Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2018 vyšlo tiskem 5. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 5. 1. 2019. 

Téma: Měření a měřicí přístroje; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Termovízne merania v energetike
Smart Cities (5. část)

Číslo 6/2018 vyšlo tiskem 3. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2019.

Svítidla a světelné přístroje
Modulární světlomety Siteco
Dekorativní svítidlo PRESBETON H-E-X z ucelené řady městského mobiliáře
LED svítidla ESALITE – revoluce v oblasti průmyslového osvětlení

Denní světlo
O mediánové osvětlenosti denním světlem
Odborný seminář Denní světlo v praxi

Aktuality

Elektromobil nabitý za 30 minut Společnost ABB jako celosvětový lídr v oblasti e-mobility pro hromadnou i osobní přepravu…

Zavedení družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost Technologii dnes otestovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve…

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Více aktualit

Dobíjitelný zinkový článek - baterie budoucnosti?

28.04.2017 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Americkým výzkumníkům se podařilo sestrojit dobíjitelné zinkové články o stejné kapacitě jako Li-lon baterie, které jsou navíc bezpečnější, levnější, menší a lehčí. Výsledky výzkumu ukázaly, že zinkové baterie mohou být použity v micro hybridech, elektrických vozidlech, elektrických kolech a teoreticky i v mobilních telefonech a k ukládání energie z rozvodné sítě.

Výhodou zinkových baterií je minimální riziko vznícení, kterým někdy trpí li-lon baterie a teoreticky stejný či lepší poměr energie na jednotku hmotnosti a vyšší hustota energie. Zinek je navíc levný a dobře dostupný. Zinkové baterie však nejsou vhodné pro dobíjení v důsledku tendence k hromadění vodivých elektrod - neboli dendritů - v baterii, které mohou způsobit zkraty.

Dobíjitelný zinkový článek

V praxi se tedy životnost zinkové baterie pohybuje v rozmezí pouhých několika cyklů. Výzkumníkům se podařilo tuto nevýhodu překonat spárováním zinkové anody s niklovou katodou. Jejich pokus odhalil, že takto upravená baterie vydrží až 50 000 krátkých dobíjecích cyklů, podobně jako nejmodernější baterie používané v elektromobilech. Baterie navíc poskytuje stejné množství energie v menším měřítku.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: U.S. Naval Research Laboratory

-jk-