha nahrazující myš nakonec nahradila i klávesnici – zrodil se koncept touchscreen, s nímž se dnes setkáváme prakticky denně, nejen při ovládání chytrého telefonu nebo bankomatu.

Není divu, že si dotyková obrazovka našla cestu i do osobních aut, kde hodlá nahradit středový panel. Což se jí, ať chceme nebo ne, daří, zatím především u luxusnějších vozů (ale hojně s ní experimentují i francouzské automobilky). Cena klasické dotykové obrazovky bude vzhledem k výrobní ceně automobilu jistě nízká, zřejmě ale není tak zanedbatelná, jak by si výrobci přáli. Proto v Continentalu odložili pneumatiky a vzali standardní LCD displej, který vsadili do rámečku opatřeného
po všech stranách LED- a fotodiodami. LED dioda vysílá infračervené světlo, jež je na protilehlé straně detekováno fotodiodou. Před displejem je tak utvořena infračervená mřížka. Pokud je narušena pohybem prstu po displeji, algoritmus v reálném čase spočítá, kde došlo ke ztrátě signálu, a kde se tedy nachází uživatelův prst.

Nejnovější verze tohoto řešení umí gesta známá z ovládání chytrých telefonů (zoomování tažením prstů atd.). Na rozdíl od běžného dotykového displeje lze tento ovládat i v rukavicích či jinými nevodivými předměty. „Infra-dotykové” displeje chce Continental začít prodávat v roce 2017. Podotkněme, že nejde o žádnou technologickou novinku – ovládání na stejném principu měly již některé osobní počítače z dávné minulosti, která neznala slovo nízkonákladové.

Image credit: Continental
Čtěte více na Gizmorati.com