Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2020 vyšlo tiskem 20. 1. 2020. V elektronické verzi na webu 12. 2. 2020. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nářadí, nástroje a pomůcky

Hlavní článek
Využití mHealth technologií pro automatizovaný sběr a přenos dat pacientů s diabetem

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 9. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 9. 1. 2020.

Činnost odborných organizací
Svetelnotechnická konferencia Vyšehradských krajín LUMEN V4 2020 – 1. oznámenie
23. mezinárodní konference SVĚTLO – LIGHT 2019
56. konference Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení v Plzni
Co je nového v CIE

Osvětlení interiérů
Halla osvětlila nové kanceláře Booking.com v centru Prahy

Aktuality

Výstavba 7. bloku JE Tchien-wan s reaktorem VVER-1200 začne už letos Ruská korporace pro atomovou energii Rosatom 20. ledna 2020 uvedla, že výstavbu 7. bloku…

Přístroje ABB pomáhají pěstovat chutná česká rajčata bez pesticidů Dát si v zimě čerstvá zralá rajčata, která by pocházela od lokálních pěstitelů, bylo až…

Česká komora architektů vyhlásila 5. ročník České ceny za architekturu Soutěžní přehlídka je otevřena architektonickým realizacím postaveným na území České…

FOR CITY 2020: Inovace pro města, obce i regiony Jaká inovativní řešení, která pomocí moderních technologií zvýší kvalitu života obyvatel…

Více aktualit

Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde

18.04.2016 | FCC PUBLIC s využitím tiskových materiálů ČEPS | www.odbornecasopisy.cz

Projekt „Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde“ vychází z cílů Státní energetické koncepce. Vznikl také díky podpoře ČEPS, a.s. Realizátoři projektu, studenti Elektrotechnické fakulty ČVUT Ing. Adéla Holasová a Ing. Tadeáš Salaba, M.Sc., za dva roky, od března 2014, zavítali již do 74 základních a středních škol a oslovili téměř 6000 žáků.

Projekt si klade za cíl působit na žáky v oblasti energetické gramotnosti, významně prohloubit jejich znalosti dané problematiky a pomoci jim vytvořit si vytříbený názor, který budou moci dále šířit. A také jej podporovat a prosazovat v situacích, kdy jde o zásadní rozhodování o budoucnosti energetiky, v prostředí plném neodborných tvrzení, předsudků a zavádějících informací.


Na hodině energetické gramotnosti v ZŠ Mendíků v Praze 4

Manažerka projektu Ing. Holasová, po nějaký čas učila na základní škole, takže má v živé paměti způsob myšlení cílové skupiny, totiž žáků 8. a 9. tříd. V jedné vyučovací hodině s pomocí promítané prezentace a jednoduchého, ale poutavého výkladu dvoučlenný tým z FEL probere s žáky vývoj energetiky v historickém kontextu – od středověkých vodních a větrných mlýnů, přes průmyslovou revoluci a využívání energie páry, přes počátky elektrifikace, kdy naplno vynikla výhoda elektrické energie spočívající v její snadné dopravě i do odlehlých míst, až po soudobý energetický mix a jeho začlenění do elektrorozvodné soustavy.

Žáci jsou seznámeni s tím, co si málokdo uvědomuje – totiž že elektrorozvodná soustava může správně fungovat jen při rovnováze spotřebované a vyrobené elektrické energie. A protože zatím neumíme elektřinu efektivně skladovat ve velkém měřítku, je jediným řešením monitorovat toky energie v soustavě a udržovat rovnovážný stav regulačními zásahy energetických podniků. Pokud nastane pokles spotřeby, je nutné omezit výrobu (a naopak), jinak hrozí kolaps soustavy, tzv. blackout.


Na konci hodiny žáci dostali drobné dárky za asistence maskota Čepsulky

Projekt, jehož primárním cílem je doplnit žákům základních a středních škol důležité znalosti, pojmy a skutečnosti z oblasti energetiky, má ještě další významný účel – oslovit potenciální studenty technických vysokých škol a podnítit v nich zájem o studium elektroenergetiky.

()

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz