Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem 7. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 7. 3. 2017.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE 2017 

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 28
Osvětlení spiegeltentu a jeho specifika

Aktuality

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Holandské svítící silnice budoucnosti

24.11.2014 | |

Svítící dálnice (Studio Roosegarde)U městečka Oss, 100 km od Amsterdamu, testují na 4,5 km dlouhém úseku dálnice N329 nestandardní způsob osvětlení silniční komunikace. Místo klasického veřejného osvětlení jsou zde při krajích silnice zelené luminiscenční pruhy. Designerský tým Daana Roosegaarda na nich pracoval několik let. Mají se stát odrazovým můstkem pro budoucí nahrazení pasivní infrastruktury „chytrými“ silnicemi, interaktivně komunikujícími s řidičem. Roosengaard má se silnicemi velké plány – chce, aby už v blízké budoucnosti nabíjely elektromobily, nebo měnily barvu v závislosti na situaci.

„Silniční průmysl je jedním z těch nejkonzervativnějších a vpodstatě nikoho nezajímá. Přitom i silnice utvářejí prostředí, v němž žijeme,“ podotýká Roosegaard. V minulosti spolupracoval se společností Heijmans na vývoji luminiscenční barvy s dobou svítivosti až 8 hodin, již pro osvětlení silnic používá. V případě nedostatku slunečního svitu lze svítící pruhy nabíjet i uměle, ze solárních panelů.

Luminiscenční strom místo lampy. (Studio Roosegarde)

Roosengaard je přesvědčen, že „dopování“ životního prostředí moderními technologiemi je nevyhnutelné; již dříve například představil koncept pouličního osvětlení, které v jeho vizi zastanou světélkující stromy.

Více na wired.com
Image credit: 2× Studio Roosegaarde