Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Dobíjitelný zinkový článek - baterie budoucnosti?

28.04.2017 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Americkým výzkumníkům se podařilo sestrojit dobíjitelné zinkové články o stejné kapacitě jako Li-lon baterie, které jsou navíc bezpečnější, levnější, menší a lehčí. Výsledky výzkumu ukázaly, že zinkové baterie mohou být použity v micro hybridech, elektrických vozidlech, elektrických kolech a teoreticky i v mobilních telefonech a k ukládání energie z rozvodné sítě.

Výhodou zinkových baterií je minimální riziko vznícení, kterým někdy trpí li-lon baterie a teoreticky stejný či lepší poměr energie na jednotku hmotnosti a vyšší hustota energie. Zinek je navíc levný a dobře dostupný. Zinkové baterie však nejsou vhodné pro dobíjení v důsledku tendence k hromadění vodivých elektrod - neboli dendritů - v baterii, které mohou způsobit zkraty.

Dobíjitelný zinkový článek

V praxi se tedy životnost zinkové baterie pohybuje v rozmezí pouhých několika cyklů. Výzkumníkům se podařilo tuto nevýhodu překonat spárováním zinkové anody s niklovou katodou. Jejich pokus odhalil, že takto upravená baterie vydrží až 50 000 krátkých dobíjecích cyklů, podobně jako nejmodernější baterie používané v elektromobilech. Baterie navíc poskytuje stejné množství energie v menším měřítku.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: U.S. Naval Research Laboratory

-jk-