Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Infračervená dotyková obrazovka (nejen) pro lidová vozítka

30.12.2014 | |

Dotyková mánie vládne světu. Letmý styk jako synonymum pokroku přinesly do českých domácností v 70. letech televizory Tesla, vybavené místo klasických tlačítek dotykovými senzory. O čtvrtstoletí později už každý věděl, k čemu na notebooku slouží touchpad. Dotyková plocha nahrazující myš nakonec nahradila i klávesnici – zrodil se koncept touchscreen, s nímž se dnes setkáváme prakticky denně, nejen při ovládání chytrého telefonu nebo bankomatu.

Není divu, že si dotyková obrazovka našla cestu i do osobních aut, kde hodlá nahradit středový panel. Což se jí, ať chceme nebo ne, daří, zatím především u luxusnějších vozů (ale hojně s ní experimentují i francouzské automobilky). Cena klasické dotykové obrazovky bude vzhledem k výrobní ceně automobilu jistě nízká, zřejmě ale není tak zanedbatelná, jak by si výrobci přáli. Proto v Continentalu odložili pneumatiky a vzali standardní LCD displej, který vsadili do rámečku opatřeného
po všech stranách LED- a fotodiodami. LED dioda vysílá infračervené světlo, jež je na protilehlé straně detekováno fotodiodou. Před displejem je tak utvořena infračervená mřížka. Pokud je narušena pohybem prstu po displeji, algoritmus v reálném čase spočítá, kde došlo ke ztrátě signálu, a kde se tedy nachází uživatelův prst.

Nejnovější verze tohoto řešení umí gesta známá z ovládání chytrých telefonů (zoomování tažením prstů atd.). Na rozdíl od běžného dotykového displeje lze tento ovládat i v rukavicích či jinými nevodivými předměty. „Infra-dotykové” displeje chce Continental začít prodávat v roce 2017. Podotkněme, že nejde o žádnou technologickou novinku – ovládání na stejném principu měly již některé osobní počítače z dávné minulosti, která neznala slovo nízkonákladové.

Image credit: Continental
Čtěte více na Gizmorati.com