Aktuální vydání

Číslo 2/2021 vyšlo tiskem 10. 2. 2021. V elektronické verzi na webu 8. 3. 2021. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro inteligentní sítě; Internet věcí

Hlavní článek
Technologie Internetu věcí v prostředí chytrého měření

Číslo 1/2021 vyšlo tiskem 12. 2. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Osvětlení interiérů
Interiér roku 2020 – kanceláře v době home office
PROLICHT CZECH splnil představy architekta o osvětlení rezidence Obecní dvůr na Starém Městě pražském

Svítidla a světelné přístroje
Covid 19 – jsou vůbec v této době nějaké novinky u výrobců svítidel?
Osvětlovací systémy společnosti STEINEL 

Češi jsou v zavádění alternativních pohonů hluboko pod průměrem EU

16. 9. 2020 | ARVAL CZ s.r.o. | https://www.arval.cz

Vozové parky českých firem tvoří i nadále převážně auta na naftu a benzín. Využívání alternativních pohonů je v tuzemsku hluboko pod průměrem EU. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory 2020 společnosti Arval, předního poskytovatele operativního leasingu, má jen 14 % českých firem ve svém vozovém parku alespoň jeden typ vozidel s alternativními technologiemi. Evropský průměr přitom činí 34 % a Česko tak zaostává i za Tureckem a Ruskem, kde je tento podíl pohonů dvojnásobný, respektive o polovinu vyšší. 

Hybridy a CNG v Česku rostou, ostatní technologie zaostávají

Podle průzkumu Arvalu využívají české firmy z alternativní pohonů nejvíce dva typy – hybridy typu full hybrid a stlačený zemní plyn (CNG). V zavádění vozů na CNG je Česko na hodnotě evropského průměru a převyšuje své dva sousedy, Německo a Rakousko. Ve srovnání s ostatními 19 zeměmi zahrnutými do průzkumu u hybridních vozidel i přes jejich rostoucí popularitu stále zaostáváme. Vozy s jinými alternativními technologiemi jsou v tuzemských fleetech jen zřídka. „Nejméně zaváděným typem pohonu jsou plug-in hybridní vozy, kde je Česko na konci evropského žebříčku a překonávají ho i státy jako Polsko, Rusko nebo Turecko. Bateriové elektromobily se objevují ve 4 % firemních flotil, což je hluboko pod evropským průměrem, který je čtyřnásobně vyšší,“ shrnuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, předního poskytovatele operativního leasingu.

Drahé technologie může zpřístupnit operativní leasing

Ačkoli jsou alternativní pohony podle odborníků směr, kterým se bude automobilový průmysl v budoucnu ubírat, pořizovací cena takových vozů zůstává i nadále vysoká. I proto většina českých firem upřednostňuje vozy s pohonem na naftu a benzin, jak dokládá průzkum společnosti Arval. „České firmy jsou v zavádění alternativních pohonů do svých vozových parků stále zdrženlivé a výrazně převažují vozy se spalovacími motory na naftu 54 % a benzín 42%. Jen velmi malé procento pak tvoří automobily na alternativní typy paliv,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval a dodává: „V poslední době zaznamenáváme zvýšený zájem firem i malých živnostníků o financování ekologičtějších vozů prostřednictvím operativního leasingu. Firmy tak mají už za první splátku k dispozici automobily s nižší uhlíkovou stopou a nižšími náklady na palivo. K tomu se vážou další výhody, například nulová silniční daň nebo nižší či nulové poplatky za dálniční známku.

V zavádění alternativních pohonů jsou české firmy zdrženlivé

České firmy jsou i přes výhody alternativních pohonů k jejich zavádění zdrženlivé. Podle odborníků brání jejich většímu rozšíření u nás například nízká hustota sítě dobíjecích stanic pro elektromobily a délka jejich nabíjení. Vozy na stlačený zemní plyn zase mají omezené možnosti parkování, protože nemohou vjíždět do většiny podzemních garáží. Význam alternativních pohonů však bude i nadále stoupat a státy EU už v současnosti zavádějí zvýhodnění, která mají vyvážit vysoké pořizovací náklady. Ta se týkají například snazšího přístupu do měst s nízkoemisními zónami či přednosti při zadávání veřejných zakázek, u kterých jsou ekologické aktivity jednotlivých firem zohledňovány.  

Tiskové materiály Botticelli