Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Číslo 4/2017 vyšlo tiskem 8. 8. 2017. V elektronické verzi na webu bude 8. 9. 2017.

Účinky a užití optického záření
Svatojánský brouček očima světelného technika

Světelnětechnická zařízení
OSRAM TecDay Česká republika 2017
Osvětlení pracovny provinciála dominikánů v Praze
innogy – rekonstrukce administrativního sídla společnosti

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Více aktualit

FIWA z Ohio State

05.02.2013 | |

Na Ohio State University vyvíjejí lehké experimentální vozidlo s nezávislým pohonem kol. Díky nezávislému pohonu každého kola zvlášť se vozidlo dokáže otočit téměř na místě. Každé kolo má v sobě zabudovaný vlastní elektromotor. Jedná se o jediné vozidlo svého druhu vyvíjené mimo laboratoře komerčních automobilek. Junmin Wang, docent mechaniky a vedoucí laboratoře systémů řízení vozidel na Ohio State University říká, že se jedná o jednu ze slibných cest konstrukce automobilů v budoucnosti.

Městské vozidlo postavené na takovéto platformě by bylo dobře manévrovatelné a produkovalo by jen minimum emisí. Naším cílem je vytvořit robustní systém ovládání, který zajistí, že vozidlo bude bezpečné a spolehlivé. V lednových testech obstálo vozidlo na výbornou. Na kvalitní silnici se dokázalo udržet na řidičem požadovanou dráze s maximální odchylkou 10 cm, na zasněženém parkovišti pak nejvyšší odchylka od vytyčené trajektorie představovala 20 cm, a to i při poměrně prudkém manévrování. To jsou daleko lepší výsledky, než vykazují konvenční auta s centrálním pohonem a nápravovými diferenciály.

Vozidlo vzniklo tak, že výzkumníci pořídili běžně dostupné sportovní chasi, zbavili ho motoru, ke každému kolu připojili 7,5 kW elektromotor a na podvozek umístili 15 kW lithium iontovou baterii. To umožnilo snížit hmotnost vozidla na pouhých 800 kg. Počítač vyhodnocuje 100x za sekundu data z volantu, plynového pedálu brzd, kol i jiných senzorů a stanovuje, jak má který motor zabrat.

Pro řidiče zvyklého na konvenční vozidla by bylo poněkud náročné takovéto auto uřídit – dokáže velice rychle změnit směr a prudce zatočit. Bez pomoci elektronického systému by bylo vozidlo s pohonem FIWA “four-wheel independently actuated” vlastně nemožné udržet na silnici. Naopak se zapojením elektroniky je to celkem snadné a příjemné – vozidlo má pak lepší jízdní vlastnosti než konvenční 4WD. Nyní se tým zabývá laděním systému řízení, zvyšováním jeho účinnosti a schopností zvládat nenadálé situace, aby například když se jedno kolo rozbije, tak aby ostatní vykompenzovala jeho vyřazení a vozidlo bylo schopné pokračovat v jízdě.

Wang však odhaduje, že vozidlo neuvidíme na silnicích dříve než 5, spíše za 10 let, až budou dokonale odladěny všechny algoritmy potřebné pro jeho plynulý pohyb.

Celou zprávu naleznete ZDE.

foto: Ohio State University. Photo by Junmin Wang, Courtesy of Ohio State University.