Aktuální vydání

Číslo 5/2021 vyšlo tiskem 5. 5. 2021. V elektronické verzi na webu 31. 5. 2021. 

Téma: Elektrotechnika v roce 2021; Software pro projektování a řízení

Hlavní článek
Jak postupovat po zrušení řazení prostor z hlediska nebezpečí úrazu elektrickým proudem a jak se vypořádat s vnějšími vlivy

Číslo 2/2021 vyšlo tiskem
9. 4. 2021. V elektronické verzi na webu 19. 4. 2021.

Denní světlo
Denné osvetlenie novostavby telocvične pomocou GLASSFLOOR

Příslušenství osvětlovacích soustav
DALI LINK – inteligentní a ekonomické řízení osvětlení pro samostatné místnosti
Napájecí zdroje LED s bezdrátovým rozhraním v nabídce MEAN WELL

Firmy požadují, aby vzdělávání bylo více zaměřené na praxi – mimo jiné v otevřeném dopise ČNOPK česk

31. 5. 2012 | |

Pro mnoho podniků v České republice je den ode dne složitější najít kvalifikované zaměstnance. Na trhu práce především v technických oborech je stále větší nedostatek odborných pracovních sil. Absolventi většinou nedisponují potřebnými praktickými zkušenostmi, protože odborné vzdělávání probíhá zpravidla ve školních dílnách a jen zřídka v samotných firmách. Proto adresuje Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) společně se svými členy a dalšími významnými česko-německými podniky otevřený dopis vládě České republiky.

Přibližně 35 firem podepsaných pod dopisem poukazuje na důležitost vzdělání pro budoucnost České republiky jako lokality pro investice a podnikání. „Konkurenceschopnost České republiky významnou měrou souvisí s kvalitou odborného vzdělávání. Z našeho pohledu proto příprava absolventů na praxi přímo ve firmách představuje přímou investici do zvýšení konkurenceschopnosti České republiky a zajištění její atraktivity i v budoucnu,“ říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK.

Pokud nebudou provedeny zásadní reformy odborného vzdělávání, je podle firem ohrožena budoucnost České republiky jako prosperující průmyslové země: „Z mnoha firem zaznívá, že je stále složitější najít v České republice kvalifikované zaměstnance. Podle našeho názoru není problém pouze v demografickém vývoji, ale i v nedostatečném zohlednění aktuálních potřeb ekonomiky a malém propojení teoretické výuky s praxí v českém systému odborného vzdělávání,“ říká Bauer.

Jako řešení navrhují firmy v otevřeném dopise užší spolupráci státních vzdělávacích institucí a soukromých podniků, která funguje například v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku. „Zde si stát i nadále ponechává rozhodovací pravomoci v oblasti vzdělávání, přenáší však část svých vzdělávacích kompetencí na podniky. Hospodářství v tomto modelu přebírá spoluodpovědnost za profesní vzdělávání a zčásti se tak podílí i na jeho financování. Současně stát těmto firmám poskytuje zvýhodnění v podobě daňového uplatnění nákladů na vzdělání. Tento model má tu výhodu, že se odborné vzdělávání přizpůsobuje aktuálním potřebám a odpovídá současným technickým požadavkům,“ vysvětluje Rudolf Fischer, prezident ČNOPK.

„Na trhu práce je stále nedostatek techniků a mechatroniků vybavených potřebnými praktickými dovednostmi, mobilitou a jazykovými znalostmi. Uvítali bychom státní iniciativu, která by směřovala k zatraktivnění technických studijních oborů a zahrnula praktickou část výuky do vzdělávacího programu středních škol. Zaměstnavatelé by také uvítali větší aktivitu samotných škol. Spolupráce s výchovnými poradci na středních školách je nevyužitý potenciál,“ doplňuje Pavel Roman, vedoucí korporátní komunikace, Robert Bosch odbytová s.r.o.

www.dtihk.cz