Aktuální vydání

Číslo 7/2020 vyšlo tiskem 24. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 24. 7. 2020. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika

Hlavní článek
Nové technologie trakčního napájení 25 kV/50 Hz (2. část)

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 8. 6. 2020. V elektronické verzi na webu 8. 7. 2020.

Činnost odborných organizací
Oznam: LUMEN V4 2020 je zrušený
Co je nového v CIE, duben 2020

Příslušenství osvětlovacích soustav
Foxtrot jako „Master Control“ v Hotelu Breukelen
Regulátory osvětlení – řízení osvětlení na konstantní úroveň

Hybridní letoun poprvé dobíjí baterie během letu

4. 2. 2015 | |

S hybridním pohonem se dnes již můžeme běžně setkat u osobních automobilů. Vědci z Velké Británie nyní úspěšně otestovali tuto technologii na letadle, což je podle jejich slov krok k nízko-emisní letecké dopravě.

Letoun vyvinutý odborníky z Cambridžské univerzity za podpory Boeingu je poháněn souběžným hybridním systémem, který kombinuje elektrický motor s klasickým benzinovým. Během vzletu a stoupání, kdy je požadován maximální tah, pracují oba systémy současně. Poté když je dosažena cestovní výška, tak může být elektrický motor přepnut na generátor k dobití baterií nebo může běžet současně s benzinovým motorem a snížit tak spotřebu paliva.

Dosud byly hybridní systémy dostupné pro automobily a technologie nemohla být přenesena do leteckého sektoru, protože baterie se vyznačují velkou hmotností. Britští vědci použili Lithium-polymerové akumulátory, které jsou lehčí než konvenční baterie a zabudovali 16 těchto článků do křídel.

Nyní testovaný exemplář letadla je jednomístný, komerčně dostupný letoun s 30% úsporou paliva. Podle vedoucího výzkumu Paula Robertsona je zde velký potenciál pro zavedení technologie u bezpilotních letadel, kde výdrž ve vzduchu je jedním z hlavních parametrů.

Celá zpráva: www.theengineer.co.uk

Image credit: youtube.com

 

(pp)