Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

Více aktualit

FIWA z Ohio State

05.02.2013 | |

Na Ohio State University vyvíjejí lehké experimentální vozidlo s nezávislým pohonem kol. Díky nezávislému pohonu každého kola zvlášť se vozidlo dokáže otočit téměř na místě. Každé kolo má v sobě zabudovaný vlastní elektromotor. Jedná se o jediné vozidlo svého druhu vyvíjené mimo laboratoře komerčních automobilek. Junmin Wang, docent mechaniky a vedoucí laboratoře systémů řízení vozidel na Ohio State University říká, že se jedná o jednu ze slibných cest konstrukce automobilů v budoucnosti.

Městské vozidlo postavené na takovéto platformě by bylo dobře manévrovatelné a produkovalo by jen minimum emisí. Naším cílem je vytvořit robustní systém ovládání, který zajistí, že vozidlo bude bezpečné a spolehlivé. V lednových testech obstálo vozidlo na výbornou. Na kvalitní silnici se dokázalo udržet na řidičem požadovanou dráze s maximální odchylkou 10 cm, na zasněženém parkovišti pak nejvyšší odchylka od vytyčené trajektorie představovala 20 cm, a to i při poměrně prudkém manévrování. To jsou daleko lepší výsledky, než vykazují konvenční auta s centrálním pohonem a nápravovými diferenciály.

Vozidlo vzniklo tak, že výzkumníci pořídili běžně dostupné sportovní chasi, zbavili ho motoru, ke každému kolu připojili 7,5 kW elektromotor a na podvozek umístili 15 kW lithium iontovou baterii. To umožnilo snížit hmotnost vozidla na pouhých 800 kg. Počítač vyhodnocuje 100x za sekundu data z volantu, plynového pedálu brzd, kol i jiných senzorů a stanovuje, jak má který motor zabrat.

Pro řidiče zvyklého na konvenční vozidla by bylo poněkud náročné takovéto auto uřídit – dokáže velice rychle změnit směr a prudce zatočit. Bez pomoci elektronického systému by bylo vozidlo s pohonem FIWA “four-wheel independently actuated” vlastně nemožné udržet na silnici. Naopak se zapojením elektroniky je to celkem snadné a příjemné – vozidlo má pak lepší jízdní vlastnosti než konvenční 4WD. Nyní se tým zabývá laděním systému řízení, zvyšováním jeho účinnosti a schopností zvládat nenadálé situace, aby například když se jedno kolo rozbije, tak aby ostatní vykompenzovala jeho vyřazení a vozidlo bylo schopné pokračovat v jízdě.

Wang však odhaduje, že vozidlo neuvidíme na silnicích dříve než 5, spíše za 10 let, až budou dokonale odladěny všechny algoritmy potřebné pro jeho plynulý pohyb.

Celou zprávu naleznete ZDE.

foto: Ohio State University. Photo by Junmin Wang, Courtesy of Ohio State University.