Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2018 vyšlo tiskem 16. 5. 2018. V elektronické verzi na webu od 6. 6. 2018. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím;EPS, EZS; ELO SYS 2018

Hlavní článek
Energy router a jeho úloha v inteligentní síti
Smart Cities (2. část – 1. díl)

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 16. 3. 2018. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Interiérová elita opět po roce v Letňanech

Svítidla a světelné přístroje
Nouzové osvětlení
Budoucnost průmyslového osvětlení se jmenuje INNOVA
Svítidlo GOLY – praktické svítidlo high bay“
McLED® – značka kvalitního LED osvětlení
Svítidlo VOLGA EU – naše volba pro Evropu

Aktuality

Novostavba firmy Teco a.s. získala hlavní cenu v soutěži Stavba roku Zlínského kraje 2017 Český výrobce řídicích systémů pro průmyslovou automatizaci, automatizaci domů a budov i…

Mezinárodní strojírenský veletrh oslaví šedesátku s novým vizuálem Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka,…

ČEPS, a.s., hospodařila vloni se ziskem přes 2,8 miliardy Akciová společnost ČEPS vykázala za rok 2017 zisk 2,897 miliardy před zdaněním. K nárůstu…

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

Více aktualit

Firmy požadují, aby vzdělávání bylo více zaměřené na praxi – mimo jiné v otevřeném dopise ČNOPK česk

31.05.2012 | |

Pro mnoho podniků v České republice je den ode dne složitější najít kvalifikované zaměstnance. Na trhu práce především v technických oborech je stále větší nedostatek odborných pracovních sil. Absolventi většinou nedisponují potřebnými praktickými zkušenostmi, protože odborné vzdělávání probíhá zpravidla ve školních dílnách a jen zřídka v samotných firmách. Proto adresuje Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) společně se svými členy a dalšími významnými česko-německými podniky otevřený dopis vládě České republiky.

Přibližně 35 firem podepsaných pod dopisem poukazuje na důležitost vzdělání pro budoucnost České republiky jako lokality pro investice a podnikání. „Konkurenceschopnost České republiky významnou měrou souvisí s kvalitou odborného vzdělávání. Z našeho pohledu proto příprava absolventů na praxi přímo ve firmách představuje přímou investici do zvýšení konkurenceschopnosti České republiky a zajištění její atraktivity i v budoucnu,“ říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK.

Pokud nebudou provedeny zásadní reformy odborného vzdělávání, je podle firem ohrožena budoucnost České republiky jako prosperující průmyslové země: „Z mnoha firem zaznívá, že je stále složitější najít v České republice kvalifikované zaměstnance. Podle našeho názoru není problém pouze v demografickém vývoji, ale i v nedostatečném zohlednění aktuálních potřeb ekonomiky a malém propojení teoretické výuky s praxí v českém systému odborného vzdělávání,“ říká Bauer.

Jako řešení navrhují firmy v otevřeném dopise užší spolupráci státních vzdělávacích institucí a soukromých podniků, která funguje například v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku. „Zde si stát i nadále ponechává rozhodovací pravomoci v oblasti vzdělávání, přenáší však část svých vzdělávacích kompetencí na podniky. Hospodářství v tomto modelu přebírá spoluodpovědnost za profesní vzdělávání a zčásti se tak podílí i na jeho financování. Současně stát těmto firmám poskytuje zvýhodnění v podobě daňového uplatnění nákladů na vzdělání. Tento model má tu výhodu, že se odborné vzdělávání přizpůsobuje aktuálním potřebám a odpovídá současným technickým požadavkům,“ vysvětluje Rudolf Fischer, prezident ČNOPK.

„Na trhu práce je stále nedostatek techniků a mechatroniků vybavených potřebnými praktickými dovednostmi, mobilitou a jazykovými znalostmi. Uvítali bychom státní iniciativu, která by směřovala k zatraktivnění technických studijních oborů a zahrnula praktickou část výuky do vzdělávacího programu středních škol. Zaměstnavatelé by také uvítali větší aktivitu samotných škol. Spolupráce s výchovnými poradci na středních školách je nevyužitý potenciál,“ doplňuje Pavel Roman, vedoucí korporátní komunikace, Robert Bosch odbytová s.r.o.

www.dtihk.cz