Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem 17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Více aktualit

Dron jako zařízení pro 3D tisk ze vzduchu

27.05.2014 | |

Vědci z katedry katedře aeronautiky na Imperial College of London připevnili naložili zásobník s materiálem, který ztvrdne na vzduchu a ten pak zkoušeli aplikovat na těžko dostupná místa na různých stavbách. Tým vedený Dr. Mirko Kovacem se inspiroval ptáky rodu salangana, respektive způsobem, jakým si stavějí svá hnízda. Systém dr. Kovace, připevněný na quadro nebo hexakoptéru funguje velmi podobným způsobem. Dron nenese cartridge se dvěma různými látkami, které se smíchají v tiskové hlavě, a po reakci se vzduchem cíl vytvoří polyurethanovou pěnu.

Ptáci rodu salangana jsou v tomto doslova létajícími továrnami – vozí si s sebou všechny potřebné ingredience a často naleznou místo pro stavbu hnízda na zcela nepravděpodobných místech. Vědci jejich postup přenesli do robotiky. Roboti, kteří napodobí tyto ptáky, mohou být velmi užiteční v nebezpečných situacích ve stavebních oborech.

V současnosti musí být dron připojen k laptopu, který informaci o poloze zprostředkovává za pomoci signálu z GPS modulu a 16 infračervených kamer. Tým však věří, že se mu podaří dron vylepšit tak, aby na své palubě mohl nést vysokorychlostní kamery a 3D senzory a byl si schopen informace zpracovávat sám přímo na palubě a v reálném čase.

Představa je, že roboti budou operovat autonomně, a budou vykonávat opravy v oblastech, místech, která jsou pro lidi těžko dosažitelná, jako jsou například offshorové větrné farmy. Roboty by časem mohly být využívány také k dopravě nebezpečných látek jako je radioaktivní materiál a jiné substance, které jsou pro člověka nebezpečné.

Podobně jako v přírodě, budou mít roboty operovat ve větších skuopinách, budou mít specializované funkce a budou si dělit práci, uvažuje Kovacs. S využitím inteligence hejna budou roboti moci vykonávat i složitější úkoly autonomních kontrol a stavebnictví ze vzduchu velice efektivně. Nejdříve nastoupí inspekční drony, které vytvořit 3D scan objektu a detekují poškození, po něm nastoupí hejno stavebních dronů, kteří stavbu metodou tisku ze vzduchu selektivně opraví.

Více například na CNET