Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Holandské svítící silnice budoucnosti

24.11.2014 | |

Svítící dálnice (Studio Roosegarde)U městečka Oss, 100 km od Amsterdamu, testují na 4,5 km dlouhém úseku dálnice N329 nestandardní způsob osvětlení silniční komunikace. Místo klasického veřejného osvětlení jsou zde při krajích silnice zelené luminiscenční pruhy. Designerský tým Daana Roosegaarda na nich pracoval několik let. Mají se stát odrazovým můstkem pro budoucí nahrazení pasivní infrastruktury „chytrými“ silnicemi, interaktivně komunikujícími s řidičem. Roosengaard má se silnicemi velké plány – chce, aby už v blízké budoucnosti nabíjely elektromobily, nebo měnily barvu v závislosti na situaci.

„Silniční průmysl je jedním z těch nejkonzervativnějších a vpodstatě nikoho nezajímá. Přitom i silnice utvářejí prostředí, v němž žijeme,“ podotýká Roosegaard. V minulosti spolupracoval se společností Heijmans na vývoji luminiscenční barvy s dobou svítivosti až 8 hodin, již pro osvětlení silnic používá. V případě nedostatku slunečního svitu lze svítící pruhy nabíjet i uměle, ze solárních panelů.

Luminiscenční strom místo lampy. (Studio Roosegarde)

Roosengaard je přesvědčen, že „dopování“ životního prostředí moderními technologiemi je nevyhnutelné; již dříve například představil koncept pouličního osvětlení, které v jeho vizi zastanou světélkující stromy.

Více na wired.com
Image credit: 2× Studio Roosegaarde