Číslo 8-9/2021 vyšlo tiskem 1. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 30. 9. 2021.

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Hlavní článek
Elektroenergetika ČR se bez nových flexibilních jaderných bloků neobejde

Číslo 3/2021 vyšlo tiskem
18. 6. 2021. V elektronické verzi na webu 19. 7. 2021.

Osvětlení interiérů
Osvětlení nového ateliéru Ronyho Plesla
Realizace osvětlení INGE aneb dobrých zpráv není nikdy dost

Měření a výpočty
Měřič UV záření VOLTCRAFT UV-500

Fyzici objevili dosud neznámou formu světla

18. 5. 2016 | Trinity College Dublin | www.tcd.ie

Fyzici z fakulty fyziky a institutu CRANN na Trinity College v Dublinu objevili novou formu světla. Tento objev bude mít rozsáhlý dopad na naše porozumění základní podstaty světla.

Jedna z měřitelných vlastností paprsku světla je známa jako úhlový moment hybnosti. Až dosud vědci věřili, že úhlový moment se ve všech formách světla rovná násobku Planckovy konstanty (fyzikální konstanty, která je měřítkem kvantových efektů).

Objev nové formy světla

Čerstvý absolvent Kyle Ballantine a profesor Paul Eastham z fakulty fyziky a profesor John Donegan z CRANN na Trinity College v Dublinu nyní demonstrovali novou formu světla, kde úhlový moment každého protonu (částice viditelného světla) dosahuje jen poloviny této hodnoty. A tento rozdíl, i když malý, je velmi významný.

K objevu je přivedl efekt, který objevili již v roce 1830 matematik William Rowan Hamilton a fyzik Humphrey Lloyd, když zjistili, že se paprsek světla po průchodu skrz některé krystaly zobrazuje jako prázdný válec. Tým fyziků použil tento jev a vytvořil paprsky světla ve tvaru závitu.

Poté tyto paprsky analyzovali na základě teorie kvantové fyziky a předpověděli, že úhlový moment fotonu bude odpovídat hodnotě celého čísla a navrhli experiment, aby svou předpověď otestovali. Pomocí speciálně zkonstruovaného zařízení poté změřili plynutí úhlového momentu v paprsku světla.

Celý článek na Trinity College Dublin