Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2018 vyšlo tiskem 5. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 5. 1. 2019. 

Téma: Měření a měřicí přístroje; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Termovízne merania v energetike
Smart Cities (5. část)

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 3. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2019.

Svítidla a světelné přístroje
Modulární světlomety Siteco
Dekorativní svítidlo PRESBETON H-E-X z ucelené řady městského mobiliáře
LED svítidla ESALITE – revoluce v oblasti průmyslového osvětlení

Denní světlo
O mediánové osvětlenosti denním světlem
Odborný seminář Denní světlo v praxi

Aktuality

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 se bude konat souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 14. Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 nabídne vše, co lze ze dřeva vyrobit, moderní technologie,…

Podniky v Moravskoslezském kraji řeší transformaci průmyslu Transformaci průmyslu od těžkého, hutního, k moderním digitalizovaným a automatizovaným…

Více aktualit

Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde

18.04.2016 | FCC PUBLIC s využitím tiskových materiálů ČEPS | www.odbornecasopisy.cz

Projekt „Energetická gramotnost: Bez elektřiny to nejde“ vychází z cílů Státní energetické koncepce. Vznikl také díky podpoře ČEPS, a.s. Realizátoři projektu, studenti Elektrotechnické fakulty ČVUT Ing. Adéla Holasová a Ing. Tadeáš Salaba, M.Sc., za dva roky, od března 2014, zavítali již do 74 základních a středních škol a oslovili téměř 6000 žáků.

Projekt si klade za cíl působit na žáky v oblasti energetické gramotnosti, významně prohloubit jejich znalosti dané problematiky a pomoci jim vytvořit si vytříbený názor, který budou moci dále šířit. A také jej podporovat a prosazovat v situacích, kdy jde o zásadní rozhodování o budoucnosti energetiky, v prostředí plném neodborných tvrzení, předsudků a zavádějících informací.


Na hodině energetické gramotnosti v ZŠ Mendíků v Praze 4

Manažerka projektu Ing. Holasová, po nějaký čas učila na základní škole, takže má v živé paměti způsob myšlení cílové skupiny, totiž žáků 8. a 9. tříd. V jedné vyučovací hodině s pomocí promítané prezentace a jednoduchého, ale poutavého výkladu dvoučlenný tým z FEL probere s žáky vývoj energetiky v historickém kontextu – od středověkých vodních a větrných mlýnů, přes průmyslovou revoluci a využívání energie páry, přes počátky elektrifikace, kdy naplno vynikla výhoda elektrické energie spočívající v její snadné dopravě i do odlehlých míst, až po soudobý energetický mix a jeho začlenění do elektrorozvodné soustavy.

Žáci jsou seznámeni s tím, co si málokdo uvědomuje – totiž že elektrorozvodná soustava může správně fungovat jen při rovnováze spotřebované a vyrobené elektrické energie. A protože zatím neumíme elektřinu efektivně skladovat ve velkém měřítku, je jediným řešením monitorovat toky energie v soustavě a udržovat rovnovážný stav regulačními zásahy energetických podniků. Pokud nastane pokles spotřeby, je nutné omezit výrobu (a naopak), jinak hrozí kolaps soustavy, tzv. blackout.


Na konci hodiny žáci dostali drobné dárky za asistence maskota Čepsulky

Projekt, jehož primárním cílem je doplnit žákům základních a středních škol důležité znalosti, pojmy a skutečnosti z oblasti energetiky, má ještě další významný účel – oslovit potenciální studenty technických vysokých škol a podnítit v nich zájem o studium elektroenergetiky.

()

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz