Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2018 vyšlo tiskem 26. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Baterie a akumulátory; E-mobilita

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 1. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

„Světelný buben“ může změnit automobilový průmysl, architekturu i počítačové hry Tým vedený docentem Vlastimilem Havranem z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty…

FOR ARCH představil novinky ve stavebnictví a konfrontoval Programové prohlášení vlády Proběhl mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018, kdy se na ploše zhruba 40 000 metrů…

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na…

Více aktualit

Infračervená dotyková obrazovka (nejen) pro lidová vozítka

30.12.2014 | |

Dotyková mánie vládne světu. Letmý styk jako synonymum pokroku přinesly do českých domácností v 70. letech televizory Tesla, vybavené místo klasických tlačítek dotykovými senzory. O čtvrtstoletí později už každý věděl, k čemu na notebooku slouží touchpad. Dotyková plocha nahrazující myš nakonec nahradila i klávesnici – zrodil se koncept touchscreen, s nímž se dnes setkáváme prakticky denně, nejen při ovládání chytrého telefonu nebo bankomatu.

Není divu, že si dotyková obrazovka našla cestu i do osobních aut, kde hodlá nahradit středový panel. Což se jí, ať chceme nebo ne, daří, zatím především u luxusnějších vozů (ale hojně s ní experimentují i francouzské automobilky). Cena klasické dotykové obrazovky bude vzhledem k výrobní ceně automobilu jistě nízká, zřejmě ale není tak zanedbatelná, jak by si výrobci přáli. Proto v Continentalu odložili pneumatiky a vzali standardní LCD displej, který vsadili do rámečku opatřeného
po všech stranách LED- a fotodiodami. LED dioda vysílá infračervené světlo, jež je na protilehlé straně detekováno fotodiodou. Před displejem je tak utvořena infračervená mřížka. Pokud je narušena pohybem prstu po displeji, algoritmus v reálném čase spočítá, kde došlo ke ztrátě signálu, a kde se tedy nachází uživatelův prst.

Nejnovější verze tohoto řešení umí gesta známá z ovládání chytrých telefonů (zoomování tažením prstů atd.). Na rozdíl od běžného dotykového displeje lze tento ovládat i v rukavicích či jinými nevodivými předměty. „Infra-dotykové” displeje chce Continental začít prodávat v roce 2017. Podotkněme, že nejde o žádnou technologickou novinku – ovládání na stejném principu měly již některé osobní počítače z dávné minulosti, která neznala slovo nízkonákladové.

Image credit: Continental
Čtěte více na Gizmorati.com