Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Číslo 3/2018 vyšlo tiskem 15. 6. 2018. V elektronické verzi na webu 16. 7. 2018.

Příslušenství osvětlovacích soustav
Večer s Foxtrotem na Českém nebi

Veřejné osvětlení
Nadčasové svítidlo pro veřejné osvětlení – Streetlight 11
Ovládání veřejného osvětlení

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Více aktualit

Evropa a Jižní Korea spojí síly a vytvoří standard pro 5G, přestože stále ještě není k dispozici pln

25.06.2014 | |

Evropa – možná trochu zahanbená tím, jak zaostává za vývojem 4D LTE v USA oznámila, že společně s Jižní Koreou zahajuje vývoj 5G standardu. EU i Jižní Korea budou pracovat na harmonizaci požadavků na novou generaci 5G sítí, aby tak byla zajištěna možnost globálního roamingu (přinejmenším mezi Evropou a Asií). Zbytek světa však stále vylepšuje LTE, a pracuje na LTE Advanced a posun k 5G v blízké budoucnosti neplánuje.

Parametry 5G zatím nejsou známy. Předpokládá se, že by se mělo jednat o něco rychlejšího a celkově „lepšího“ než je 4G. Problém samozřejmě není v tom, jak přenést vzduchem co největší objem dat, ale v tom jak to udělat efektivněji. Dodáte-li totiž dostatek energie a antén, můžete objem přenosu stupňovat až do nekonečna i s 4G.

Hlavní problém s vývojem a standardizací 5G ale je, že samotné LTE má před sebou ještě dlouhou cestu. LTE bylo navrženo tak, aby bylo množné ho používat po několik desetiletí. Ne náhodou LTE znamená Long Term Evolution. LTE Advanced pak je mobilní sítová technologie, která má potenciál poměrně znatelně zvýšit možnbosti LTE a skýtá tak prostor pro další rozvoj a rozšíření standardu, který by se mohl ještě poměrně dlouho udržet. Snaha prosadit 5G před plným komerčním nasazením LTE Advanced se tak může zdát trochu unáhlené.

Není to ale zas takové překvapení, pokud si vezmeme, že LTE-A, které je nyní ohroženo příchodem 5G bylo původně navrženo jako první 4G bezdrátový systém. WiMax , HSPA+ a původní LTE byly pouhými 3D sítěmi dokud, američtí a kanadští operátoři neprolobovali u ITU zvýšení rychlosti výrazně nad parametry 3G. A tak byl WiMax přejmenován společně s HSPA a LTE na 4G. Kdyby zůstalo tehdy ITU neoblomné, svět by stále používal 3G a příchod 4G by byl v nedohlednu.

Necháme-li však stranou nomenklaturu, je jisté, že rozhovory o 5G standardu musejí začít co nejdříve. Zbytek odvětví jde dopředu velmi rychle, a tak prostě není obchodně možné, aby spotřebitelé upgradovali z jednoho 4G telefonu na jiný 4G telefon, když je v něm vše větší a rychlejší. Když nestandardizuje 5G ITU, udělá to Verizon nebo AT&T, sice možná nejdříve bude 5G uvádět v uvozovkách, ale brzy se z něj i tak stane de facto standart, protože jej ostatní společnosti budou také chtít dohnat. EU a Jižní Korea proto říkají, že by rády měly obecnou definici 5G do konce roku 2015.

5G bude podle autorů portálu Extreme Tech pravděpodobně vylepšenou verzí LTE s downloadu, pravděpodobně někde v řádu gigabytů za sekundu a podotýkají: toto je technologie, na které Evropa a Jižní Korea plánují pracovat a předložit ji v úhledném balení, spíše než demoverze 5G o velikosti dodkového auta, což je vlastně telekomunikační obdoba závodního dragsteru – vzrušující ale v běžném provozu nepoužitelné.

Původní zprávu na ExtremeTech.com naleznete ZDE