Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Elektrifikovaná dálnice v Německu

02.10.2017 | Siemens, s.r.o. | www.siemens.cz

Po Švédsku, které vybudovalo elektrifikovanou dálnici, tzv. eHighway, jako první na světě, přichází s podobným projektem i Německo. Elektrickým vedením pro hybridní nákladní automobily bude pokryt desetikilometrový úsek dálnice A5 mezi nákladovým prostorem Zeppelinheim/Cargo u frankfurtského letiště a překladištěm v Darmstadtu/Weiterstadtu. Do provozu by měl být uveden koncem roku 2018.

Problémy s narůstající kamionovou dopravou sužují Evropu, a nejen ji, již dlouhodobě. Odhaduje se, že se objem celosvětové dopravy mezi roky 2000 a 2050 až ztrojnásobí. Veškerá řešení, postavená na převedení dopravy na vodu nebo na železnici, mají svá výrazná omezení a v některých lokalitách nejsou ani myslitelná. Ačkoliv se v posledních letech železniční infrastruktura skutečně významně rozšiřuje, pravděpodobně nikdy nebude schopná pokrýt víc než třetinu celkového objemu. S tím pochopitelně souvisí také enormní nárůst emisí CO2, který se může do roku 2050 až zdvojnásobit. Nezbývá tedy než vyřešit, jak současně zachovat vysoce flexibilní a spolehlivou přepravu nákladními vozidly a při tom minimalizovat její dopad na životní prostředí.


Obr. č. 1: eHighway je plnohodnotnou alternativou k tradiční kamionové přepravě

Hybridní pohon s chytrým pantografem

Jako velice perspektivní se ukázal systém založený na hybridních kamionech s pantografy, které se dobíjejí přes elektrické vedení umístěné nad silnicí. První projekt tohoto druhu byl spuštěn v červnu 2016 u švédského města Gävle asi 200 km severně od Stockholmu. Výsledky, vyhodnocené po roce zkušebního provozu, potvrzují počáteční očekávání: nákladní automobily vybavené elektromotory spotřebovávají o polovinu méně energie než klasické se spalovacími motory a měřitelný pokles emisí dosahuje neuvěřitelných 80 – 90 procent.

Německo se chystá vyzkoušet tento projekt na veřejné dálnici vůbec poprvé. Autorem projektu je společnost Siemens, která bude rovněž zodpovědná za jeho realizaci a následnou údržbu celého systému. Systém je budován jako součást společného projektu „Elektrifikovaná inovativní těžká nákladní doprava na dálnicích“ (ELISA) vyhlášeného Německým federálním ministerstvem pro životní prostředí, ochranu přírody, stavební a jadernou bezpečnost (BMUB).

Flexibilita a neomezený dojezd

Jádrem řešení eHighway od společnosti Siemens je inteligentní sběrač proudu v kombinaci s hybridním pohonným systémem. Nákladní vozidla s pantografem jsou vybavena speciálním monitorovacím zařízením, které dokáže jednak detekovat přítomnost elektrického vedení nad vozovkou a současně udržuje vozidlo ve stabilní poloze vůči tomuto vedení. Jakmile vozidlo zaregistruje přítomnost elektrických drátů, pantografový sběrač proudu se na ně připojí a vozidlo přejde na plně elektrický pohon. Maximální možná rychlost v tomto režimu je 90 km/hod. Jakmile kamion tuto rychlost přesáhne, anebo opustí elektrifikovaný dálniční koridor, automaticky se přepne na dieselový pohon nebo elektromotor poháněný akumulátorem, který se mezi tím dobil. Řidič přitom tuto změnu vůbec nezaregistruje, jízdní vlastnosti vozidla zůstanou přesně stejné.


Obr. č. 2: Schéma Siemens eHighway

Systém dálničního vedení a nákladních vozidel vybavených pantografy je v současnosti nejlepším, který řeší klasický problém všech elektromobilů – malou kapacitu baterií a tím i krátký dojezd. Kamiony se mohou po cestě dobíjet průběžně a navíc, na rozdíl například od trolejbusů, se mohou od elektrického vedení kdykoliv odpojit a opět se k němu připojit.     

Hlavním cílem projektu je prokázat možnost integrace nadzemních kontaktních systémů s veřejnou dálniční sítí.  Systém bude využíván v rámci reálné dopravní infrastruktury v městském regionu Frankfurt a demonstrovat možnosti nízkonákladové a bezemisní nákladní dopravy. Další elektrifikovaná dálnice, která má přispět k zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach, se buduje v Kalifornii. Autorem i realizátorem projektu je opět společnost Siemens.

Tiskové materiály SIEMENS