Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

ČEZ ESCO získala svou historicky největší zakázku v osvětlení ČEZ Energetické služby, dceřiná společnost ČEZ ESCO, dodá osvětlení pro 59 obchodů…

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Více aktualit

Exoskin - programovatelný hybridní materiál

08.06.2016 | IEEE Spectrum, MIT | spectrum.ieee.com

Programovatelná hmota není věcí, se kterou bychom měli mnoho zkušeností. Je to technologie, která se pomalu vynořuje z laboratoří a dostává se do povědomí veřejnosti.

MIT je jednou z těch laboratoří, ve které její student Basheer Tome pracuje na speciálním typu programovatelného materiálu. Tento materiál, zvaný Exoskin, je vyroben ze silikonových trojúhelníků umístěných na flexibilních silikonových membránách. Selektivním nafukováním těchto membrán dokáže Exoskin dynamicky měnit svůj tvar a reagovat na dotyk, přenášet informace, měnit svou funkci atd.

Programovatelná hmota

Oficiální zpráva MIT k výzkumu uvádí:

V případové studii Exowheel jsme nanesli Exoskin na volant automobilu, abychom ilustrovali konkrétní výhody a využití změn struktury materiálu. Díky tomu jsme proměnili povrch volantu, který se dokáže dynamicky přizpůsobovat konkrétnímu řidiči a měnit svůj tvar během řízení.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: MIT

-jk-