Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2018 vyšlo tiskem 5. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 5. 1. 2019. 

Téma: Měření a měřicí přístroje; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Termovízne merania v energetike
Smart Cities (5. část)

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 3. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2019.

Svítidla a světelné přístroje
Modulární světlomety Siteco
Dekorativní svítidlo PRESBETON H-E-X z ucelené řady městského mobiliáře
LED svítidla ESALITE – revoluce v oblasti průmyslového osvětlení

Denní světlo
O mediánové osvětlenosti denním světlem
Odborný seminář Denní světlo v praxi

Aktuality

Elektromobil nabitý za 30 minut Společnost ABB jako celosvětový lídr v oblasti e-mobility pro hromadnou i osobní přepravu…

Zavedení družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost Technologii dnes otestovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve…

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Více aktualit

EVA – elektrické taxi pro tropická velkoměsta od TUM CREATE

26.11.2013 | |

Konsorcium TUM CREATE představilo na 43. Tokyo Motor Show svůj prototyp elektrického taxíku nazvaného EVA. Taxi se vyznačuje rekordně krátkým časem nabíjení (15 minut), rozsáhlým využitím lehkých materiálů a technologií šetřících energii, a unikátním komplexním systémem palubního infotainmentu, který umožňuje cestujícím ovládat klima v kabině a audiosystém prostřednictvím jejich mobilních zařízení a řidiči optimalizovat spotřebu energie na základě real-time údajů o jízdě.

EVA předvádí výsledky inovační a vývojové činnosti TUM CREATE - společného výzkumného programu Technische Universität München (TUM) a Nanyang Technological University (NTU). 15 minutové dobíjení, což je jeho hlavní přednost, vystačí vozítku na dojezd 200 km – hodnota byla ověřena ve skutečném provozu v centru Singapuru. Hlavním úkolem vývoje bylo zkrátit dobíjecí čas na minimum, protože dobíjecí časy u konvenčních elektromobilů způsobují, že jsou jako taxislužby jen obtížně využitelné.

Další výzvou byl vývoj energeticky nenáročného systému chlazení vzduchu v kabině tak, aby taxi mohlo fungovat i v prostředích s horkým klimatem v oblastech blízko rovníku a ulehčilo tak přetíženým tropickým megapolím, které trpí nejen hustým provozem ale také smogem ze spalovacích motorů. Například v Singapuru taxíky, které přepraví jen 3 % z celkového počtu pbyvatel města, najezdí 15 % z celkového úhrnu najetých kilometrů. Za běžnou směnu najede jeden singapurský taxi až 500 km.

EVA není přestavbou klasického osobního vozidla, ale byl od počátku vyvíjen jako e-taxi. Prototyp je výsledkem interdisciplinárního výzkumu v oborech skladování energie, rychlonabíjení baterií, designu, managementu klimatu, konstrukce a využití lehkých materiálů. Proto je vozidlo vybaveno unikátním systémem klimatizace se zónami nad hlavou každého pasažéra zvlášť, což vede k významným úsporám energie a zároveň zvýšení tepelného komfortu jednotlivých cestujících. Ten ještě zvyšují speciálně navržené ergonomické sedačky doplněné o systém odvádějící vlhkost a teplo z jejich povrchu. Přední sedačku lze složit tak, aby v ní bylo možné bezpečně přepravit dítě od 9 měsíců do 3 let věku.

Klimatizace a multimediální systém taxíku může pasažér ovládat ze svého mobilního telefonu, navíc ale může také prostřednictvím mobilu rezervovat taxi a platit za jízdu. Jednotlivé systémy jsou propojeny s centrální řídicí jednotkou, která je schopna vyhodnocovat provoz vozidla a dávat řidiči tipy, aby jel co nejúsporněji.

Celý článek naleznete na www.tum-create.edu.sg