Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem 5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Více aktualit

Holandské fotovoltaické cyklostezky

03.12.2014 | |

Solární cyklostezkaNizozemsko je již dnes Mekkou městské cyklistiky. V zemi existuje přes 35 tisíc kilometrů cyklostezek a počet jízdních kol podle oficiálních údajů přesahuje počet obyvatel. Holanďané však nepřestávají šlapat do pedálů a přemýšlejí, jak by učinili cyklistiku ještě „zelenější”. Projekt SolaRoad ve městě Krommenie nedaleko Amsterdamu proto počítá s betonovými panely, na nichž jsou pro změnu panely solární, přikryté skleněnou vrstvou s protiskluzovou úpravou, aby na nich cyklisté nesmýkli ani cestou z coffee shopu. Experimentální dráha, měřící 100 m, by měla objasnit otázky ekonomického hlediska a efektivity.

Je zřejmé, že projektu jsou vlastní některá úskalí, jako snížená účinnost panelů (kvůli nemožnosti naklopení ke slunci), problematická zimní údržba (byť Holanďané mimochodem pracují nezávisle i na vyhřívaných cyklostezkách), ale i vlastní cena – 100m solární dráhy má vyjít v přepočtu na 75 milionů Kč. Sten de Wit, vedoucí projektu, však přesto doufá, že výzkumníci získají cenné poznatky pro další rozvoj neobvyklých dopravních komunikací, slibujících v budoucnu napájet elektřinou veřejné osvětlení, ale i elektromobily nebo domácnosti. Za necelé tři týdny provozu zatím solární cyklodráha vyrobila 140 kWh.

Zdroj: citylab.com
Image credit: SolaRoad