Aktuální vydání

Číslo 8-9/2021 vyšlo tiskem 1. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 30. 9. 2021. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Hlavní článek
Elektroenergetika ČR se bez nových flexibilních jaderných bloků neobejde

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Hybridní letoun poprvé dobíjí baterie během letu

4. 2. 2015 | |

S hybridním pohonem se dnes již můžeme běžně setkat u osobních automobilů. Vědci z Velké Británie nyní úspěšně otestovali tuto technologii na letadle, což je podle jejich slov krok k nízko-emisní letecké dopravě.

Letoun vyvinutý odborníky z Cambridžské univerzity za podpory Boeingu je poháněn souběžným hybridním systémem, který kombinuje elektrický motor s klasickým benzinovým. Během vzletu a stoupání, kdy je požadován maximální tah, pracují oba systémy současně. Poté když je dosažena cestovní výška, tak může být elektrický motor přepnut na generátor k dobití baterií nebo může běžet současně s benzinovým motorem a snížit tak spotřebu paliva.

Dosud byly hybridní systémy dostupné pro automobily a technologie nemohla být přenesena do leteckého sektoru, protože baterie se vyznačují velkou hmotností. Britští vědci použili Lithium-polymerové akumulátory, které jsou lehčí než konvenční baterie a zabudovali 16 těchto článků do křídel.

Nyní testovaný exemplář letadla je jednomístný, komerčně dostupný letoun s 30% úsporou paliva. Podle vedoucího výzkumu Paula Robertsona je zde velký potenciál pro zavedení technologie u bezpilotních letadel, kde výdrž ve vzduchu je jedním z hlavních parametrů.

Celá zpráva: www.theengineer.co.uk

Image credit: youtube.com

 

(pp)