Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2017 vyšlo tiskem 12. 4. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 5. 2017. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; Stavební veletrhy Brno 2017

Hlavní článek
Návrh aplikace pro monitorování technologických procesů v administrativní budově

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Více aktualit

Holandské fotovoltaické cyklostezky

03.12.2014 | |

Solární cyklostezkaNizozemsko je již dnes Mekkou městské cyklistiky. V zemi existuje přes 35 tisíc kilometrů cyklostezek a počet jízdních kol podle oficiálních údajů přesahuje počet obyvatel. Holanďané však nepřestávají šlapat do pedálů a přemýšlejí, jak by učinili cyklistiku ještě „zelenější”. Projekt SolaRoad ve městě Krommenie nedaleko Amsterdamu proto počítá s betonovými panely, na nichž jsou pro změnu panely solární, přikryté skleněnou vrstvou s protiskluzovou úpravou, aby na nich cyklisté nesmýkli ani cestou z coffee shopu. Experimentální dráha, měřící 100 m, by měla objasnit otázky ekonomického hlediska a efektivity.

Je zřejmé, že projektu jsou vlastní některá úskalí, jako snížená účinnost panelů (kvůli nemožnosti naklopení ke slunci), problematická zimní údržba (byť Holanďané mimochodem pracují nezávisle i na vyhřívaných cyklostezkách), ale i vlastní cena – 100m solární dráhy má vyjít v přepočtu na 75 milionů Kč. Sten de Wit, vedoucí projektu, však přesto doufá, že výzkumníci získají cenné poznatky pro další rozvoj neobvyklých dopravních komunikací, slibujících v budoucnu napájet elektřinou veřejné osvětlení, ale i elektromobily nebo domácnosti. Za necelé tři týdny provozu zatím solární cyklodráha vyrobila 140 kWh.

Zdroj: citylab.com
Image credit: SolaRoad