Aktuální vydání

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 13. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Trendy v elektrotechnice a souvisejících oborech

Hlavní článek
Využití měniče frekvence pro experimentální zařízení

Číslo 2/2020 vyšlo tiskem 6. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Trh, obchod, podnikání
BOOBA v novém showroomu, který předčil veškerá očekávání
Rozhovor s předsedou představenstva Technologií hlavního města Prahy

Denní světlo
Diagram zastínění pro 21. březen
Moderní metody získávání dat pro zpracování světelnětechnických posudků

Firmy požadují, aby vzdělávání bylo více zaměřené na praxi – mimo jiné v otevřeném dopise ČNOPK česk

31. 5. 2012 | |

Pro mnoho podniků v České republice je den ode dne složitější najít kvalifikované zaměstnance. Na trhu práce především v technických oborech je stále větší nedostatek odborných pracovních sil. Absolventi většinou nedisponují potřebnými praktickými zkušenostmi, protože odborné vzdělávání probíhá zpravidla ve školních dílnách a jen zřídka v samotných firmách. Proto adresuje Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) společně se svými členy a dalšími významnými česko-německými podniky otevřený dopis vládě České republiky.

Přibližně 35 firem podepsaných pod dopisem poukazuje na důležitost vzdělání pro budoucnost České republiky jako lokality pro investice a podnikání. „Konkurenceschopnost České republiky významnou měrou souvisí s kvalitou odborného vzdělávání. Z našeho pohledu proto příprava absolventů na praxi přímo ve firmách představuje přímou investici do zvýšení konkurenceschopnosti České republiky a zajištění její atraktivity i v budoucnu,“ říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK.

Pokud nebudou provedeny zásadní reformy odborného vzdělávání, je podle firem ohrožena budoucnost České republiky jako prosperující průmyslové země: „Z mnoha firem zaznívá, že je stále složitější najít v České republice kvalifikované zaměstnance. Podle našeho názoru není problém pouze v demografickém vývoji, ale i v nedostatečném zohlednění aktuálních potřeb ekonomiky a malém propojení teoretické výuky s praxí v českém systému odborného vzdělávání,“ říká Bauer.

Jako řešení navrhují firmy v otevřeném dopise užší spolupráci státních vzdělávacích institucí a soukromých podniků, která funguje například v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku. „Zde si stát i nadále ponechává rozhodovací pravomoci v oblasti vzdělávání, přenáší však část svých vzdělávacích kompetencí na podniky. Hospodářství v tomto modelu přebírá spoluodpovědnost za profesní vzdělávání a zčásti se tak podílí i na jeho financování. Současně stát těmto firmám poskytuje zvýhodnění v podobě daňového uplatnění nákladů na vzdělání. Tento model má tu výhodu, že se odborné vzdělávání přizpůsobuje aktuálním potřebám a odpovídá současným technickým požadavkům,“ vysvětluje Rudolf Fischer, prezident ČNOPK.

„Na trhu práce je stále nedostatek techniků a mechatroniků vybavených potřebnými praktickými dovednostmi, mobilitou a jazykovými znalostmi. Uvítali bychom státní iniciativu, která by směřovala k zatraktivnění technických studijních oborů a zahrnula praktickou část výuky do vzdělávacího programu středních škol. Zaměstnavatelé by také uvítali větší aktivitu samotných škol. Spolupráce s výchovnými poradci na středních školách je nevyužitý potenciál,“ doplňuje Pavel Roman, vedoucí korporátní komunikace, Robert Bosch odbytová s.r.o.

www.dtihk.cz