Číslo 10/2020 vyšlo tiskem 1. 10. 2020. V elektronické verzi na webu 30. 10. 2020.

Téma: Elektroenergetika; Zařízení pro přenos a distribuci elektřiny

Ze zahraničního tisku
Ochrana před poruchovým obloukem
Rack Unit

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem 18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

Fyzici objevili dosud neznámou formu světla

18. 5. 2016 | Trinity College Dublin | www.tcd.ie

Fyzici z fakulty fyziky a institutu CRANN na Trinity College v Dublinu objevili novou formu světla. Tento objev bude mít rozsáhlý dopad na naše porozumění základní podstaty světla.

Jedna z měřitelných vlastností paprsku světla je známa jako úhlový moment hybnosti. Až dosud vědci věřili, že úhlový moment se ve všech formách světla rovná násobku Planckovy konstanty (fyzikální konstanty, která je měřítkem kvantových efektů).

Objev nové formy světla

Čerstvý absolvent Kyle Ballantine a profesor Paul Eastham z fakulty fyziky a profesor John Donegan z CRANN na Trinity College v Dublinu nyní demonstrovali novou formu světla, kde úhlový moment každého protonu (částice viditelného světla) dosahuje jen poloviny této hodnoty. A tento rozdíl, i když malý, je velmi významný.

K objevu je přivedl efekt, který objevili již v roce 1830 matematik William Rowan Hamilton a fyzik Humphrey Lloyd, když zjistili, že se paprsek světla po průchodu skrz některé krystaly zobrazuje jako prázdný válec. Tým fyziků použil tento jev a vytvořil paprsky světla ve tvaru závitu.

Poté tyto paprsky analyzovali na základě teorie kvantové fyziky a předpověděli, že úhlový moment fotonu bude odpovídat hodnotě celého čísla a navrhli experiment, aby svou předpověď otestovali. Pomocí speciálně zkonstruovaného zařízení poté změřili plynutí úhlového momentu v paprsku světla.

Celý článek na Trinity College Dublin