Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Více aktualit

Holandské fotovoltaické cyklostezky

03.12.2014 | |

Solární cyklostezkaNizozemsko je již dnes Mekkou městské cyklistiky. V zemi existuje přes 35 tisíc kilometrů cyklostezek a počet jízdních kol podle oficiálních údajů přesahuje počet obyvatel. Holanďané však nepřestávají šlapat do pedálů a přemýšlejí, jak by učinili cyklistiku ještě „zelenější”. Projekt SolaRoad ve městě Krommenie nedaleko Amsterdamu proto počítá s betonovými panely, na nichž jsou pro změnu panely solární, přikryté skleněnou vrstvou s protiskluzovou úpravou, aby na nich cyklisté nesmýkli ani cestou z coffee shopu. Experimentální dráha, měřící 100 m, by měla objasnit otázky ekonomického hlediska a efektivity.

Je zřejmé, že projektu jsou vlastní některá úskalí, jako snížená účinnost panelů (kvůli nemožnosti naklopení ke slunci), problematická zimní údržba (byť Holanďané mimochodem pracují nezávisle i na vyhřívaných cyklostezkách), ale i vlastní cena – 100m solární dráhy má vyjít v přepočtu na 75 milionů Kč. Sten de Wit, vedoucí projektu, však přesto doufá, že výzkumníci získají cenné poznatky pro další rozvoj neobvyklých dopravních komunikací, slibujících v budoucnu napájet elektřinou veřejné osvětlení, ale i elektromobily nebo domácnosti. Za necelé tři týdny provozu zatím solární cyklodráha vyrobila 140 kWh.

Zdroj: citylab.com
Image credit: SolaRoad