Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2018 vyšlo tiskem 26. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Baterie a akumulátory; E-mobilita

Hlavní článek
Smart Cities (4. část – 1. díl)

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 17. 9. 2018. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Výběr svítidla podle konceptu interiéru
Unikátní kniha o interiérech právě v prodeji
Pozvánka na seminář Interiéry 2018 – výjimečná akce již posedmé

Aktuality
Pan profesor Jiří Habel odešel – vzpomínky zůstanou

Aktuality

ČOI začala kontrolovat dobíjecí stanice pro elektromobily Automobily s elektrickým pohonem jsou v České republice stále populárnější. Výrobci…

„Světelný buben“ může změnit automobilový průmysl, architekturu i počítačové hry Tým vedený docentem Vlastimilem Havranem z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty…

FOR ARCH představil novinky ve stavebnictví a konfrontoval Programové prohlášení vlády Proběhl mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018, kdy se na ploše zhruba 40 000 metrů…

VUT na strojírenském veletrhu představí kolaborativního robota i továrnu budoucnosti Celkem osmnáct exponátů ze tří různých fakult představí letos Vysoké učení technické na…

Více aktualit

Hybridní letoun poprvé dobíjí baterie během letu

04.02.2015 | |

S hybridním pohonem se dnes již můžeme běžně setkat u osobních automobilů. Vědci z Velké Británie nyní úspěšně otestovali tuto technologii na letadle, což je podle jejich slov krok k nízko-emisní letecké dopravě.

Letoun vyvinutý odborníky z Cambridžské univerzity za podpory Boeingu je poháněn souběžným hybridním systémem, který kombinuje elektrický motor s klasickým benzinovým. Během vzletu a stoupání, kdy je požadován maximální tah, pracují oba systémy současně. Poté když je dosažena cestovní výška, tak může být elektrický motor přepnut na generátor k dobití baterií nebo může běžet současně s benzinovým motorem a snížit tak spotřebu paliva.

Dosud byly hybridní systémy dostupné pro automobily a technologie nemohla být přenesena do leteckého sektoru, protože baterie se vyznačují velkou hmotností. Britští vědci použili Lithium-polymerové akumulátory, které jsou lehčí než konvenční baterie a zabudovali 16 těchto článků do křídel.

Nyní testovaný exemplář letadla je jednomístný, komerčně dostupný letoun s 30% úsporou paliva. Podle vedoucího výzkumu Paula Robertsona je zde velký potenciál pro zavedení technologie u bezpilotních letadel, kde výdrž ve vzduchu je jedním z hlavních parametrů.

Celá zpráva: www.theengineer.co.uk

Image credit: youtube.com

 

(pp)