Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě; Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Číslo 1/2018 vyšlo tiskem 5. 2. 2018. V elektronické verzi na webu bude 5. 3. 2018.

Architekturní a scénické osvětlení
Mexické světlo

Světelný design v kostce Část 34
Světelnětechnická dokumentace – část 2
Schémata pro scénické osvětlení

Svítidla a světelné přístroje
LED svítidla NITEKO – zaručená životnost a teple bílé světlo nejen pro veřejné osvětlení

Aktuality

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Holandské fotovoltaické cyklostezky

03.12.2014 | |

Solární cyklostezkaNizozemsko je již dnes Mekkou městské cyklistiky. V zemi existuje přes 35 tisíc kilometrů cyklostezek a počet jízdních kol podle oficiálních údajů přesahuje počet obyvatel. Holanďané však nepřestávají šlapat do pedálů a přemýšlejí, jak by učinili cyklistiku ještě „zelenější”. Projekt SolaRoad ve městě Krommenie nedaleko Amsterdamu proto počítá s betonovými panely, na nichž jsou pro změnu panely solární, přikryté skleněnou vrstvou s protiskluzovou úpravou, aby na nich cyklisté nesmýkli ani cestou z coffee shopu. Experimentální dráha, měřící 100 m, by měla objasnit otázky ekonomického hlediska a efektivity.

Je zřejmé, že projektu jsou vlastní některá úskalí, jako snížená účinnost panelů (kvůli nemožnosti naklopení ke slunci), problematická zimní údržba (byť Holanďané mimochodem pracují nezávisle i na vyhřívaných cyklostezkách), ale i vlastní cena – 100m solární dráhy má vyjít v přepočtu na 75 milionů Kč. Sten de Wit, vedoucí projektu, však přesto doufá, že výzkumníci získají cenné poznatky pro další rozvoj neobvyklých dopravních komunikací, slibujících v budoucnu napájet elektřinou veřejné osvětlení, ale i elektromobily nebo domácnosti. Za necelé tři týdny provozu zatím solární cyklodráha vyrobila 140 kWh.

Zdroj: citylab.com
Image credit: SolaRoad