Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem 11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Dispečeři společnosti ČEPS cvičí na blackout

27.04.2016 | ČEPS, a.s. | www.ceps.cz

Provozovatel přenosové soustavy se zapojil do dalšího krajského cvičení simulujícího náhlý výpadek elektrické energie neboli blackout. Podle fiktivního scénáře se přes Vysočinu přežene vichřice a vyřadí některá přenosová vedení. Během rozpadu soustavy se odpojí Jaderná elektrárna Dukovany i přečerpávací vodní elektrárna Dalešice. Dispečeři ČEPS tak opět prověří funkčnost havarijních plánů a vyzkouší si, jak by v takovém případě vypadala obnova dodávek elektřiny.

Blackout znamená obecně přerušení dodávek elektrické energie na rozsáhlém území. Důvodem je rozpad soustavy a ztráta napětí v systému. Příčina blackoutu není nikdy jen jedna. Vždy se jedná o kombinaci a řetězení poruchových událostí.

„Blackout nemůžeme vyloučit nikdy. Neexistují bezpečná a riziková období. Větší pravděpodobnost takového výpadku je samozřejmě v situacích, kdy elektrizační soustava pracuje na hranici svých možností. Pak stačí jeden nebo dva poruchové výpadky, které spustí rozsáhlou systémovou poruchu,″ vysvětluje Jan Kalina, předseda představenstva ČEPS, a.s. Poruchy vedoucí až k blackoutu mohou mít původ také v dlouhodobém zanedbávání údržby prvků přenosových sítí nebo v nepoměru rozvoje přenosové soustavy a zdrojů. Vliv na vznik blackoutu mají i náhlé události, jakými jsou extrémní přírodní vlivy (např. vichřice, záplavy, bouřky, námrazy).

„U nás je vážným problémem silné zatížení soustavy tranzitními toky z Německa na jih do Rakouska. Soustava mnohdy pracuje až na hranici svých technických možností,″ dodává Kalina. ČEPS, a.s., jako provozovatel přenosové soustavy dělá vše pro to, aby elektrizační soustava zůstala vždy v provozu, tedy pod napětím. Teprve ve chvíli, kdy by byla ohrožena její celistvost, lze podle energetického zákona vyhlásit předcházení stavu nouze nebo stav nouze. „Toto cvičení je pro ČEPS, a.s., jedno z mnoha na toto téma, kterých se pravidelně jako provozovatel přenosové soustavy účastníme. Jsme si vědomi toho, že vedle investic do stále chytřejší přenosové soustavy je pravidelný trénink dispečerů jedním z kroků, které podnikáme proto, abychom předcházeli poruchovým výpadkům a v případě, že nastanou, jim uměli čelit,″ říká Miroslav Vrba, místopředseda představenstva společnosti ČEPS zodpovědný za dispečerské řízení.

Tiskové materiály ČEPS

ČEPS, a.s.

ČEPS, a.s.
Elektrárenská 774/2
Praha 10
101 52
www.ceps.cz