Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Číslo 5/2017 vyšlo tiskem 18. 9. 2017. V elektronické verzi na webu bude 18. 9. 2017.

Svítidla a světelné přístroje
MAYBE STYLE představuje LED designová svítidla německého výrobce Lightnet
TREVOS – nová svítidla pro průmysl i kanceláře
Kolik typů LED panelů vyrábí MODUS?
Inteligentní LED svítidlo RENO PROFI

Osvětlení interiérů
Světlo v bytovém interiéru – otázky a odpovědi

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Více aktualit

Elektromobilita ČEZ rozšiřuje síť rychlého dobíjení. Výstavbu urychlí také evropský grant.

14.11.2016 | ČEZ a.s. | www.cez.cz

Možnost rychle dobít elektromobil a pokračovat napříč Českou republikou do okolních zemí bude snazší. Elektromobilita ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, dnes představila plán další výstavby veřejných rychlodobíjecích stanic. Více než 40 jich vznikne díky grantu z evropského programu Connecting Europe Facility (CEF), jehož prostřednictvím Evropská komise podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

Dobíjecí stanice elektromobilu ČEZDesítky nových veřejných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily začnou během několika následujících měsíců růst na hlavních tazích napříč Českou republikou – od Rozvadova po Ostravu, od Ústí nad Labem po Břeclav. Celkem 42 dobíjecích stanic umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií během necelé půlhodiny vybuduje v letech 2016 – 2018 Elektromobilita ČEZ také díky grantu z evropského programu CEF. Nad rámec těchto stanic bude vybudována také jedna lokalita, kde si Elektromobilita ČEZ v praxi vyzkouší integraci dobíjecích stanic, systému pro ukládání energie a obnovitelného zdroje.

Získání dotace pro projekt ČEZ – „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ – nedávno definitivně stvrdila podpisem grantové smlouvy Evropská komise, resp. její výkonná agentura INEA (Innovation and Networks Executive Agency). Celkový rozpočet projektu je nastaven na 2,315 mil. EUR; z toho 1,968 mi. EUR tvoří grant EK a zbylých 15 procent činí spoluúčast ČEZ.

„Rychlé cestování mezi městy si žádá výstavbu zejména rychlodobíjecích stanic schopných obsloužit elektromobily všech značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení. Díky evropskému grantu z programu CEF pro oblast Doprava můžeme nyní výrazně urychlit výstavbu tohoto typu stanic. Je pro nás ctí, že Elektromobilita ČEZ je v této oblasti důvěryhodným partnerem Evropské komise a jsme připraveni kvalitně a spolehlivě naplnit deklarované cíle projektu,“ vysvětluje Daniel Beneš, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ.

„INEA se těší na úspěšnou realizaci této akce, která bude významným příspěvkem k politice Evropské komise na podporu výstavby infrastruktury pro alternativní pohony. Podporujeme tak nejen elektromobilitu v České republice, ale i přeshraniční interoperabilitu dobíjecích sítí ve střední Evropě s cílem umožnit cestování na dlouhé vzdálenosti mezi městy a regiony,“ slibuje si od realizace výstavby Xavier Derrey, Project Manager agentury INEA.

„Je to dobrá zpráva pro rozvoj elektromobility v České republice. Nejlepší překážkou v rozvoji elektromobility je totiž omezený dojezd tohoto typu vozidel. Eliminovat tento problém lze právě vybudováním dostatečně husté sítě veřejných dobíjecích stanic,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

ČEZ Dobíjecí stanice elektromobilu

Projekt Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice – vedle 25 rychlodobíjecích stanic v 22 lokalitách je řidičům k dispozici i padesátka tzv. stanic normálního dobíjení. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou.

Elektromobilita ČEZ provozuje rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB ČR. K jejich standardní výbavě patří DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále disponují AC nabíjením se zásuvkou vybavenou standardem Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Nabíjení s pomocí DC konektorů umožní 80% dobití kapacity akumulátoru za 20 až 30 minut.

V ČR je v současnosti registrováno už více než tisíc elektromobilů. Třicítka z nich patří do vozového parku projektu Elektromobilita ČEZ. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.

Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %. V dalším období by měly definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročně a v České republice tak do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů a plug-in hydridů.

Víte, že …

- letos v období od ledna do října se v České republice registrovalo 188 nových elektromobilů?

- v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?

- v 1. pololetí roku 2016 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan, BMW a Tesla model S?

- pokud bychom uvažovali v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 tis. km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh/100 km bude k jejich dobíjení třeba 2,25 mil. kWh ročně (tj. roční spotřeba cca 1000 domácností)?

- energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektromobilu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za desetinu vteřiny?

- lze očekávat další nárůst registrací elektromobilů, mimo jiné díky rozšířené nabídce o nové modely vozů s elektrickým pohonem nebo vlivem působení pobídek přímých (veřejná podpora, dotace na pořízení) i nepřímých (zvýhodňování alternativních pohonů např. v městském provozu)?

- partnery projektu Elektromobilita ČEZ jsou také automobilky, obchodní centra, komerční subjekty či radnice po celé České republice?

Tiskové materiály ČEZ