Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Číslo 4/2018 vyšlo tiskem 30. 7. 2018. V elektronické verzi na webu 31. 8. 2018.

Pro osvěžení paměti
Excentrická svítidla Reného Roubíčka z let 1965 až 1977
Základy fotometrie – 1. část
Velká postava české vědy pobělohorské doby: lékař, filozof, přírodovědec a fyzik Jan Marek Marci z Kronlandu

Účinky a užití optického záření
Světlo a cirkadiánní rytmy

Aktuality

Úspěch studentské formule týmu eForce FEE Prague Formula Studentská formule týmu eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze…

ČEZ ESCO získala svou historicky největší zakázku v osvětlení ČEZ Energetické služby, dceřiná společnost ČEZ ESCO, dodá osvětlení pro 59 obchodů…

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Více aktualit

Dobíjitelný zinkový článek - baterie budoucnosti?

28.04.2017 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Americkým výzkumníkům se podařilo sestrojit dobíjitelné zinkové články o stejné kapacitě jako Li-lon baterie, které jsou navíc bezpečnější, levnější, menší a lehčí. Výsledky výzkumu ukázaly, že zinkové baterie mohou být použity v micro hybridech, elektrických vozidlech, elektrických kolech a teoreticky i v mobilních telefonech a k ukládání energie z rozvodné sítě.

Výhodou zinkových baterií je minimální riziko vznícení, kterým někdy trpí li-lon baterie a teoreticky stejný či lepší poměr energie na jednotku hmotnosti a vyšší hustota energie. Zinek je navíc levný a dobře dostupný. Zinkové baterie však nejsou vhodné pro dobíjení v důsledku tendence k hromadění vodivých elektrod - neboli dendritů - v baterii, které mohou způsobit zkraty.

Dobíjitelný zinkový článek

V praxi se tedy životnost zinkové baterie pohybuje v rozmezí pouhých několika cyklů. Výzkumníkům se podařilo tuto nevýhodu překonat spárováním zinkové anody s niklovou katodou. Jejich pokus odhalil, že takto upravená baterie vydrží až 50 000 krátkých dobíjecích cyklů, podobně jako nejmodernější baterie používané v elektromobilech. Baterie navíc poskytuje stejné množství energie v menším měřítku.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: U.S. Naval Research Laboratory

-jk-