Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Více aktualit

Dvoustranná dohoda o rozdělení německo-rakouské zóny je nepřijatelná

25.05.2017 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Způsob, jak rozdělit německo-rakouskou obchodní zónu, je pro českého provozovatele přenosové soustavy nepřijatelný. Před několika dny se na něm dohodli německý a rakouský regulátor. Pro Česko by sjednaná opatření neznamenala zlepšení oproti současnému stavu.

Německý a rakouský regulátor chtějí, aby jejich společná hranice byla zahrnuta do regionu západní Evropy a tedy také do tamního způsobu výpočtu a přidělování přeshraničních přenosových kapacit.

„Pro českou přenosovou soustavu to nepředstavuje významnou změnu. Navíc hrozí, že deklarované dočasné řešení se změní v řešení trvalé,“ upozorňuje Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., zodpovědný za energetický obchod a dispečerské řízení.

Oba státy stanovily limit pro dlouhodobé kapacity mezi Rakouskem a Německem na úrovni nejméně 4 900 MW, a to bez koordinace se sousedními státy. Tato hodnota navíc žádným způsobem nezohledňuje dopady na okolní země, výši jejich přeshraničních kapacit ani vliv na provoz jejich přenosových soustav.

„Platí, že rozdělení německo-rakouské obchodní zóny je nezbytné uskutečnit co nejdříve. Považujeme je za zásadní směrem k nastavení rovného prostředí při obchodování s elektřinou ve střední Evropě. Vydávání dvoustranných rozhodnutí bez koordinace s ostatními provozovateli přenosových soustav však popírá princip užší spolupráce v rámci nově vzniklého společného regionu Core,“ dodává Boldiš.

Systém řízení přetížení pro výměnu elektrické energie na hranici mezi Rakouskem a Německem, který si mezi sebou dohodli tamní regulátoři, má být zaveden od 1. října 2018. Obě strany si od něj slibují zachování vysokého objemu energetického obchodu mezi oběma státy či snížení nákladů na opatření ke stabilizaci sítě.

Provozovatelé přenosových soustav České republiky (ČEPS), Maďarska (MAVIR), Polska (PSE), Slovenska (SEPS) a Rumunska (TRANSELECTRICA) jsou však tímto vývojem překvapeni. Postup obou regulačních orgánů je v přímém rozporu s evropskými pravidly pro řízení přetížení a především neakceptuje listopadové rozhodnutí Agentury pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) volající po zahrnutí německo-rakouské hranice do nově vytvořeného regionu pro výpočet kapacit Core.

„Dohoda nezajišťuje rovné podmínky pro obchodování ve střední Evropě a neukončuje dlouhodobé rakousko-německé partnerství, které trvá na úkor ostatních států,“ uvádějí zmínění provozovatelé sítí ve společném prohlášení a dodávají, že jsou připraveni na další jednání a aktivní účast na projektu.

„Věříme, že ohlášená konzultace se sousedními státy bude dobře organizovaným procesem, který dvoustrannou dohodu řádně přezkoumá a umožní její změny. Jedině tak je totiž možné dopracovat se ke společnému cíli, kterým je vytvoření bezbariérového evropského vnitřního trhu s energií společným a koordinovaným způsobem, jak je stanoveno i v evropském síťovém nařízení CACM,“ říkají zástupci dotčených provozovatelů.

Jednotná německo-rakouská obchodní zóna trvá už 15 let. České obchodníky s elektřinou může znevýhodňovat tím, že upřednostňuje německé, resp. rakouské účastníky trhu, kteří mají naprostou volnost ve výši svého obchodování. Tato situace však nejen nerespektuje skutečné přenosové schopnosti sítí uvnitř obou států, ale ani síťová omezení v okolních zemích včetně Česka. Hlavním očekávaným dopadem zrušení jednotné obchodní zóny by mělo být zvýšení objemu obchodovatelných přeshraničních kapacit v celém regionu. Skončila by tak současná praxe, kdy se část kapacit na trh vůbec nedostane kvůli nutnosti jejich vyčlenění pro případ, že si je vyžádají toky způsobené nadměrným německo-rakouským obchodováním.

Tiskové materiály ČEPS


Situaci v obchodních zónách Německa a Rakouska přibližuje rozhovor v časopise ELEKTRO č. 10/2016 na str. 34 s Ing. Zbyňkem Boldišem, členem představensta ČEPS, o přenosových soustavách a obchodu s elektřinou.

Rozhovor je také v elektronické verzi vydání ELEKTRO č. 10/2016 zde.