Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 15. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Viceprezidentem asociace ENTSO-E zvolen člen představenstva ČEPS, a.s., Zbyněk Boldiš Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., byl zvolen do funkce viceprezidenta…

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Více aktualit

Co s bateriemi, které doslouží v elektromobilech?

13.05.2019 | ČEZ, a. s. | www.cez.cz

Studenti z ČVUT a izraelského Technion pro ČEZ vymýšleli, jak je využít dál.

Program česko-izraelského akcelerátoru CIPA má za sebou první úspěšný ročník, který se věnoval tematice chytrých měst. Týmy studentů z technických univerzit ČVUT a haifského Technionu v Haifě představily výsledky v Izraeli i v Česku.

Evropský automobilový průmysl prochází zásadní proměnou a míří směrem k elektromobilitě. Úměrně tomu roste globální poptávka po Li-ion bateriích a elektromobilech. Zatímco v roce 2016 se celosvětově prodalo tři čtvrtě milionu elektromobilů a předloni to už byl milion, v roce 2030 se očekává 24,4 milionu prodaných e-aut. Vedle kapacity baterií, dojezdu, ceny elektromobilů nebo pokrytí dobíjecími stanicemi bude při vědomí tohoto boomu nutné vyřešit také, co udělat s použitými bateriemi. Záruka na baterii se většinou pohybuje okolo osmi let, tak aby její kapacita neklesla pod 70-80 procent. To samozřejmě neznamená následnou okamžitou výměnu baterie, přesto bude po čase nutné baterii vyměnit.


Česko-izraelský tým u dobíječek ČEZ

Podle společného výzkumného týmu ČVUT a Technionu je nejvhodnějším způsobem následného využití baterii nerozebírat, ale ponechat ji i nadále vcelku, aby mohla plnit funkci energetického zásobníku tam, kde nebude vadit její o něco nižší kapacita. Tím by se mohla prodloužit její využitelnost o dalších deset let a teprve pak by byla recyklována.

„Elektromobilita je budoucnost evropského automobilového průmyslu, řada otázek je ale stále nedořešených. Baterie nevydrží v elektromobilu věčně, ale bude ji nutné po čase vyměnit,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. „Náš studentský tým přišel s řadou zajímavých nápadů, jak použité baterie dále využívat, například jako pohotovostní zdroje v nemocnicích nebo v mobilních dobíjecích stanicích.“

Secondhandové baterie by mohly fungovat například v mobilních dobíjecích stanicích pro rychlou první pomoc elektromobilistům, kteří se ocitli v nouzi s vybitým akumulátorem, nebo jako zásobníky energie pro jednorázové akce v místech, které není připojeno k síti. Další možností je sestavení velkého bateriového úložiště s vlastním zdrojem výroby ekologické elektřiny. Baterie mohou sloužit také jako záložní zdroje místo dieselgenerátorů, například v nemocnicích.

„Elektromobilitou se musí Česko zabývat i kvůli své závislosti na automobilovém průmyslu a v rámci své pozice významného subdodavatele komponent pro nadnárodní automobilky. Právě zapojení do hodnotového řetězce u baterií bude tvořit největší část budoucího přírůstku přidané hodnoty. Na nápadech, které česko-izraelský tým přinesl, budeme nyní dále pracovat,“ vysvětluje mentor týmu Jakub Kabourek z ČEZ ESCO.

Dalšími zapojenými společnostmi v letošním prvním ročníku CIPA byli Nordic Telecom, ELTODO a AERO4TE.

Mezinárodní spolupráce ve virtuálních týmech je již dlouhou dobu samozřejmostí v komerční sféře, kde probíhá řešení úkolů většinou jako spolupráce lokálních týmů prostřednictvím pravidelné elektronické komunikace napříč zeměmi a kontinenty a na to se naši studenti musí připravovat,“ říká doc. Vojtěch Petráček, rektor ČVUT

„První ročník projektu CIPA byl pouze začátkem česko-izraelské spolupráce v oblasti inovací a dopadl úspěšně. Už nyní zahajuje ČVUT ve spolupráci s Technionem přípravu dalšího pokračování”,uzavírá Daniel Meron, velvyslanec Státu Izrael v ČR.


Dobíjecí stanice

ČEZ ESCO je předním poskytovatelem elektromobilních služeb na klíč pro firmy a veřejnou správu. Zajišťuje návrhy a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

Skupina ČEZ v současnosti provozuje více než 140 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho více než polovinu rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné buď pro stálé zákazníky vlastnící unikátní RFID čip nebo okamžitým uhrazením přímé platby za jednorázový odběr.

Více o CIPA naleznete zde.

Tiskové materiály ČEZ