Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

Dron jako zařízení pro 3D tisk ze vzduchu

27.05.2014 | |

Vědci z katedry katedře aeronautiky na Imperial College of London připevnili naložili zásobník s materiálem, který ztvrdne na vzduchu a ten pak zkoušeli aplikovat na těžko dostupná místa na různých stavbách. Tým vedený Dr. Mirko Kovacem se inspiroval ptáky rodu salangana, respektive způsobem, jakým si stavějí svá hnízda. Systém dr. Kovace, připevněný na quadro nebo hexakoptéru funguje velmi podobným způsobem. Dron nenese cartridge se dvěma různými látkami, které se smíchají v tiskové hlavě, a po reakci se vzduchem cíl vytvoří polyurethanovou pěnu.

Ptáci rodu salangana jsou v tomto doslova létajícími továrnami – vozí si s sebou všechny potřebné ingredience a často naleznou místo pro stavbu hnízda na zcela nepravděpodobných místech. Vědci jejich postup přenesli do robotiky. Roboti, kteří napodobí tyto ptáky, mohou být velmi užiteční v nebezpečných situacích ve stavebních oborech.

V současnosti musí být dron připojen k laptopu, který informaci o poloze zprostředkovává za pomoci signálu z GPS modulu a 16 infračervených kamer. Tým však věří, že se mu podaří dron vylepšit tak, aby na své palubě mohl nést vysokorychlostní kamery a 3D senzory a byl si schopen informace zpracovávat sám přímo na palubě a v reálném čase.

Představa je, že roboti budou operovat autonomně, a budou vykonávat opravy v oblastech, místech, která jsou pro lidi těžko dosažitelná, jako jsou například offshorové větrné farmy. Roboty by časem mohly být využívány také k dopravě nebezpečných látek jako je radioaktivní materiál a jiné substance, které jsou pro člověka nebezpečné.

Podobně jako v přírodě, budou mít roboty operovat ve větších skuopinách, budou mít specializované funkce a budou si dělit práci, uvažuje Kovacs. S využitím inteligence hejna budou roboti moci vykonávat i složitější úkoly autonomních kontrol a stavebnictví ze vzduchu velice efektivně. Nejdříve nastoupí inspekční drony, které vytvořit 3D scan objektu a detekují poškození, po něm nastoupí hejno stavebních dronů, kteří stavbu metodou tisku ze vzduchu selektivně opraví.

Více například na CNET