Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Více aktualit

EVA – elektrické taxi pro tropická velkoměsta od TUM CREATE

26.11.2013 | |

Konsorcium TUM CREATE představilo na 43. Tokyo Motor Show svůj prototyp elektrického taxíku nazvaného EVA. Taxi se vyznačuje rekordně krátkým časem nabíjení (15 minut), rozsáhlým využitím lehkých materiálů a technologií šetřících energii, a unikátním komplexním systémem palubního infotainmentu, který umožňuje cestujícím ovládat klima v kabině a audiosystém prostřednictvím jejich mobilních zařízení a řidiči optimalizovat spotřebu energie na základě real-time údajů o jízdě.

EVA předvádí výsledky inovační a vývojové činnosti TUM CREATE - společného výzkumného programu Technische Universität München (TUM) a Nanyang Technological University (NTU). 15 minutové dobíjení, což je jeho hlavní přednost, vystačí vozítku na dojezd 200 km – hodnota byla ověřena ve skutečném provozu v centru Singapuru. Hlavním úkolem vývoje bylo zkrátit dobíjecí čas na minimum, protože dobíjecí časy u konvenčních elektromobilů způsobují, že jsou jako taxislužby jen obtížně využitelné.

Další výzvou byl vývoj energeticky nenáročného systému chlazení vzduchu v kabině tak, aby taxi mohlo fungovat i v prostředích s horkým klimatem v oblastech blízko rovníku a ulehčilo tak přetíženým tropickým megapolím, které trpí nejen hustým provozem ale také smogem ze spalovacích motorů. Například v Singapuru taxíky, které přepraví jen 3 % z celkového počtu pbyvatel města, najezdí 15 % z celkového úhrnu najetých kilometrů. Za běžnou směnu najede jeden singapurský taxi až 500 km.

EVA není přestavbou klasického osobního vozidla, ale byl od počátku vyvíjen jako e-taxi. Prototyp je výsledkem interdisciplinárního výzkumu v oborech skladování energie, rychlonabíjení baterií, designu, managementu klimatu, konstrukce a využití lehkých materiálů. Proto je vozidlo vybaveno unikátním systémem klimatizace se zónami nad hlavou každého pasažéra zvlášť, což vede k významným úsporám energie a zároveň zvýšení tepelného komfortu jednotlivých cestujících. Ten ještě zvyšují speciálně navržené ergonomické sedačky doplněné o systém odvádějící vlhkost a teplo z jejich povrchu. Přední sedačku lze složit tak, aby v ní bylo možné bezpečně přepravit dítě od 9 měsíců do 3 let věku.

Klimatizace a multimediální systém taxíku může pasažér ovládat ze svého mobilního telefonu, navíc ale může také prostřednictvím mobilu rezervovat taxi a platit za jízdu. Jednotlivé systémy jsou propojeny s centrální řídicí jednotkou, která je schopna vyhodnocovat provoz vozidla a dávat řidiči tipy, aby jel co nejúsporněji.

Celý článek naleznete na www.tum-create.edu.sg