Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě; Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Číslo 1/2018 vyšlo tiskem 5. 2. 2018. V elektronické verzi na webu bude 5. 3. 2018.

Architekturní a scénické osvětlení
Mexické světlo

Světelný design v kostce Část 34
Světelnětechnická dokumentace – část 2
Schémata pro scénické osvětlení

Svítidla a světelné přístroje
LED svítidla NITEKO – zaručená životnost a teple bílé světlo nejen pro veřejné osvětlení

Aktuality

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde

18.04.2016 | FCC PUBLIC s využitím tiskových materiálů ČEPS | www.odbornecasopisy.cz

Projekt „Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde“ vychází z cílů Státní energetické koncepce. Vznikl také díky podpoře ČEPS, a.s. Realizátoři projektu, studenti Elektrotechnické fakulty ČVUT Ing. Adéla Holasová a Ing. Tadeáš Salaba, M.Sc., za dva roky, od března 2014, zavítali již do 74 základních a středních škol a oslovili téměř 6000 žáků.

Projekt si klade za cíl působit na žáky v oblasti energetické gramotnosti, významně prohloubit jejich znalosti dané problematiky a pomoci jim vytvořit si vytříbený názor, který budou moci dále šířit. A také jej podporovat a prosazovat v situacích, kdy jde o zásadní rozhodování o budoucnosti energetiky, v prostředí plném neodborných tvrzení, předsudků a zavádějících informací.


Na hodině energetické gramotnosti v ZŠ Mendíků v Praze 4

Manažerka projektu Ing. Holasová, po nějaký čas učila na základní škole, takže má v živé paměti způsob myšlení cílové skupiny, totiž žáků 8. a 9. tříd. V jedné vyučovací hodině s pomocí promítané prezentace a jednoduchého, ale poutavého výkladu dvoučlenný tým z FEL probere s žáky vývoj energetiky v historickém kontextu – od středověkých vodních a větrných mlýnů, přes průmyslovou revoluci a využívání energie páry, přes počátky elektrifikace, kdy naplno vynikla výhoda elektrické energie spočívající v její snadné dopravě i do odlehlých míst, až po soudobý energetický mix a jeho začlenění do elektrorozvodné soustavy.

Žáci jsou seznámeni s tím, co si málokdo uvědomuje – totiž že elektrorozvodná soustava může správně fungovat jen při rovnováze spotřebované a vyrobené elektrické energie. A protože zatím neumíme elektřinu efektivně skladovat ve velkém měřítku, je jediným řešením monitorovat toky energie v soustavě a udržovat rovnovážný stav regulačními zásahy energetických podniků. Pokud nastane pokles spotřeby, je nutné omezit výrobu (a naopak), jinak hrozí kolaps soustavy, tzv. blackout.


Na konci hodiny žáci dostali drobné dárky za asistence maskota Čepsulky

Projekt, jehož primárním cílem je doplnit žákům základních a středních škol důležité znalosti, pojmy a skutečnosti z oblasti energetiky, má ještě další významný účel – oslovit potenciální studenty technických vysokých škol a podnítit v nich zájem o studium elektroenergetiky.

()

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz