Aktuální vydání

Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 13. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Trendy v elektrotechnice a souvisejících oborech

Hlavní článek
Využití měniče frekvence pro experimentální zařízení

Číslo 2/2020 vyšlo tiskem 6. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Trh, obchod, podnikání
BOOBA v novém showroomu, který předčil veškerá očekávání
Rozhovor s předsedou představenstva Technologií hlavního města Prahy

Denní světlo
Diagram zastínění pro 21. březen
Moderní metody získávání dat pro zpracování světelnětechnických posudků

Česká republika je online 28 let

10. 2. 2020 | Ogilvy, s.r.o. | www.ogilvy.cz

Nákupy, komunikace s kolegy z práce i s přáteli, hry nebo třeba sledování filmů. Přístup k internetu otevírá dveře do světa téměř neomezených možností. Dnes si bez něj neumíme představit život, ještě nedávno byl ale internet hudbou budoucnosti. Letos totiž uplyne teprve 28 let od okamžiku, kdy se Česká republika k internetu připojila.

13. února 1992 se tehdejší Československo stalo v pořadí 39. zemí na světě připojenou k internetu. V té době přitom vlastnilo stolní počítač necelých 4,5 procenta domácností. „Ve svých začátcích byl internet v Československu dostupný výhradně akademikům. Teprve později se začal komercionalizovat a rozšířil se i do domácností,“ uvedl marketingový ředitel poskytovatele internetu netbox Lukáš Pazourek.

Několik let byl internet pro domácí použití pro většinu rodin nedostupnou záležitostí. Jeho cena se totiž například u společnosti Conet v roce 1995 pohybovala kolem tisíce korun za měsíc. K tomu pak bylo nutné připočíst dalších dvanáct korun za každou minutu připojení. Tehdejší průměrná měsíční mzda přitom byla necelých osm a půl tisíce.

Postupně proto lidé začali vyhledávat místa, kde by mohli v klidu vyřídit e-maily a přečíst si nejnovější zprávy. Vznikaly internetové kavárny, ve kterých si člověk „pronajal“ počítač s přístupem na internet a vyřídit vše potřebné. „Chodívali jsme tam se spolužáky z vysoké školy často. Hledali jsme na internetu informace ke studiu nebo vyřizovali e-maily,“ vzpomínal například jeden z pravidelných návštěvníků internetové kavárny Tomáš Jeřábek.

Koncept kdysi oblíbených internetových kaváren je dnes díky téměř všudypřítomné Wi-Fi přežitý. Mnoho kaváren tak zaniklo. Některé se ale postupně proměnily v úspěšné společnosti. Takovým případem je například poskytovatel internetu netbox. Z internetové kavárny založené 11. února 1998 se postupně stala firma, která dnes připojuje k internetu více než sto tisíc domácností. „Začátkem milénia bylo internetové připojení luxusem a neomezené kvalitní připojení bylo na hranici science fiction. Návštěvníci naší kavárny nás doslova bombardovali dotazy, proč musejí chodit sem, když chtějí kvalitní internet, a prosbami, zda nedokážeme podobné služby nabídnout v jejich kanceláři nebo doma,“ popsal začátky netboxu vedoucí nákupu a franšíz Karel Peloušek.

S větší dostupností internetu se začali objevovat také první internetoví podnikatelé. Už v roce 1996 založil Ivo Lukačevič jeden z prvních českých internetových vyhledávačů Seznam.cz, který miliony lidí využívají dodnes. Postupně také začaly nejrůznější zpravodajské deníky překlápět obsah z tištěných novin do web. První český ryze internetový deník založil Ondřej Neff a pojmenoval ho Neviditelný pes. Články a komentáře tam publikuje dodnes. Patří tak k téměř milionu a půl internetových stránek, které jsou v České republice podle sdružení cz.nic, v současné době registrované.

O tom, že internet se 28 let po svém spuštění stal běžnou součástí života většiny Čechů svědčí i to, že podle Českého statistického úřadu k němu bylo v roce 2019 připojených víc než 81 procent domácností.

Tiskové materiály Ogilvy