Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Více aktualit

Evropa a Jižní Korea spojí síly a vytvoří standard pro 5G, přestože stále ještě není k dispozici pln

25.06.2014 | |

Evropa – možná trochu zahanbená tím, jak zaostává za vývojem 4D LTE v USA oznámila, že společně s Jižní Koreou zahajuje vývoj 5G standardu. EU i Jižní Korea budou pracovat na harmonizaci požadavků na novou generaci 5G sítí, aby tak byla zajištěna možnost globálního roamingu (přinejmenším mezi Evropou a Asií). Zbytek světa však stále vylepšuje LTE, a pracuje na LTE Advanced a posun k 5G v blízké budoucnosti neplánuje.

Parametry 5G zatím nejsou známy. Předpokládá se, že by se mělo jednat o něco rychlejšího a celkově „lepšího“ než je 4G. Problém samozřejmě není v tom, jak přenést vzduchem co největší objem dat, ale v tom jak to udělat efektivněji. Dodáte-li totiž dostatek energie a antén, můžete objem přenosu stupňovat až do nekonečna i s 4G.

Hlavní problém s vývojem a standardizací 5G ale je, že samotné LTE má před sebou ještě dlouhou cestu. LTE bylo navrženo tak, aby bylo množné ho používat po několik desetiletí. Ne náhodou LTE znamená Long Term Evolution. LTE Advanced pak je mobilní sítová technologie, která má potenciál poměrně znatelně zvýšit možnbosti LTE a skýtá tak prostor pro další rozvoj a rozšíření standardu, který by se mohl ještě poměrně dlouho udržet. Snaha prosadit 5G před plným komerčním nasazením LTE Advanced se tak může zdát trochu unáhlené.

Není to ale zas takové překvapení, pokud si vezmeme, že LTE-A, které je nyní ohroženo příchodem 5G bylo původně navrženo jako první 4G bezdrátový systém. WiMax , HSPA+ a původní LTE byly pouhými 3D sítěmi dokud, američtí a kanadští operátoři neprolobovali u ITU zvýšení rychlosti výrazně nad parametry 3G. A tak byl WiMax přejmenován společně s HSPA a LTE na 4G. Kdyby zůstalo tehdy ITU neoblomné, svět by stále používal 3G a příchod 4G by byl v nedohlednu.

Necháme-li však stranou nomenklaturu, je jisté, že rozhovory o 5G standardu musejí začít co nejdříve. Zbytek odvětví jde dopředu velmi rychle, a tak prostě není obchodně možné, aby spotřebitelé upgradovali z jednoho 4G telefonu na jiný 4G telefon, když je v něm vše větší a rychlejší. Když nestandardizuje 5G ITU, udělá to Verizon nebo AT&T, sice možná nejdříve bude 5G uvádět v uvozovkách, ale brzy se z něj i tak stane de facto standart, protože jej ostatní společnosti budou také chtít dohnat. EU a Jižní Korea proto říkají, že by rády měly obecnou definici 5G do konce roku 2015.

5G bude podle autorů portálu Extreme Tech pravděpodobně vylepšenou verzí LTE s downloadu, pravděpodobně někde v řádu gigabytů za sekundu a podotýkají: toto je technologie, na které Evropa a Jižní Korea plánují pracovat a předložit ji v úhledném balení, spíše než demoverze 5G o velikosti dodkového auta, což je vlastně telekomunikační obdoba závodního dragsteru – vzrušující ale v běžném provozu nepoužitelné.

Původní zprávu na ExtremeTech.com naleznete ZDE