Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Více aktualit

Dobíjitelný zinkový článek - baterie budoucnosti?

28.04.2017 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Americkým výzkumníkům se podařilo sestrojit dobíjitelné zinkové články o stejné kapacitě jako Li-lon baterie, které jsou navíc bezpečnější, levnější, menší a lehčí. Výsledky výzkumu ukázaly, že zinkové baterie mohou být použity v micro hybridech, elektrických vozidlech, elektrických kolech a teoreticky i v mobilních telefonech a k ukládání energie z rozvodné sítě.

Výhodou zinkových baterií je minimální riziko vznícení, kterým někdy trpí li-lon baterie a teoreticky stejný či lepší poměr energie na jednotku hmotnosti a vyšší hustota energie. Zinek je navíc levný a dobře dostupný. Zinkové baterie však nejsou vhodné pro dobíjení v důsledku tendence k hromadění vodivých elektrod - neboli dendritů - v baterii, které mohou způsobit zkraty.

Dobíjitelný zinkový článek

V praxi se tedy životnost zinkové baterie pohybuje v rozmezí pouhých několika cyklů. Výzkumníkům se podařilo tuto nevýhodu překonat spárováním zinkové anody s niklovou katodou. Jejich pokus odhalil, že takto upravená baterie vydrží až 50 000 krátkých dobíjecích cyklů, podobně jako nejmodernější baterie používané v elektromobilech. Baterie navíc poskytuje stejné množství energie v menším měřítku.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: U.S. Naval Research Laboratory

-jk-