Aktuální vydání

Číslo 8-9/2020 vyšlo tiskem 3. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Trh, obchod, podnikání
Digitální transformace

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem 18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představila dvě interaktivní aplikace na svítící fasádě Linky

15. 12. 2016 | FEL ČVUT | www.fel.cvut.cz

V úterý 13. prosince se na Vítězném náměstí v pražských Dejvicích veřejnosti představil řídicí systém pro vývoj interaktivních aplikací využívajících světelnou instalaci Linky na fasádě budovy Fakulty elektrotechnické ČVUT.

FEL ČVUT Linky

Linky se poprvé rozsvítily v únoru tohoto roku a zatím sloužily převážně jako estetický prvek oživující fasádu budovy Fakulty elektrotechnické. Přestože se světelné kompozice střídají a je možné vytvářet barevné a rytmické varianty, jako například světelnou vlajku na 17. listopadu, ambice projektu jsou od počátku vyšší. Jednou ze základních myšlenek je interaktivita, kdy se do hry se světly může zapojit v podstatě každý.

FEL ČVUT Linky

V roce 2015 Fakulta elektrotechnická ČVUT zrealizovala projekt instalace světelné fasády podle návrhu Josefa Šafaříka a Mariana Karla z Fakulty architektury ČVUT. Následně vznikly základní programové nástroje pro ovládání světelné fasády a během letošního podzimu se do projektu zapojili další studenti z Fakulty informačních technologií i průmyslového designu na Fakultě architektury ČVUT. Výsledkem je sada programových komponent, které umožňují vývoj aplikací v podobě her, vizualizací nebo abstraktních uměleckých kreací. Systém poskytuje aplikacím jednotný způsob ovládání barevných světel na fasádě a zároveň jednotný způsob komunikace s uživatelem prostřednictvím mobilní aplikace.

Během včerejší akce byly jako ukázky představeny celkem tři takové aplikace. Vše zahájila první z nich v roli přehrávače předem připravené audiovizuální kompozice Josefa Šafaříka a Adama Sporky. Druhou aplikací byla interaktivní hra PONG inspirovaná známou hrou tenis z doby analogových videoher a třetí byla aplikace VOTE vysílající do mobilních telefonů přítomných kvízové otázky. Přicházející odpovědi pak byly zobrazovány v podobě různě širokých barevných pruhů. Diváci v prostoru před budovou tak měli možnost si sami stáhnout aplikaci do telefonů a zapojit se do hry.

FEL ČVUT Linky

Projekt Linky není určen jen vývojářům, ale i umělcům. Cílem je vytvoření komunikačního kanálu pro studenty, univerzitu i veřejný prostor. Studenti ČVUT i dalších škol zde mají možnost vyvíjet další aplikace a kreativně uchopit možnosti světelné fasády.

Obě mobilní aplikace a další informace k projektu jsou ke stažení na webu https://linky.fel.cvut.cz, kde je možné nalézt i kontakt v případě zájmu o spolupráci na vývoji dalších aplikací. Tvůrčí tým bude průběžně přidávat další aplikace i novinky. Projekt Linky byl v roce 2016 podpořen z grantu Magistrátu hlavního města Prahy.

Tiskové materiály FEL ČVUT