Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Více aktualit

Holandské svítící silnice budoucnosti

24.11.2014 | |

Svítící dálnice (Studio Roosegarde)U městečka Oss, 100 km od Amsterdamu, testují na 4,5 km dlouhém úseku dálnice N329 nestandardní způsob osvětlení silniční komunikace. Místo klasického veřejného osvětlení jsou zde při krajích silnice zelené luminiscenční pruhy. Designerský tým Daana Roosegaarda na nich pracoval několik let. Mají se stát odrazovým můstkem pro budoucí nahrazení pasivní infrastruktury „chytrými“ silnicemi, interaktivně komunikujícími s řidičem. Roosengaard má se silnicemi velké plány – chce, aby už v blízké budoucnosti nabíjely elektromobily, nebo měnily barvu v závislosti na situaci.

„Silniční průmysl je jedním z těch nejkonzervativnějších a vpodstatě nikoho nezajímá. Přitom i silnice utvářejí prostředí, v němž žijeme,“ podotýká Roosegaard. V minulosti spolupracoval se společností Heijmans na vývoji luminiscenční barvy s dobou svítivosti až 8 hodin, již pro osvětlení silnic používá. V případě nedostatku slunečního svitu lze svítící pruhy nabíjet i uměle, ze solárních panelů.

Luminiscenční strom místo lampy. (Studio Roosegarde)

Roosengaard je přesvědčen, že „dopování“ životního prostředí moderními technologiemi je nevyhnutelné; již dříve například představil koncept pouličního osvětlení, které v jeho vizi zastanou světélkující stromy.

Více na wired.com
Image credit: 2× Studio Roosegaarde