Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 15. 5. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím; Požární a bezpečnostní technika

Hlavní článek
Overenie materiálového koeficientu v norme STN EN 62305-3
Smart Cities (10. část – dokončení)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Osram přebírá společnost Ring Automotive Po schválení převzetí společnosti Ring Automotive společností Osram britským Úřadem pro…

Hľadáš svoje uplatnenie? Pripoj sa k nám! Sme SEMIKRON. SEMIKRON je rodinná nemecká spoločnosť s dlhoročnou tradíciou a skúsenosťami. Sme jedným…

Elektrotechnická asociace zdůraznila své postavení v SPČR V květnových volbách do orgánů Svazu průmyslu a dopravy České republiky (SPČR) uspěli…

Více aktualit

Holandské svítící silnice budoucnosti

24.11.2014 | |

Svítící dálnice (Studio Roosegarde)U městečka Oss, 100 km od Amsterdamu, testují na 4,5 km dlouhém úseku dálnice N329 nestandardní způsob osvětlení silniční komunikace. Místo klasického veřejného osvětlení jsou zde při krajích silnice zelené luminiscenční pruhy. Designerský tým Daana Roosegaarda na nich pracoval několik let. Mají se stát odrazovým můstkem pro budoucí nahrazení pasivní infrastruktury „chytrými“ silnicemi, interaktivně komunikujícími s řidičem. Roosengaard má se silnicemi velké plány – chce, aby už v blízké budoucnosti nabíjely elektromobily, nebo měnily barvu v závislosti na situaci.

„Silniční průmysl je jedním z těch nejkonzervativnějších a vpodstatě nikoho nezajímá. Přitom i silnice utvářejí prostředí, v němž žijeme,“ podotýká Roosegaard. V minulosti spolupracoval se společností Heijmans na vývoji luminiscenční barvy s dobou svítivosti až 8 hodin, již pro osvětlení silnic používá. V případě nedostatku slunečního svitu lze svítící pruhy nabíjet i uměle, ze solárních panelů.

Luminiscenční strom místo lampy. (Studio Roosegarde)

Roosengaard je přesvědčen, že „dopování“ životního prostředí moderními technologiemi je nevyhnutelné; již dříve například představil koncept pouličního osvětlení, které v jeho vizi zastanou světélkující stromy.

Více na wired.com
Image credit: 2× Studio Roosegaarde