Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2019 vyšlo tiskem 4. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 4. 1. 2020. 

Téma: Měřicí přístroje, metody měření a dálkové měření

Hlavní článek
Inovativní postupy při diagnostice částečných výbojů při AC a DC napětí

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 9. 12. 2019. V elektronické verzi na webu 9. 1. 2020.

Činnost odborných organizací
Svetelnotechnická konferencia Vyšehradských krajín LUMEN V4 2020 – 1. oznámenie
23. mezinárodní konference SVĚTLO – LIGHT 2019
56. konference Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení v Plzni
Co je nového v CIE

Osvětlení interiérů
Halla osvětlila nové kanceláře Booking.com v centru Prahy

Aktuality

Veletrh Light+Building slaví dvacáté narozeniny Přijeďte se podívat do Frankfurtu nad Mohanem. V areálu frankfurtského výstaviště se bude…

Cenu ABB za výzkum získal projekt bezbateriového senzoru Grant ve výši 300 000 amerických dolarů získal Ambuj Varshney, který jej využije na…

Rating ČEPS na úrovni Aa3 se stabilním výhledem Ratingová agentura Moody´s aktualizovala ohodnocení akciové společnosti ČEPS na úroveň…

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Více aktualit

Dobíjitelný zinkový článek - baterie budoucnosti?

28.04.2017 | IEEE Spectrum | spectrum.ieee.org

Americkým výzkumníkům se podařilo sestrojit dobíjitelné zinkové články o stejné kapacitě jako Li-lon baterie, které jsou navíc bezpečnější, levnější, menší a lehčí. Výsledky výzkumu ukázaly, že zinkové baterie mohou být použity v micro hybridech, elektrických vozidlech, elektrických kolech a teoreticky i v mobilních telefonech a k ukládání energie z rozvodné sítě.

Výhodou zinkových baterií je minimální riziko vznícení, kterým někdy trpí li-lon baterie a teoreticky stejný či lepší poměr energie na jednotku hmotnosti a vyšší hustota energie. Zinek je navíc levný a dobře dostupný. Zinkové baterie však nejsou vhodné pro dobíjení v důsledku tendence k hromadění vodivých elektrod - neboli dendritů - v baterii, které mohou způsobit zkraty.

Dobíjitelný zinkový článek

V praxi se tedy životnost zinkové baterie pohybuje v rozmezí pouhých několika cyklů. Výzkumníkům se podařilo tuto nevýhodu překonat spárováním zinkové anody s niklovou katodou. Jejich pokus odhalil, že takto upravená baterie vydrží až 50 000 krátkých dobíjecích cyklů, podobně jako nejmodernější baterie používané v elektromobilech. Baterie navíc poskytuje stejné množství energie v menším měřítku.

Celý článek na IEEE Spectrum

Image Credit: U.S. Naval Research Laboratory

-jk-