Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2018 vyšlo tiskem 18. 4. 2018. V elektronické verzi na webu od 15. 5. 2018. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC

Hlavní článek
Smart Cities (1. část)

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 16. 3. 2018. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Interiérová elita opět po roce v Letňanech

Svítidla a světelné přístroje
Nouzové osvětlení
Budoucnost průmyslového osvětlení se jmenuje INNOVA
Svítidlo GOLY – praktické svítidlo high bay“
McLED® – značka kvalitního LED osvětlení
Svítidlo VOLGA EU – naše volba pro Evropu

Aktuality

Mezinárodní strojírenský veletrh oslaví šedesátku s novým vizuálem Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka,…

ČEPS, a.s., hospodařila vloni se ziskem přes 2,8 miliardy Akciová společnost ČEPS vykázala za rok 2017 zisk 2,897 miliardy před zdaněním. K nárůstu…

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

Více aktualit

Holandské fotovoltaické cyklostezky

03.12.2014 | |

Solární cyklostezkaNizozemsko je již dnes Mekkou městské cyklistiky. V zemi existuje přes 35 tisíc kilometrů cyklostezek a počet jízdních kol podle oficiálních údajů přesahuje počet obyvatel. Holanďané však nepřestávají šlapat do pedálů a přemýšlejí, jak by učinili cyklistiku ještě „zelenější”. Projekt SolaRoad ve městě Krommenie nedaleko Amsterdamu proto počítá s betonovými panely, na nichž jsou pro změnu panely solární, přikryté skleněnou vrstvou s protiskluzovou úpravou, aby na nich cyklisté nesmýkli ani cestou z coffee shopu. Experimentální dráha, měřící 100 m, by měla objasnit otázky ekonomického hlediska a efektivity.

Je zřejmé, že projektu jsou vlastní některá úskalí, jako snížená účinnost panelů (kvůli nemožnosti naklopení ke slunci), problematická zimní údržba (byť Holanďané mimochodem pracují nezávisle i na vyhřívaných cyklostezkách), ale i vlastní cena – 100m solární dráhy má vyjít v přepočtu na 75 milionů Kč. Sten de Wit, vedoucí projektu, však přesto doufá, že výzkumníci získají cenné poznatky pro další rozvoj neobvyklých dopravních komunikací, slibujících v budoucnu napájet elektřinou veřejné osvětlení, ale i elektromobily nebo domácnosti. Za necelé tři týdny provozu zatím solární cyklodráha vyrobila 140 kWh.

Zdroj: citylab.com
Image credit: SolaRoad